Dag één Kees; "We gaan voor de 'verrijking!"

18 november 2017,

Mees en Kees bespreken het idee samen naar Rome te gaan fietsen. Normaal gesproken ben ik niet zo goed in data, maar deze dag heeft zich in mijn geheugen vast gezet.
Na afloop van het condoleancebezoek vanwege het overlijden van onze tante Diny Hakkenberg, komt het gesprek op onze passie voor lange fietstochten. Hier ontstaat een nog prematuur plan.
Negen maanden -minus twee dagen- fiets ik het eerste deel van de tocht. Alleen. Mees en Marijke hebben voorgesteld bij hen te overnachten, zodat we vrijdagochtend in voor mij alle vroegte (een uur of negen) kunnen vertrekken.
Gisteren heb ik de spullen voor de komende vier weken op mijn fiets gepakt. Dit ging gepaard met enige spanning in mijn lijf. Het gaat nu echt beginnen! Hoewel ik weet dat ik me goed heb voorbereid, ligt er ook een vervelende portie twijfel op de loer die maakt dat ik me onzeker voel over de komende tijd. Ik spreek mezelf moed in met de gedachte dat ik hogere hobbels heb genomen en dat dit dus ook gaat lukken.
Efficiënt inpakken is een kunst op zich. Hoe verdeel je de bagage, zodat alles past en het ook nog in balans is? Ik probeer ordening aan te brengen door kleding van ander kampeerspul te scheiden. De puzzel die ontstaat probeer ik in mijn hoofd vast te leggen. Omdat ik de komende weken wil ook weer snel en systematisch wil kunnen oppakken,is dit van belang. Behept met een enigszins chaotische inslag is dit zowaar geen eenvoudige opgave. Ik weet dat het inpakken elke dag terugkomt en besef dat bij dit ritueel mijn ochtendtraagheid ergernis bij mezelf zal opwekken. Voor Mees, een ochtendmens, wordt dit een oefening in geduld. Ik hoop dat hij het wachten kan opbrengen, zodat we gezamenlijk kunnen vertrekken...

Kees op de fiets

De rit naar Ridderkerk verloopt vlot en ik geniet van het smalle pad langs de Rotte. Op het water zie ik recreanten verveeld - in hun al dan niet gammele bootjes - hangen. De lol van het varen blijft me verbazen en intrigeren. Ik vraag me af wat er leuk aan is om in een bootje, waarin je geen kant op kan, een watertje af te zakken? Hoewel mijn vader op de binnenvaart en bij de marine heeft gevaren, mis ik kennelijk iets in mijn genen. Hierover doormijmerend realiseer ik me dat vanaf het water waarschijnlijk met dezelfde meewarige blik naar mij wordt gekeken. Een eenzame fietser, zwaar bepakt, tegen de wind-in-fietsend, op weg naar Ridderkerk.
Het gebied langs de Rotte is een prachtig natuurgebied. Bomen, grasland en water rondom. En langs het fietspad het ruisende oeverriet. Heerlijk om hier, nu nog vol energie, doorheen te fietsen. Mijn vakantiegevoel is begonnen.
Opmerkelijk hoe de natuur zich na een lange periode van droogte heeft hersteld. De afgevallen bladeren en takken geven het gevoel van herfst. Toch spruit her en der fris groen de grond uit en zie ik het nieuwe leven van de lente terugkeren. De verfrissende regen heeft haar uitwerking niet gemist. Ik hoop de komende tijd over iets van deze veerkracht van de natuur te kunnen beschikken. Met zo’n 2200 kilometer voor de wielen en een gemiddelde afstand van 100 kilometer per dag, zal het nodig zijn.

Kees op de Brienenoordbrug

De van Brienenoordbrug is een test of het gemonteerde verzet (52x39x30/32x11) voldoet om de wachtende hellingen te bedwingen. Mijn fiets doorstaat de test glansrijk. Ik overweeg om bij wijze van training de brug drie keer op en neer te fietsen, maar mijn benen sputteren en ik besluit door te fietsen. Ik klamp me vast aan de theorie van Mees: “Trainen doe je tijdens de rit.”
Tijdens het laatste deel van de route op weg naar de Oostmolendijk overdenk ik wat te wachten staat. En vooral waarom doe ik dit? Ik moet denken aan de titel van het artikel uit de Volkskrant dat mijn zoon Bart me stuurde: “Wat bezielt de verre fietsavonturier?”
Doorgestuurd naar Mees, kreeg ik als reactie: “We gaan voor de ‘verrijking’!”

