Een vermoeide pelgrim

2 september 2023 - Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk

Dag 17, route van Châtelus-le-Marcheix naar Saint-Germain-les-Belles

Een vermoeide pelgrim

Vanochtend toen we wakker werden, hoorden we de regen op de tent vallen. Het regende zachtjes, maar het werd al snel droog. Voor het eerst dat we met een regenbui wakker werden. We mogen absoluut niet klagen over het weer. Ondanks de paar druppels was de tent snel droog en zaten we rond tien uur op de fiets. De dreigende lucht is ons iedere keer voor geweest, de wegen waren nat waar we over moesten rijden maar wij fietsten in de droge lucht. Wat hebben wij toch een mazzel.

Onder het rijden hebben we weinig mensen gesproken en gezien. We rijden over stille wegen, zien geen wandelaars en andere fietsers. Eigenlijk best een saaie dag qua ontmoetingen. Misschien maar eens gebruik maken om wat feitelijkheden uit te wisselen.

Op de reislogger kun je zien hoeveel km’s we hebben gereden. Dat aantal klopt niet, je moet dan consequent goed invullen hoe je rijdt. Je ziet wat strepen heen en weer gaan zodat de routekaart meer km’s aangeeft dan we werkelijk gemaakt hebben. Met vandaag erbij hebben we 1310 km gereden. Best al een afstand voor deze 17 dagen.

De laatste drie dagen zijn vermoeiend om te fietsen, vooral ik heb er moeite mee. We maken nu flink wat hoogtemeters. De laatste drie dagen hebben we per dag 1000 hoogtemeters gemaakt, dus 3000 hoogtemeters in drie dagen. Ik kan je zeggen dat ik dat zeker voel in mijn benen. Het meest vervelend vind ik mijn fietscomputer. Als de helling vrij stevig is, daalt mijn snelheid tot soms 5 à 6 km per uur. Ik krijg dan een signaal van mijn fietscomputer “rit gepauzeerd”. Mijn fietscomputer denkt dat ik stil sta, terwijl ik alle moeite doe om vooruit te komen. Je snapt dat dit zeer frustrerend is. Ik voel me dan ook de vermoeide pelgrim.

Wat de dag bijzonder maakt, is dat we het over twee grootheden in de fietswereld hebben gehad. We zijn door de plaats Saint-Leonard-de-Noblat gereden, de plaats waar de wielrenner Poulidor jaren heeft gewoond en daar ook begraven is. Op de muren lazen we de geliefd kozende naam Pou Pou. Mathieu van der Poel, de kleinzoon van Poulidor heeft afgelopen jaar naam gemaakt toen de tour door deze plaats reed. Hij had zijn fiets opgetuigd ter ere van Poulidor.

De andere grootheid in de wielerwereld hebben we vanavond op de camping gesproken. We hebben met hem samen gedineerd. Zijn bijnaam was Toontje in de wielerwereld, Henri Manders. Hij heeft een etappe gewonnen in de tour. Mooi om met zo’n oud wielrenner in gesprek te gaan. Alle zaken zoals doping en afspraken die gemaakt worden voor de koersen hebben we besproken. Mooie vragen zijn beantwoord zoals “wat heeft ervoor gezorgd dat jij dit bereikt hebt in de sport”. Daar zit een geschiedenis achter die teruggaat naar zijn jeugd. Een gebroken relatie van zijn ouders heeft ervoor gezorgd dat hij zich wilde bewijzen in de sport. Een andere vraag of zijn zoon dit ook had kunnen bereiken in de sport, was zijn antwoord dat hij te hard was voor zijn zoon. Mooi om met zo’n iemand in gesprek te zijn. Ik hoop dat ik voldoende energie van hem gekregen heb dat ik niet meer hoef te spreken over de vermoeide pelgrim.

