Het regent, het zegent

2 september 2018 - Sant'Ambrogio di Valpolicella, Italië

Zondag.

Als ik in de voorbereiding van deze reis ergens tegenop heb gezien, is het de bloedverziekende hitte die ons in Italië te wachten staat. Het hing als een donkere wolk boven mijn hoofd. Niets is minder waar. Als Italië ons iets niet brengt, is het hitte. Tot nog toe staat Italië synoniem voor regen!
Gisteren hebben we onze tenten in de regen opgezet en vannacht heeft het onafgebroken geregend.
Vanmorgen hierom iets later opgestaan dan anders, het is tenslotte ook rustdag. Om kwart over tien zijn onze spullen op de fietsen geladen en gaan we gepakt in regenkledij op pad. We zijn helaas te laat voor de hoogmis, anders hadden we onze regenexpeditie nog wat kunnen uitstellen.
We hebben vanwege het weer niet ontbeten. De camping had er eenvoudig genoeg geen voorziening voor. Na een uurtje fietsen eten we op een beschut bankje onze eerste van de vorige dag over gebleven kleffe broodjes. Het gaat er in als koek.
Mees zit niet helemaal goed in z’n vel. Hoofdpijn, slappe benen en hij heeft het koud. “Ik hoop dat ik niet ziek wordt.” De nattigheid doet een mentale aanslag op zijn constitutie! Desondanks zet hij door en na een lange stop in een koffietent en aan de horizon vooruitzicht op beter weer, knapt hij wat op.
Als het na vijf uur fietsen droog wordt, hebben we zowaar ruimte voor een goed gesprek. Mees heeft ooit een op Amerikaanse leest geschoeide training gedaan, waarin het principe werd gehanteerd dat mensen qua instelling globaal zijn in te delen in, emotionele typen, fysieke en rationele typen.
Het emotionele type reageert primair en op intuïtie. Het fysieke type legt verbanden en stelt vragen over oorzaak en gevolg en heeft oog voor details. Het rationale type denkt in grote lijnen en overziet het geheel, is doel gericht en kan snel beslissingen nemen. Bij de meeste mensen is één type  dominant aanwezig, het tweede type is aanwezig en het derde type ondervertegenwoordigd.
We bespreken de herkenbaarheid, vooral in relatie tot de mensen die we in ons werkverband tegen komen. De bagage die dit inzicht heeft opgeleverd, heeft Mees enorm geholpen om bij beleidsmatige beslissingen mensen in hun waarde te laten en ruimte te geven voor hun kwaliteiten. Ik herken dit en zie dat ik dit onbewust in mijn dagelijks praktijk ook gebruik. Het is heerlijk dat we de inzichten die we in de loop van de jaren hebben opgedaan, kunnen uitwisselen. Er zijn veel herkenningspunten en raakvlakken. Maar gelukkig kunnen we elkaar ook kritisch bevragen en aanscherpen. Het is de ongedachte winst van onze onderneming.
Het doel van vandaag was een camping in of in de buurt van Verona, zodat we alles drogen na vier natte dagenmorgen de stad kunnen verkennen en bezichtigen. Het weer knapt echter dusdanig op, dat we besluiten de eerste de beste camping te nemen. Het is een absolute must dat we de tenten droog krijgen, anders is het eigenlijk niet meer te doen. Met name  de tent van Mees geeft problemen, hij ligt min of meer in het water en is ver afgedreven van het comfort dat zijn caravan normaal biedt. De keuze blijkt een schot in de roos. We worden warm onthaald en mogen in de olijfboomgaard verblijven. We kunnen er wel onze spullen drogen. SilvaOngevraagd wordt door de ‘ keukenhulp’ Silva, een karafje witte wijn voor ons klaar gezet. Er wordt ook ongevraagd van uit gegaan dat we van het avondeten gebruik maken. Het is een authentieke Italiaanse keuken, het eten wordt met zorg op hout gestookt en er is  een onwaarschijnlijkheid aantal mensen in de keuken aan het werk. Terwijl wij wachten, wordt er jonge witte wijn aangevoerd en genieten wij van de Italiaanse sferen. En hoewel er af en toe weer wat buitjes vallen, ervaren wij deze rustdag als een zegen. Een welkome en noodzakelijke onderbreking om morgen weer opgeladen onze tocht te vervolgen.

