17 september 2023 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Dag 32, van Navarrete naar Santi Domingo de la Calzada

Morning Has Broken

Vandaag is een behoorlijk saaie dag. Hoewel..., een zondag als rustdag nooit saai mag zijn. Toch is er weinig te melden over onze korte rit over een kleine 40 kilometer.

Vanmorgen zijn we rustig opgestaan. Ik hoorde Mees om half acht z’n tent uit sluipen om te gaan douchen. Normaal ruimt hij eerst zijn luchtbed en slaapzak op, daarna ben ik wel wakker geschud. Vanmorgen dacht hij dat ik zou uitslapen, maar toen hij terug kwam was mijn luchtbed en slaapzak opgeruimd en kon ik gaan douchen. Zo liepen we qua start van de dag aardig synchroon. We ontbijten eerst in de bar van de camping en bespreken de route. We wijken weer af van de route van Sweerman. Hij stuurt ons over een onnodig zwaar traject.  Langs een klooster dat je zeker gezien moet hebben. Ons niet gezien, daar zitten we op deze rustdag niet op te wachten. Het alternatief is de N120, de oude route die nog naast de nieuwe snelweg A12 ligt. Het is een prima traject, rustig, met weinig beklimmingen. En dat is wat we willen. We merken beiden dat we, na ruim vier weken fietsen, niet echt meer zitten te wachten op zware beklimmingen. Blijkbaar treedt hier een verzadiging op.

Een ding moet gezegd worden, ik had er geen voorstelling van dat Spanje zo mooi is. Het gebied dat wij doorkruisen is qua natuur afwisselend en staat er grotendeels fris bij. Ook de huizen en stadjes zijn over het algemeen verzorgd en komen niet zo troosteloos en verwaarloosd over als de gebieden in België en Frankrijk waar we doorheen gefietst zijn. Ik ben het voor mij onbekende Spanje echt gaan waarderen. In de loop van de middag zien we het weer veranderen. We hebben de wind schuin in de rug. We zien de buien links van ons al neerdalen en tenslotte moeten we op drie kilometer voor onze camping toch nog even stoppen om regenjasjes aan te trekken. We zien echter achter ons de lucht weer opklaren en na tien minuten komen we om half vier droog op de camping aan. Het blijkt dat deze camping onder dezelfde organisatie valt als de camping waar we vandaan komen. We zetten in snel tempo onze tenten op en pakken een douche terwijl er op dat moment nog een serieuze regenbui valt. We genieten ervan dat we nog veel tijd hebben om te ontspannen en even bij te praten. We ‘nestelen’ ons in de lounge hoek van de bar-restaurant en reserveren een plek om nogmaals van het heerlijke Spaanse eten te genieten. De prei die al drie dagen aan de tas van Mees bungelt, blijft onaangeroerd…

Terwijl ik dit schrijf draait op de achtergrond ‘Morning Has Broken’ van Cat Stevens. Ik vraag Mees: “Hoe vaak heb je me dit al horen fluiten?” “Vandaag nog!” antwoordt hij. Het is wonderlijk wat wij allemaal meemaken.

17/09/23\Kees

Morning has broken like the first morning
Blackbird has spoken like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for them springing fresh from the world
Sweet the rains new fall, sunlit from Heaven
Like the first dewfall on the first grass
Praise for the sweetness of the wet garden
Sprung in completeness where His feet pass
Mine is the sunlight, mine is the morning
Born of the one light, Eden saw play
Praise with elation, praise every morning
God's recreation of the new day
Morning has broken like the first morning
Blackbird has spoken like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for them springing fresh from the world

1. Gina:
    Ik kan alleen maar 'Amen' zeggen... 🙏😇
  2. Kees&Mees:
    17 september 2023
    Een kruisje slaan mag ook 😇
  3. Chris & Petra:
    17 september 2023
    Ook op rustige dagen valt er genoeg te beleven, dat blijkt maar weer. Overigens, Jullie blog van gisteren over dat snurken maakte mij echt aan het lachen. Heel grappig! Ga door met fietsen, met het ervaren van mooie belevenissen en het schrijven van jaloersmakende verhalen!
  4. Loes:
    17 september 2023
    Praise every morning for a new day God’s recreation. Een mooie.
    Morgen weer een mooie nieuwe dag
  5. Harriette Mesland:
    🙏❤️
  6. Hans T:
    17 september 2023
    Een klooster op zondag, lijkt mij een prima combinatie 😉
  7. Kees&Mees:
    17 september 2023
    Ik ben altijd zo verschrikkelijk bang dat ze me er willen houden...
  8. Marien en Erika:
    17 september 2023
    Eigenlijk zijn jullie cultuurbarbaren om niet naar dat klooster te gaan, maar vooruit, je lovende teksten over Spanje doen ons goed.
    Gaan jullie wel even bij de kippen in de kerk kijken?
    En de tentoonstelling over oude kerkuurwerken is ook daar in de stad op het pleintje bij de kerk, in de losse toren.
    Wat jullie ook gaan doen, wij kijken weer uit morgen naar jullie verhaal.
  9. Kees&Mees:
    17 september 2023
    Mees is er als de kippen bij en ik ben haantje de voorste.
    Wat wij nu meemaken van Spanje is echt prachtig.
  10. Peter van der Wart:
    17 september 2023
    Mooi tochtje vandaag naar de camping met zwembad toch ?! Ik dacht dat jullie vandaag 75 km gingen fietsen, omdat gisteren de keuze was tussen 15 of 90 km. De camping op 50 km was dus toch open? Ook wel weer lekker ritje in het mooi Spanje en op tijd onder de douche.
    Volgens mij is het morgen een klimdagje maar ook leuk dorpje als Belorado. Succes morgen.
  11. Kees&Mees:
    17 september 2023
    Klopt Peter, er was dus toch nog een camping open. Morgen een stevige rit naar Burgos.
  12. Hans T:
    17 september 2023
    Ik las net een opmerkelijk bericht waarbij ik direct aan jullie moest denken.
    "Ex-stervoetballer Ronaldo is onlangs op 46-jarige leeftijd in de RK gedoopt. Hij raakte opnieuw in het geloof geïnteresseerd toen hij na een weddenschap in 2022 de pelgrimsweg naar Santiago de Compostella per fiets aflegde".
  13. Kees&Mees:
    17 september 2023
    Na deze aanbeveling ga ik me aanmelden Hans. Mijn voorwaarde is al jaren duidelijk, ik doe dit op het moment dat er op het balkon een mooie negerin als nieuwe paus wordt voorgesteld.
  14. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    Amen 🙏😘
  15. Wilma vd Wal-Muusse:
    18 september 2023
    Mooie ritten daar in Spanje 🇪🇸. Het is te ver om maar ooit zouden jullie Picos d Europa moeten bezoeken. 20 km vanaf de Spaanse noordkust (dus mooie combi vakantie gebergte zee mogelijk) en bijzonder mooi. Sterkte vandaag met de zware rit van vandaag.
  16. Kees&Mees:
    Wilma, bedankt voor de tip. Fietsen we de volgende keer 'even' naar toe. 😉
  17. Bram Hakkenberg:
    18 september 2023
    Kees en Mees, ik lees in juli blog steeds meer verwondering. Prachtig dat je dit mag ervaren. De mooie mensen die jullie ontmoeten en hun verhalen. Het genieten van de natuur die jullie trotseren met de fiets. Ik kijk uit naar de volgende blog en het steeds dichter bij jullie doel komen.
  18. Kees&Mees:
    19 september 2023
    De verwondering dat is wat ons drijft.