Liefs Mees

1. Rob en Anneke:
    2 september 2023
    Vermoeide maar tevreden Herbergiers.
    Jullie hadden vandaag een rustige dag.
    Voor ons was het een drukke dag met veel contacten in OK en Herberg. Een huwelijk, met veel gasten. Bruidspaar dat arriveerde in een klassieke open Alfa Romeo. Het was een feest om samen te werken met het team van de kerk. Ook de contacten met de feestgangers waren leuk. De vrouwen mooi gekleed en de mannen keurig in het pak. Het toppunt van spanning was voor Ron Orta en mij het in elkaar zetten van de bruiloftstaart: 5 verdiepingen hoog! Maar het is gelukt. Daarna met zijn allen nog een kleine nazit. Kortom een zeer genoeglijke dag.
  2. Kees&Mees:
    2 september 2023
    Fantastisch wat jullie hebben betekend voor deze belangrijke dag uit het leven van een beginnend echtpaar. Super promot voor de Herberg. Ik hoop dat wij nog eens zo'n warm ontvangt in een herberg krijgen. Of moeten we jullie dan laten invliegen? Groet allen morgen van mij, fijne rustdag. Groet Kees
  3. Chris & Petra:
    2 september 2023
    Jullie maken veel kilo- en hoogtemeters, zeg! Zal inderdaad niet meevallen, vooral niet met kampeeruitrusting. Plannen jullie ook wel eens een échte rustdag in? Beetje wandelen en zwemmen (vooral dát is heel goed voor de spieren). Respect voor jullie!
  4. Trudy:
    3 september 2023
    Heerlijk om te lezen jullie belevenissen en overdenkingen.
  5. Henny:
    3 september 2023
    De Tour de France heeft in 3 weken zeker 2 rustdagen...
    Maar jullie zouden dat niet nodig hebben..?
    Voor lichaam en geest natuurlijk een must!
    Ik denk dat het na 17 dagen langzamerhand echt tijd wordt voor een dagje chillen..
    Maar misschien zijn jullie daar zelf ook achter gekomen...
  6. Kees&Mees:
    3 september 2023
    Hen, een pelgrim ben je je hele leven. Daarbij past geen rust, maar bezinnng. M.i.v. vandaag is de gelaagdheid verdwenen. Zie blog
    Kusjes Kees
  7. Gina:
    3 september 2023
    Helemaal mee eens, Henny! Mannen, kies een mooie camping en omgeving en neem het er even van, jullie verdienen het en gun het jezelf. Tijd genoeg... werk roept niet..., maar zet ff een knopje om in je hoofd
  8. Kees&Mees:
    3 september 2023
    Bedankt vooe de goed bedoelde adviezen, maar gaan we niet doen Gina. Dit soort 'rustdagen' draaien uit op lanterfanten, bier en wijn drinken, waarvan we drie dagen moeten bijkomen.
    Het gaat goed zo. We hebben een andere mindset, dat geeft ons ontspanning.
    In het blog schrijf ik hier iets over.
  9. Loes:
    3 september 2023
    Een dag met minder ontmoetingen maar niet minder interessant, een ontmoeting met jezelf begrijp ik. Vermoeidheid: ooit las ik:’als je lichaam zijn grens begint aan te geven vergeet dan niet te luisteren’.
    Misschien een rustdag? Elke dag fietsen MOET niet als pelgrim.
    Succes weer en dank voor jullie verhaal
  10. Rob Selder:
    3 september 2023
    Een rustdag is goed voor jullie maar zeker ook voor ons, jullie volgers! Want wat moeten wij straks als jullie aangekomen zijn in Santiago de Compostela?! Moeten wij dan maar een hobby zoeken? Tuinieren, sigarenbandjes, punniken ofzo? Jullie dagverslagen zijn ons eten en drinken en daarom hoop ik dat er afschuwelijk veel hoogtemeters gaan komen zodat de reis met minimaal een maand wordt verlengd en wij nog lang kunnen genieten van jullie avonturen en mijmeringen.
  11. Kees&Mees:
    3 september 2023
    Wordt aan gewrichten Rob;-)
  12. Ellen de Geus:
    3 september 2023
    Saai dagje is ook niet erg, je ziet genoeg om je heen om over na te denken.
  13. Kees&Mees:
    3 september 2023
    We hebben het rustig aan gedaan vandaag. Relaxed dagje 18.00 u op de camping en 60 kilometer gefietst. Heerlijk.
  14. Jokebrussaard:
    3 september 2023
    Wat een mooie verhalen steeds.
    En Kees, Van harte gefeliciteerd met Roos.
    Groetjes
  15. Kees&Mees:
    3 september 2023
    Dankjewel Joke. Prinses vanmorgen gesproken, was helemaal jarig en happy met haar rolschaatsen.