02092018/Kees

1. Wil Noordergraaf:
    2 september 2018
    Zonnige voortzetting is mijn wens🌞🌞🌞🌞
  2. Marijke:
    2 september 2018
    Hopelijk wordt alles een beetje droog, je tent, je slaapzak en achter je oren. 😂 De filmpjes zijn ook super leuk! Succes voor morgen!
  3. Ank de Jongh:
    2 september 2018
    Zijn jullie al op het niveau van een nachtje hotel of op het niveau om eens over het boek job te praten.Gewoon door fietsen niet zeuren en alles is een zegening en je hebt ze allemaal nodig om een oude wijze man te worden.Groet vanHarry
  4. Kees Hakkenberg:
    2 september 2018
    Harry, Mees en ik hebben het er over gehad. Het blijft lastig zoals Job wordt aangepakt. Maar bijzonder hoe hij zich niet in wrok verliest.
    "(...) Ik leg mijn hand op mijn mond.
    Ik heb eenmaal gesproken en zeg niets meer,
    tweemaal - en doe er het zwijgen toe."

Groet Kees
  5. Marien en Erika:
    2 september 2018
    ☺️. Wat een wijsheid...! Ik wens jullie een zonovergoten maan-dag toe en houd er vooral de moed in, en het gesprek gaande.
  6. Bram van Popering:
    2 september 2018
    Bijzonder zoals de reis tot verdieping leidt. Niet alle wegen leiden naar Rome.
    Groeten en sterkte mannen!
  7. Loes:
    3 september 2018
    Hopelijk zet het ‘niet lekker zijn’ van Mees niet door en is hij weer ‘gezegend’ .
    Wat een interessant stukje over de training van Mees, iets om overna te denken, dank.
    Een mooie nieuwe boeiende en verrijkende dag gewenst
  8. Gina:
    3 september 2018
    Bedankt, weer voor het mooie stukje! Ik wens jullie een droge, goede dag toe! In gedachten bij jullie
  9. Hennie Haarsma:
    3 september 2018
    Ik heb het met jullie te doen. Maar ondanks de regen, houden jullie de moed er in. Mooie foto's, leuke video filmpjes; interessante gesprekken. Leuk om te volgen.
    Ik hoop dat het weer gaat omslaan en dat de zon voor jullie weer gaat schijnen. Letterlijk dan. Want figuurlijk schijnt de zon voortdurend. Succes mannen!!!
  10. Wilja:
    3 september 2018
    Gewoon volhouden, dus doorfietsen. Rome komt al bijna in zicht. Sterkte gewenst. En eens houdt de regen op.
  11. Ed:
    3 september 2018
    Wat een ontberingen moeten jullie doorstaan met die regen....dat verwacht je toch niet in Italië... Slechter kan het haast niet meer worden zou je denken, dus houdt moed!
    En wat heerlijk dat jullie zo'n maaltijd mét wijn krijgen voorgeschoteld, dat is dan echt een kadootje! Sterkte de komende dagen, jullie zijn echt bikkels!!
  12. Kees Hakkenberg:
    3 september 2018
    Mensen, bedankt voor de opbeurende reacties. Het heeft geholpen, de zon is in alle opzichten weer gaan schijnen.
    Ook een pechgevalletje van een kappotte buiten band kan ons goede humeur niet meer bederven.
    Ongelooflijk behulpzame mensen getroffen. We zijn door een oude baas, zeker 3 km geëscorteerd naar de fietsenmaker. Waar we ook uiterst goed(koop) geholpen zijn.
    W.b. behulpzaamheid en vriendelijkheid alleen maar lof voor de mensen die we treffen.
    Het codewoord dat we gebruiken is: Hakkenberg. In sommige gevallen werkt ds. Hakkenberg nog beter ;-)

Groet Kees enMees
  13. Chris & Petra:
    3 september 2018
    Mannen: mooie verhalen, mooie landschappen, mooie mensen om jullie heen. Het kan niet anders dan dat het weer vanaf nu ook mooi wordt en blijft. Veel plezier!
  14. Marjolein:
    3 september 2018
    Na regen komt zonneschijn, zó fijn! En nog een toepasselijk cliché zag ik vandaag, fietsend naar Zoetermeer (of all places), in een tuin staan: vriendschap is als zonneschijn, hij trekt zich weinig aan van wat wolken.
    Het is genieten van jullie avonturen, vriendschappelijk gekissebis en mooie foto’s!