Eerbetoon aan Toontje

3 september 2023 - Donzenac, Frankrijk

Dag 18, route van Saint-Germaim-Les-Belles naar Donzenac

Eerbetoon aan Toontje

Gisteren heeft Mees al over Henri Manders geschreven. Ik wil hier uit onze ervaring nog wat aan toevoegen. Hij heeft hij indruk gemaakt en omdat ik het bijzonder vind hoe zijn leven na zijn wielercarrière is verlopen:

Al snel bij het betreden van de camping ontmoeten wij elkaar. Toontje staat met zijn fiets met zijn hondje in een aanhangertje bij de ingang. Een leuke Jack Russel die ik even moet aanhalen. Ik vraag hem of hij hier op vakantie is. “Nee, de camping is van mijn zus geweest. Ze heeft hem verkocht en zijn mij vergeten.” Er verschijnt een grote grijns op zijn gezicht. Ik moet lachen om de manier waarop hij naar de situatie kijkt. “Hoe heet je?” vraag ik. “Toontje, maar dat is niet mijn echte naam. Zo werd ik door de Belgen in het peloton genoemd.” Mijn aandacht is getrokken. Eigenlijk heet hij Henri Manders. Hij is professioneel wielrenner geweest en omdat iedereen Tom Manders kent, werd het Toontje. Tien jaar heeft zijn prof carrière geduurd. Het is de tijd van ploegleiders Post en Raas.

Toon praat honderd uit, maar ik merk op dat er iets hapert. Ik vraag hem of hij ooit met fietsen een ‘klappertje’ heeft gemaakt. “Waarom vraag je dat?” Ik vertel hem dat ik iets van afasie in zijn spraak herken en dacht dat een valpartij misschien de oorzaak is geweest . “Nee, ik heb een TIA gehad, vandaar.” We praten nog wat, maar ik vertel dat ik verder moet, want we moeten de tent nog opzetten. Hij vraagt of we in het restaurant gaan eten. Wat ik bevestig. “Dan kunnen we met elkaar eten. Leuk!” zegt Toontje

Nadat wij onze tenten hebben opgezet vertrekken we hongerig naar het restaurant. Eerlijk gezegd zag ik er een beetje tegen op en had geen zin om de hele avond met een ‘gast’ aan tafel te zitten. Mees en ik hadden nog het een en ander te bespreken en Mees moest zijn blog nog schrijven. Ik zag onze avond min of meer verloren gaan. In het restaurant zit Toontje al breeduit lachend op ons te wachten. Hij nodigt ons bij hem aan tafel. Maar wij draaien de rollen om en nodigen hem bij ons aan tafel.

Tijdens het eten krijgen we veel te horen uit het leven van Toontje. Mees heeft hier al wat over geschreven. Mees vraagt nog wat het belangrijkste moment uit zijn wielerloopbaan is geweest. Dit is het winnen van een Tour etappe in Roubaix. Het is een omstreden etappe. Toontje is alleen weggereden met Leo van Vliet, die voor de ploeg Post rijdt. Toontje krijgt van zijn ploegleider Jan Raas het uitdrukkelijke verbod om kopwerk te doen. Raas gunt Post in geen geval een overwinning. Het is een loodzware etappe. Deels over de kasseien van Roubaix. In de laatste kilometers is van Vliet zo kapot gereden en gesloopt dat Toontje niet anders kan dan van hem wegrijden. Hij wint de etappe. Toontje heeft het nooit als een omstreden overwinning gevoeld. “Ik mocht niet rijden!”

Na zijn wielerloopbaan blijft Toontje nog actief in het wielercircuit. Zijn naam is gevestigd. Hij wordt voor van alles en nog wat gevraagd. Van chauffeur voor hotemetoten in een volgwagen, tot mecanicien. Tenslotte komt hij bij SunTour te werken. Dankzij zijn technische kennis, inzicht en naamsbekendheid heeft hij ingang bij verschillende fabrikanten over de hele wereld om onderdelen en complete verende voorvorken aan de man te brengen. Hij vertelt het met voldoening en trots.

