De “oude” man volgt

17 augustus 2018 - Heijen, Nederland

Vandaag vertrokken vanuit Ridderkerk en aangekomen op een mini camping 5 km nog even op de fotoonder Gennep. Na een goed verzorgd ontbijt van Marijke en met vers belegde broodjes in de tas reden we om half negen weg. Nog uitgezwaaid door onze buurvrouw Harriette die een lekker zak “krijtjes” aan ons meegegeven heeft. Toch nog een link met het schoolmeesters bestaan.
Kees had niet echt lekker geslapen, regelmatig wakker geweest en hoorde de regen kletteren tegen de ruit. Ik moet zelf zeggen dat ik redelijk geslapen heb, wel om zes uur wakker. Je voelt toch de spanning van de trip en uiteraard bezorgd over hoe alles zou gaan, kan ik zo’n tocht wel aan, hoe zou het weer zijn, opnieuw veel nattigheid en houd ik de jonge man wel bij. Toch wel zaken waar je vroeger wakker van wordt. Het is wat dat betreft een hele onderneming waar je van tevoren niet weet wat je allemaal te wachten staat. Ik kan je vertellen dat op een aantal punten het echt is meegevallen de eerste dag maar …….

Over de Waal bij TielIn het begin hadden we geen mooie route, we volgden de kortste route naar Nijmegen. Tot Gorinchem langs de A 15 daarna werd de route beter en reden we niet meer langs de snelweg. Bij Tiel tot ons grote verrassing een pontje naar de overkant over de Waal, speciaal alleen voor fietsers. Toen op weg naar Nijmegen. Net voorbij Nijmegen hebben we bij Ooij de route opgepakt van Hans Reitsma. Gelijk reden we een schitterende en een rustige route over stille landwegen.

Ik was wel benieuwd hoe Kees zou fietsen. Hij rijdt op een racefiets, dat geeft al de indruk dat je veel sneller rijdt. Ik kan je zeggen dat het klopt. Af en toe gaat hij als een speer vooruit. Vooral als het ergens klimmen wordt, een viaduct of zoals op de laatste kilometers een klimmetje in het heuvelachtige landschap en dan zie ik in de verte een stip. Dan komt het lied van Boudewijn de Groot in mijn op en zing ik maar over de eenzame fietser. En op dit soort trajecten moet ik mijn meerdere erkennen en gaat de “oude” man volgen. Hij rijdt niet meer voorop en moet zijn meerdere erkennen in de ander. Tja, dat is gelijk wel een hele overwinning voor mij dat ik moet volgen. Ik ben dat niet gewend. Ik hoor sommigen van jullie al zeggen “helemaal niet verkeerd voor jou, Mees om ook eens lijdzaam te volgen”. Tja, gaat toch wel een punt worden. Dat is de keerzijde als je met zo’n jonge vent gaat fietsen.

Uiteraard hebben we het uitgebreid gehad over de familie Hakkenberg, mooie gesprekken over de familie. Nog niet iedereen is aan de beurt geweest, dat betekent daar ik daar nog niets over kan schrijven. En of ik het wel doet, moeten jullie nog maar afwachten.

Bij elkaar een top dag, een goed begin van de trip en voor wie het nog niet wist, heerlijk weer en een mooi windje in de rug. Ik kijk uit naar de volgende dagen.
Op de camping Heijen (Gennep)

1. Wil Noordergraaf:
    17 augustus 2018
    Een mooi begin. Ik zie het helemaal voor me😀
  2. Cees van der Kaaden:
    Ach Mees, Rome is nog ver, wie weet.......
  3. Wiebe Zoethout:
    17 augustus 2018
    Mees, jonge God! Ik ken je souplesse en weet zeker dat je moeiteloos kunt volgen zonder verstoring van familie-verhoudingen. Heel veel sterkte voor jullie beiden; kijk uit naar jullie verhalen!
  4. Kees&Mees:
    Dank je Wiebe, doet me goed.
  5. Magdavanpoper v Popering-Jongejan:
    17 augustus 2018
    Ik zou nu wel een vogeltje willen zijn, en met jullie mee willen vliegen! om dit avontuur te kunnen beleven, succes!
  6. Loes:
    De kop is er af, een mooie dag. Op sommige punten een meerdere erkennen en daar vrede mee hebben is al e n verrijking en dat op dag één al. Succes
  7. Gina:
    17 augustus 2018
    Grappig, dat jullie en route uitgestippeld hebben (?) en dat het dan een verrassing is dat je met een fietspontje over vaart... Was het plan om te gaan zwemmen...? ;-)
  8. Kees Hakkenberg:
    18 augustus 2018
    Gina, Mees traint tijdens de tocht. Ook het navigeren ... ;-)
  9. Kees Hakkenberg:
    Ja als Mees de route aangeeft en jij rijdt ver vooruit....Dat teamgebeuren moet misschien ook nog wat getraind worden.
    Vast een verrijking -:)
  10. Rineke:
    18 augustus 2018
    Mooi, Mees! Je zit er al helemaal in. "Geen school" is het wennen al voorbij.
    Als je de Hakkenbergfamilie hebt gehad, heb ik nog wel een suggestie... :-)
    Kus van je nichie,
  11. Ellie Van Vliet:
    18 augustus 2018
    Wat een leuk verhaal. Succes verder!
  12. Trudy:
    Klinkt allemaal goed, vooral dat volgen:):):), maar wil graag toch weten hoe het met de benen gaat?
  13. Ank de Jongh:
    19 augustus 2018
    Vriend vroeger toen je jong was en we gingen in de avond hardlopen kon je het ook niet bij houden Mentaal hielp ik je om daar overheen te stappen Toen was een oude man je de baas en nu een jonge god Het is toch fijn dat je altijd weer iemand vind die met jou het avontuur wil aangaan ,je bent het waard om regelmatig op te wachten. Veel plezier met bezinnen op deze tocht. Harry