Relaxdag

16 september 2023

Dag 31 van Logroño naar Navarrete

Relaxdag

Vanochtend zouden wij een kop koffie aangeboden krijgen bij onze overburen, de Duitsers Stephan en Gabi, die een trip met de camper maken door Spanje. Als we onze spullen aan het inpakken zijn, komt  Stephan al bezorgd vragen of we tijd hebben. De tafel staat klaar. Het is niet alleen een kop koffie, we krijgen een ontbijt aangeboden waar we dankbaar gebruik van maken. Gabi loopt te mopperen op Stephan “Hij haalt altijd zoveel brood, fijn dat jullie er zijn, dan gaat het brood tenminste op”. Het mopperen en de reactie daarop verloopt op een leuke manier, ze passen goed bij elkaar. Brood met boter, dat is lang geleden. Het droge brood gaat nu met de boter met gemak door mijn keel. Heerlijke worst en kaas staat ook op tafel. Het smaakt me goed, ik heb al lang niet zoveel gegeten bij het ontbijt. Het blijft niet bij één kop koffie, de vrouw is zo hartelijk, ze loopt maar heen en weer voor ons. Haalt een tweede kop koffie en snijdt nog wat meer brood voor ons. De sfeer is mooi, het doet hartelijk en huiselijk aan. Kees krijgt zelfs een knuffel van Gabi, de hele dag is Kees in een goed humeur. Hij is zo blij dat hij weer eens geknuffeld is door een vrouw. De knuffels van mij aan Kees worden niet gewaardeerd. Ik doe het er maar mee.

Later dan anders rijden we weg van de camping. We worden hartelijk uitgezwaaid door Gabi en Stephan, Gabi wil nog een foto maken van ons. Ik denk dat het met name om Kees gaat. Hij heeft wel indruk gemaakt bij Gabi. We bedanken hen nogmaals voor al de zorgen en voor al de hartelijkheid die zij ons geboden hebben. Stephan vertelt ons dat hij ons graag die gastvrijheid heeft geboden. Hij heeft ook trips gemaakt op de fiets met zijn oudere broer en weet wat die hartelijkheid betekent. Onder de indruk van zoveel liefde zwaaien wij naar hen en verlaten we de camping.

We rijden de stad Logroño in. We hebben vooruit besloten het rustig aan te doen vandaag. De camping op ruim 50 km is na 10 september dicht. We hebben de keuze tussen een tochtje van rond de 15 km of een ritje van 90 km. De keuze is makkelijk, we zijn al later dan anders, Kees moet nog een verhaal schrijven en het gebied is behoorlijk heuvelachtig. We kiezen dus voor de camping op een afstand van 15 km.

Als we Logroño inrijden worden we overvallen door een massa mensen die de stad binnen komen. Vandaag 16 september begint Rioja wijnfestival, het feest van de San Mateo. Het feest duurt tot 23 september. Het is het oogstfeest van de wijn. Het hoogtepunt van het feest is in dit geval 23 september, we maken de aanloop naar het hoogtepunt mee. De sfeer in de stad is geweldig, de mensen zijn vrolijk, ze zingen, ze vallen elkaar om de hals. We zien dat vroeg in de ochtend de alcohol al stevig genuttigd wordt. De terrassen zitten vol, we vinden een plekje uit de wind. Kees kan beginnen aan zijn verhaal.

Rond een uur of één is het verhaal af en gaan we relaxed op stap naar de camping. De rit is bijzonder, we starten vanuit Logroño door een mooi park met een goed fietspad. Het fietspad loopt om een stuwmeer heen. Het fietspad wordt steeds slechter en steiler. Op een gegeven moment rijden we over een pad met behoorlijke grote stenen. We zijn bezorgd om onze banden en fietsen. of de fietsen het redden op dit pad. Het is ook een pad dat gebruikt wordt door de wandelaars. We hebben geluk dat er weinig wandelaars zijn en dat we de ruimte hebben om onze koers op dit pad te vinden. Het gaat langzaam, over deze 16 km hebben we anderhalf uur gereden. Het is de eerste keer dat we over zo’n slechte weg hebben gereden.

Het bevalt ons goed om deze dag relaxed door te brengen, een korte rit en tijd om de was te doen op de camping. Ja, dat hoort er ook bij. Het valt ons op dat tot nu toe de campings qua sanitair er goed en schoon uitzien. Wat dat betreft zijn de campings beter dan in Frankrijk. De plaatsen zijn wel klein en we vragen ons af hoe de Spanjaarden deze plekken vinden. Alles staat dicht op elkaar en er is praktisch geen ruimte tussen de verschillende plekken, het is volgebouwd met luifels. Wat dat betreft geen camping voor ons.

Een paar dagen geleden hebben we inkopen gedaan voor een avondmaaltijd. Die blijft nog even in de tas liggen, de prei kan misschien nog een dag mee. Het eten buiten de tent bevalt ons erg goed. We eten nu in het restaurant van de camping en krijgen een drie gangenmenu gepresenteerd, waarbij we bij elke gang een ruime keuze hebben van wat we willen. Het leven qua eten in Spanje is top. We gaan ervan genieten en dat doen we ook op een relaxte manier.

Liefs Mees.

1. Loes:
    16 september 2023
    Rustig fietsen de laatste week, een goed besluit. Wat kan brood met boter toch heerlijk smaken hè. Een wijnfeestje is ook niet verkeerd, geniet er maar van.
  2. Kees&Mees:
    Dank je. Dat doen we zeker. Gr. Mees
  3. Toke:
    17 september 2023
    De laatste km's wegen hopelijk in jullie geval iets minder zwaar. Dagje rustigvaan en geen druk meer om einddoel kost wat kost te halen. Wat hebben jullie het fantastisch gedaan. Respect!!! Geniet vd laatste dgn en dan terug naar jullie liefdes.
  4. Kees&Mees:
    Mooi, dank je. Gaan we doen. Nog wel even goed uitkijken. Gr. Mees
  5. Peter:
    17 september 2023
    Klinkt allemaal wat relaxter mannen, beter eren en kortere afstanden! In mijn optiek erg verstandig op jullie jeugdige leeftijd! Ga zo door en kom gezond weer thuis!
  6. Kees&Mees:
    Ha ha, we voelen ons zo jong. Gr. Mees
  7. Jos kerkvliet:
    17 september 2023
    typisch iets voor jou Kees om tijdens een fietstochtje een bierrun te vinden hoeveel km was het rennen voordat je jezelf mocht laven aan het heerlijke koude gerstenat.
  8. Kees&Mees:
    Ongeveer van Zoetermeer naar Zoeterwoude😂
    Groet Kees
  9. Ellen de Geus:
    17 september 2023
    Zo hé, dat is lekker verwennerij door S&G. Straks wil Kees daar niet meer weg.
    Het eten in Spanje is zeker super en niet duur.
  10. Kees&Mees:
    Ja Ellen je loopt risico's 🤪