We vragen of hij nu - na zijn TIA – nog steeds bij SunTour werkt. Gelukkig is dit het geval. Hij mag niet meer autorijden, maar kan veel vanuit huis doen en regelmatig vliegt hij naar het hoofdkantoor om zaken door te nemen.

Toontje maakt op mij en zachte en innemende indruk. Ik vraag hem of hij ervaart dat hij na zijn TIA (ik noem het een CVA) veranderd is. Hij zegt dat hij heel hard kan zijn. En bevestigt dat hij veranderd is. “Ik ben veel eerlijker.” “Eerlijker?” vraag ik verbaasd. Het blijkt dat hij bedoelt dat hij veel directer is geworden en geen blad voor zijn mond neemt. Soms ook ongenuanceerder en harder. Met name heeft hij er spijt van hoe hij met zijn zoon is omgegaan. Ik was hard voor hem, juist ook in het sporten. Gelukkig is zijn zoon goed terecht gekomen. Hij is wiskunde gaan studeren en heeft een baan in Luxemburg. De handel in Bitcoins.

Wij zijn blij met de inkijk die Toontje aan ons geeft. In één avond trekt er een leven van een wielerplof aan ons voorbij. We drinken nog wat met elkaar, waarna Toontje zijn caravan opzoekt.

Mees en ik praten nog lang na over dit indrukwekkende gesprek. Maar we hebben samen ook nog wat te bespreken. Mees heeft aangegeven dat de laatste dagen erg zwaar zijn geweest en twijfelt of we zo Santiago gaan halen. Voor mij is het zeker ook zwaar geweest. We hebben twee dagen achter de rug, waarvan ik zeg dat het lijkt of ik twee keer Alpe d’HuZes heb gereden. Loodzware klimmetjes de hele dag door. De veranderde omgeving naar een liefelijk landschap heeft me er doorheen gesleept.

Voor Mees speelt nog een ander aspect. Hij ervaart tijdsdruk doordat hij 1 oktober thuis moet zijn voor allerlei afspraken. Hij wil graag met mij Santiago halen, maar merkt ook dat het in ons huidige tempo moeilijk wordt. Gelukkig kan ik Mees geruststellen door te vertellen dat het voor mij geen enkel punt is als ik Santiago niet bereik. Als het voor Mees tijd is om naar huis te gaan, gaan we samen met de trein naar huis. Santiago of geen Santiago, samen uit samen thuis. Het is een hele opluchting. Mees heeft toch druk ervaren. Vooral omdat hij kilometers wilde maken om toch met mij Santiago te bereiken. Ik heb dit steeds gevoeld, doordat ik een bepaalde, onrust en ongedurigheid bemerkte. Het is een opluchting dat dit op tafel is gekomen en geeft rust en perspectief voor de rest van de reis. De weg blijft het doel!

In de reacties op Mees z’n verhaal van gisteren klinkt vooral de aanbeveling door om een rustdag in te lassen. Vandaag hebben we op onze manier een rustdag gehouden. We hebben de wekker niet gezet en zijn opgestaan zodra we uit ons zelf wakker werden. Het was even over zevenen, maar gaf wel de gewenste rust.

We ontbijten uitgebreid en Toontje voegt zich weer bij ons. Het is prettig om hem weer te zien en het is wederzijds. Bij het afscheid vraag ik of we een kaarsje voor hem zullen branden in Santiago. Hij kijkt me verbaasd aan, valt stil en zegt: "Dit heeft nog nooit iemand aan me gevraagd. Hier moet ik even over nadenken…" Het hoeft niet. Door alle misstanden in de kerk is hij van zijn geloof gevallen. Hij snapt niet dat ‘intelligente mensen' - zoals hij ons noemt - nog steeds geloven. “Je moet gewoon een goed mens zijn.” Ik beluister het als zijn nieuw verworven ‘eerlijkheid’ en doe er het zwijgen toe. In mijn hart besluit ik dat ik voor Toontje zeker een kaarsje ga opsteken. Een gaaf en goed mens, die ik in mijn hart heb gesloten. We zwaaien na het afscheid totdat Toontje uit het zicht verdwenen is. Pelgrim in opleiding heeft weer genoeg stof om een dag over te mijmeren. Een goed mens zijn... Toontje bedankt.