1. Cees van der Kaaden:
    16 augustus 2018
    Oke Kees, je bent nu bij mees, de verhalen zijn geweldig, ga door zo, wens jullie een heel goede fietstocht tor, doe vooral voorzichtig, maar bovenal geniet ervan
  2. Trudy:
    16 augustus 2018
    Ha Mees en Kees, ik hoop dat dit voor jullie een geweldige tocht gaat worden met gezelligheid en plezier.
    Mees kennende heeft hij wel enigszins geduld in de ochtend:).
    Zorg goed voor jullie zelf!
  3. Kees&Mees:
    16 augustus 2018
    Dank je Trudy en de benen voelen veel beter na jouw behandeling.
  4. Rob en Doke:
    16 augustus 2018
    Beste Mees en Kees, wij wensen jullie heel veel succes en natuurlijk ook heel veel plezier met deze enorme uitdaging en kijken uit naar jullie mooie verhalen.
  5. Loes:
    16 augustus 2018
    Een mooie reis vol verrijking gewenst
  6. Bert:
    16 augustus 2018
    Bon voyage mannen! We kijken uit naar jullie belevenissen!
  7. Gina:
    16 augustus 2018
    Geweldig geschreven! Je hebt echt talent! Ik hoop dat je de tijd en energie op kan brengen om dit te blijven doen, dan weet ik zeker dat ieder weer naar een nieuw bericht uitkijkt van jullie. Lieve groet van je zus Gina
  8. Kees Hakkenberg:
    17 augustus 2018
    Gina bedankt. Vandaag gaan we echt van start voor het eerste traject tot even achter Nijmegen.
    Vannacht onrustig geslapen...
    Groet Kees
  9. Chris & Petra:
    17 augustus 2018
    Heel spannend, mannen! Jullie gaan een fantastische tijd tegemoet. Ik wens jullie veel lol en doorzettingsvermogen toe.
    Mees, de lunch die we nog voor je vertrek zouden hebben, schuiven we gewoon door naar ‘andere tijden’.
    Hartelijke groet!
  10. Mamma:
    17 augustus 2018
    Dat dacht ik al dat je niet erg rustig zou slapen nu ik ook hoor. Zie je als maar op die zwaar bepakte fiets zitten en Mees dito. "t Is in ieder geval mooi weer, geen regen.
    Nogmaals een goede reis toegewenst samen en geniet ervan.
    Liefs en groetjes, mamma/tante Annie.
  11. Peter:
    17 augustus 2018
    Wens jullie een mooie rit met veel verrijking mannen! Go for it.
  12. Franny:
    17 augustus 2018
    Ik heb me op jullie mailinglijst gezet. Dit avontuur van mijn neven wil ik weleens meemaken. Ik fiets nl ook heel graag lange tochten. Van wel 25-30 km. per dag.......!! ;)
  13. Ed:
    17 augustus 2018
    Leuk om het verslag te lezen! Heel veel succes onderweg!
    Over het smalle en brede pad nog wel naar Rome.... :-)
    Groetjes, Ed en Gina
  14. Bram Hakkenberg:
    17 augustus 2018
    Kees en Mees, de tocht begonnen. Ik zie uit naar het volgende blog. Kees je hebt talent. Mooi juist de details die je beschrijft. Succes broer en neef.
  15. Rob en Jeanette:
    leuk om te lezen!!
    Veel succes!!
  16. Kees Hakkenberg:
    17 augustus 2018
    Bedankt voor de leuke reacties allemaal. Mees en ik hebben er lol in en zijn aan elkaar gewaagd. We kunnen ons ook aan elkaar optrekken. Mees kan goed navigeren. Daar bak ik niets van.
    We hebben de eerste dag samen een mooie afstand afgelegd. En..., nog steeds geen familieruzie;-)
  17. Magdavanpoper v Popering-Jongejan:
    17 augustus 2018
    Heel veel succes en veel plezier,
    behouden reis en en thuis komst!