De werkers van het elfde uur

31 augustus 2018 - Prato allo Stelvio, Italië

Vanmorgen later dan gewoonlijk opgestaan. Het is regenachtig en gisteren avond was onze was in de droger nog niet klaar. Om acht uur kunnen we hem weer aanzetten, zodat we met schone, droge kleren kunnen gaan fietsen. Het is geen pretje om in te pakken, omdat alles smerig wordt. Maar de sfeer zit er niet minder in. Mijn opmerking: “Je zal veertig jaar door de woestijn trekken en elke dag je boel moeten opbreken…”, wordt door Mees snedig beantwoord: “Maar toen was het wel droog!”
Eten doen we in de kantine, wat vriendelijk wordt toegestaan en voor het eerst deze  reis hebben we koffie bij ons ontbijt. We verbijten ons om in beweging te komen en om kwart voor elf zitten we geprepareerd voor een dag regen op de fiets.
Tussen Merano en BolzanoWe rijden door een gebied wat een aaneenschakeling van boomgaarden is. Ik heb nog nooit zoveel appels bij elkaar gezien. Ik word er een beetje appelig van. In de Vlog is dit wel te peilen.
Tijdens deze van saaiheid mooie rit, waar ik mijn gedachten de vrije loop laat, denk ik terug aan het gesprek dat Mees en ik een paar dagen geleden hadden. We hadden het over teleurstellingen en frustraties die je in je leven opdoet en hoe je er mee omgaat. We bespraken dat deze frustraties zich hardnekkig kunnen vastzetten en je leven kunnen verzuren. We kwamen tot de conclusie dat het bij volwassen worden hoort dat je met teleurstellingen leert omgaan. Als adolescent denk je dat de wereld om jouw persoon draait en dat alles en iedereen zich daar naar moet schikken. Later ontdekt je dat je simpelweg rekening hebt te houden met de ander. In eerste instantie is dit teleurstellend en geeft het frustratie. Volwassen worden,  betekent dat het leven geleefd moet worden zoals het op je afkomt. Met andere woorden dat je beseft dat er teleurstellingen in het leven zijn. De kunst van het volwassen worden, is hier mee (te leren) omgaan. We herkennen beide in onze ontwikkeling dat we hier flink mee hebben moeten leren dealen en dat het nog niet altijd gemakkelijk is. Het leven blijft een leerschool en het was mooi om dit onderweg te delen.
We vervolgen onze weg tussen de appelgaarden en zijn blij als we in Merano in een cafeetje even van de nattigheid kunnen bijkomen. Het vervolg van de route is afwisselend tussen boomgaarden en wijngaarden door. Het is minder gaan regen en we kunnen de vaart er inzetten.
We haken aan bij een groep E-bikers. Het gaat hen gemakkelijk af, terwijl wij een serieuze inspanning moeten leveren om op dezelfde snelheid te komen. Het is een leuke groep, waarmee we wat zin en onzin uitwisselen. Uiteindelijk blijft een beetje zuur dat zij met minder inspanning hetzelfde doel bereiken als wij, maar Mees en ik hebben geleerd hier als volwassen kinderen mee om te gaan…
Na een kleine 100 kilometer bereiken onze eindbestemming, Camping St Josef in Kaltern. We zetten onze natte tenten weer op (ik verrek het om op Mees z’n zwakte bod van een hotelovernachting in te gaan), en brengen de avond met eten en schrijven door onder een prachtig bladerdak van wijnranken. Het was een natte dag, waarop we met tevredenheid terug kijken. Veel gezien, veel kilometers afgelegd en mentaal gehard tegen slechte omstandigheden.
31082018/Kees