De dag verloopt ontspannen, mede door de alternatieve route die Toontje ons heeft aangereikt. Na wat pittige beklimmingen komen we op Toontjes route. Het is een afdaling van zeker 25 kilometer! Ongewild hebben we vandaag zomaar weer 60 kilometer gereden.

03/09/23\Kees

P.s wie de spectaculaire winnende etappe van 'klasbak' Henri Manders wil bekijken: https://nos.nl/video/2241601-tour-1985-manders-wint-in-roubaix

En zie ook onze eigen video’s. Aardig om te zien.

1. Harriette Mesland:
    3 september 2023
    Pelgrims: wat was ook al weer de wijsheid van de bedevaart....: het is niet een kwestie van het doel behalen, maar het doorleven van de reis....
    ik wens jullie veel reis-wijsheid en genieten toe!
  2. Kees&Mees:
    Helemaal waar, dank voor je woorden. Gr. Mees
  3. Leo loch:
    3 september 2023
    Het aansteken van een kaars hoeft geen religieus aspect te zijn. Het geeft wel het idee van bezinning.
    Het geeft licht en warmte
    Het maakt het gevoel van gemis of verdriet tastbaar , maar het geeft ook troost
    Vuur en licht zijn tegenpolen en staan symbool voor goed en kwaad
    , maar ook van leven en dood.
    Het is dus altijd goed om een kaarsje te branden om levenden of doden te gedenken, waar dan ook. Ik hoop dat jullie Santiago wel bereiken om al die mensen die je ontmoet te gedenken. Zet m op en houdt vol!
  4. Kees&Mees:
    4 september 2023
    Dank voor je reactie. We nemen het in ons op. Gr. Mees.
  5. Loes:
    4 september 2023
    Ik sluit me helemaal aan bij Harriette en Leo.
    De geplande kaarsjes kan je, als het niet in Santiago lukt, overal branden. Een mooie dag gewenst
  6. Gina:
    4 september 2023
    Fijn, dat jullie je gevoelens hebben uitgesproken over het wel of niet behalen van Santiago en dat dit rust geeft en toch het doel voor ogen houden.
    Jullie reizen niet alleen Hij en wij zijn erbij! 😇 Mooie dag vandaag toegewenst
  7. Kees&Mees:
    4 september 2023
    Mooi en goed om te lezen dat jullie steeds meereizen (niet met de caravan 😉) Het is echt fijn alle stimurende reacties.
    In het open veld horen en daarna zien we regelmatig een buizerd zweven. Dan denk ik aan de arend en voel met als een pelgrim gedragen op vleugels.
  8. René Vermeulen:
    4 september 2023
    Hoi Kees en Mees, jullie maken zoveel mee en ontmoeten zoveel interessante mensen op jullie pelgrimage. Bijzonder dat jullie Toontje ontmoet hebben, een onbekende naam voor mij, terwijl hij als touretappewinnaar in Roubaix in de gouden tijd van het nederlandse wielrennen eigenlijk bekender zou moeten zijn. Geniet van de resterende kilometers van jullie rit. Groeten uit Arcachon in Frankrijk. René
  9. Kees&Mees:
    4 september 2023
    René, de ontmoetingen zijn prachtig. Het geeft zo'n mooie extra dimensie aan de reis, daar gaat het om.
    Fijne vakantie. Lekker bijtanken.
  10. Ellen de Geus:
    4 september 2023
    Wat een mooi verhaal over Toontje, geeft zeker stof tot nadenken.
  11. Kees&Mees:
    4 september 2023
    Prachtig als het zo werkt Ellen. Daar schrijven we onder andere voor.
  12. Rob Selder:
    4 september 2023
    Top dat het bereiken van S de C niet bepalend is en de druk kan veranderen in ontspanning en nog meer genieten en beleven! Hou vol Mees en Kees!
  13. Kees&Mees:
    4 september 2023
    Rob je slaat de spijker op de kop.
  14. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    4 september 2023
    Blijf vooral naar jullie lichaam luisteren mannen!!!! Jullie zijn tenslotte ook geen 20 meer🙈 ( sorry!!!)
    Jullie leveren so ie so.al al geweldige prestatie, ook al halen jullie Santiaogo niet😉😉 Alleen die mensen al die jullie ontmoeten op deze reis....geweldig en onvergetelijk!!!
    Lieve groet en wees voorzichtig,
    Trudie
  15. Henk Den Boer:
    4 september 2023
    De reis is het doel, maar Santiago halen is erg mooi en geeft veel voldoening. Met een strak schema is het nog wel te doen toch!?
    Overigens klinkt ‘terug met de trein’ makkelijker dan het in werkelijkheid is, zeker als ook de fiets met bagage mee moet. Denk ook aan de optie om zelf terug te vliegen en bagage en fiets via Camino-transport thuis te laten bezorgen! Sterkte mannen!
  16. Cees van der Kaaden:
    4 september 2023
    Heel goed dat jullie hebben afgesproken dat het einddoel niet jullie einddoel hoeft te zijn. Geniet van alle dingen die jullie onderweg meemaken en voorkom stress als je dit einddoel niet haalt. Nog veel reisplezier.
  17. Leo van Trigt:
    4 september 2023
    Het is toch geen schande om volgend jaar te starten waar je nu stopt en het dan af te maken.
    Ik vind het al razend knap wat jullie tot nu toe hebben geflikt.
  18. Alie Tas:
    5 september 2023
    Was even achter met lezen van jullie verhalen. Heb de schade net ingehaald, want eerlijk is eerlijk: ik geniet van het lezen van jullie ervaringen, net of ik zelf een beetje op reis ben. ;-) Wat een prachtige mensen ontmoeten jullie en dat jullie daar zo van genieten vind ik helemaal super! Blijf zo doorgaan en kijk maar hoever jullie komen. De reis is in dezen belangrijker dan het doel, las ik afgelopen week en daar ben ik het mee eens. Goede reis verder! Alie
  19. Kees&Mees:
    Lief. Dank je. Gr. Mees
  20. Chris & Petra:
    5 september 2023
    Mooie gesprekken, mooie bespiegelingen en mooie afspraken!
  21. Alie Tas:
    5 september 2023
    Leuk weer wat van "Toontje" te horen. Ik heb hem nog zien rijden en ik herinner me die rit tegen Leo van Vliet (of eigenlijk tegen Peter Post) nog goed. De verslaggever was niet blij.
    Julliie heel veel sterkte op reis. Ik hij nu en dan met jullie mee. A.B.
  22. Kees&Mees:
    5 september 2023
    Mooi Ad, dat je je dat nog kunt herinneren. Gr. Mees.
  23. Jan van der Kruk:
    5 september 2023
    Wat leuk om jullie belevenissen te volgen! Ik ben wat later ingestapt maar volg jullie inmiddels op de voet. Wiel moet ik eigenlijk zeggen.;) Veel dingen herken ik van mijn eigen trektochten, al is fietsen natuurlijk een heel andere beleving dan lopen. Veel komt ook overeen. Het soms meezitten van alles en soms ook het gevoel hebben dat het zwaar valt. Maar altijd is daar wel weer een ontmoeting of gebeurtenis waar je weer energie en nieuwe moed uit kunt putten. Ik wens jullie veel plezier, doorzettingsvermogen en mooie ontmoetingen.
    Houd vol en Buen Camino!
  24. Kees&Mees:
    5 september 2023
    Jan, bedankt voor je reactie. Uiteraard herkenbare elementen voor jou. Ik hoop je goed herstelt en binnenkort ook weer klaar bent voor een onderneming.
    Qua energie is het aanpoten de laatste dagen. Het terrein is zwaar en de hitte zuigtabletten alle energie uit mijn lijf. De mensen die we tegenkomen zijn stuk voor stuk aardig, belangstellend en behulpzaam. We staan echt verbaasd over zoveel zorgzaamheid voor ons.
    Het lijkt wel of alleen maar engelen en paradijsvogels ons pad kruisen. Heerlijk en wij stellen ons er wel voor open.