wijngaard bij Bolzano

1. Wil Noordergraaf:
    31 augustus 2018
    Maar een hotelletje is ook niks mis mee af en toe. Sterkte met het weer.
  2. Kees Hakkenberg:
    31 augustus 2018
    Het is net het gewone leven..
    De ene dag verloopt zonniger dan de andere. ..
    Zonder regen waardeer je de zonnige dagen minder!
    Groetjes, Henny
  3. Gina:
    31 augustus 2018
    Mees wil graag een hotelovernachting.... Ik citeer uit je blog: "We kwamen tot de conclusie dat het bij volwassen worden hoort dat je met teleurstellingen leert omgaan. Als adolescent denk je dat de wereld om jouw persoon draait en dat alles en iedereen zich daar naar moet schikken. Later ontdekt je dat je simpelweg rekening hebt te houden met de ander"... Oeps, Kees! ;-)
  4. Kees Hakkenberg:
    Gina, twee dingen hierover:
    - wie houdt rekening met wie?
    - en er staat ook: "(...) en dat het nog niet altijd gemakkelijk is. Het leven blijft een leerschool."
    Maar het goed dat je kritisch meeleest. En als Mees in een hotel wil slapen is dit uiteraard prima. We spreken dan wel af waar we elkaar weer ontmoeten. ;-)
  5. Marijke:
    31 augustus 2018
    Kees ik vind je een bikkel dat je gewoon in je tentje gaat slapen! Hopelijk morgen wat minder regen voor jullie!
  6. Gina:
    31 augustus 2018
    Jullie zijn gewoon bikkels!
    Ook vandaag (en vannacht) weer respect voor jullie!
  7. Ada en Rob:
    31 augustus 2018
    Het thuisfront is klaar om de reis te beginnen om jullie te ontmoeten in Rome...!!! 😀😀😀
  8. Karin Schook:
    31 augustus 2018
    Afzien vandaag, “als je slecht weer hebt, ben je mooi weer wachtende” zei mijn vader vroeger altijd. Respect voor jullie hoor!
  9. Loes:
    1 september 2018
    Jullie gesprek is een mooie overdenking, dank jullie wel.
    De druiven waren minder zoet vandaag, morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen
  10. Jan Venderbos:
    1 september 2018
    Vandaag zijn wij de hele dag niet met appels maar met druiven plukken bezig en daar sap van te maken. Wat een topjaar! Tussendoor even jullie blog bekijken, met een schijfje zelfgebakken leffebierbrood, wat ik jullie ook zou gunnen....Heerlijk om jullie mijmeringen weer te lezen. Net of jullie door de Betuwe fietsen...Maar nu die titel: "werkers van het elfde uur". Die begrijp ik niet. Dat is in bijbeltaal toch het laatste deel van de dag, toch? Slaat dat op die droger die toen niet meer kon werken?
  11. Wilja:
    Ha Kees en Mees,
    Nog steeds heel leuk jullie iedere dag te volgen. Kwamen jullie er snel uit? Hotel of tent?
    Ben benieuwd. Afgezien van soms afzien gaat het jullie heel goed volgens mij.
    Wij gaan vollgende week nog even naar een klooster vlak bij Venlo en zullen extra kaarsjes opsteken. Hier volgende week schitterend weer, ik hoop dat jullie ook kunnen genieten van de “ Indian summer” goede reis maar weer
  12. Kees Hakkenberg:
    1 september 2018
    Ada, ik verheug me er op. Ik mis de jongens en natuurlijk ook Len&Mo.
    Zag zojuist dat ze al bij Joost en Maaike in Oostenrijk zijn aangekomen. Gelukkig veilig op bestemming.
  13. Kees Hakkenberg:
    1 september 2018
    Jan, de titel komt omdat dat ik al jaren gefascineerd ben door dit verhaal. In mijn Emaus tijd stond op de kamer van de slaapwacht het boek van Bruce Marchall: 'De werkers van het elfde uur'. Het beschrijft het leven van Abbe Gasto in Parijs. Gasten begrijpt niets van de beloning de de werkers krijgen. Maar als je leest hoe Gaston zijn leven naar de ander invult. begrijp je meer en meer van de srekking van de boodschap van de het verhaal van de werkers van het elfde uur.
    De link ligt in het tijdstip van ons vertrek
    De verhouding tussen beloning van onze inspanning en de inspanning die E-bikers leveren om tot hetzelfde doel te komen.
    Verder hoop ik dat de lezers nieuwsgierig zijn gemaakt naar dit verhaal en aangraakt door de boodschap.
    Geweldig overigens dat je de link naar de droger-werking legt. Droge humor Jan.
  14. Kees Hakkenberg:
    1 september 2018
    Arie en Wilma, je begrijpt dat het lastig is om een verwend jongste kind uit een gezin te overtuigen. Mijn voordeel is dat ik als eveneens de jongste begrijp hoe je dit soort moet manipuleren. Uitkomst: we slapen, ondanks de regen, nog steeds in een tent.
    Dat jullie een kaars voor ons gaan opsteken is hartverwarmend. We hopen dat deze warmte op de momenten dat we het nodig hebben over ons uitstraalt.
  15. Ank de Jongh:
    2 september 2018
    Mees jij bent een nog grotere bikkel je droom opgeven en niet voor je zelf kiezen. Diep respect. Groet Harry