Voldaan en tevreden

25 augustus 2023 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Dag 9, route van Arcis-sur-Aube naar Ervy-Le-Châtel

Voldaan en tevreden

Vanochtend vertrokken van de camping. De eigenaar is een neef van onze Toon Hermans. Een leuke en aardige camping die al begint met je een goed gevoel voor de dag te geven. We gaan eerst het dorp in om brood te scoren voor deze dag. Met Google Maps is dat erg handig. Ik zag bij de beschrijving op Google Maps al dat de bakker goede kwaliteit van brood leverde. We kwamen bij de bakker en ja hoor, buiten stond er al een rij van mensen te wachten voordat ze de bakkerij in konden. Dat geeft al een heel gezellig gevoel, de mensen keuvelen over van alles, tenminste dat denk ik, want de gesprekken zijn voor mij niet te volgen. In dit geval kopen we twee broden en uiteraard iets lekkers voor bij de koffie, een amandel croissant (zie foto). Die zag er zo lekker uit. Op de camping hadden we nog niets gegeten, dus met de amandel croissant zo snel mogelijk een barretje opzoeken waar we koffie kunnen drinken. Bij de eerste de beste bar die we tegen kwamen zijn we gelijk naar binnen gegaan. Opvallend, een bar die gerund wordt door een Chinees uitziende familie. Een hele lieve moeder, een nog niet uitgeslapen zoon en een oma die ons niet kan helpen. Zo mooi, de moeder lacht en is naar iedereen bijzonder vriendelijk. De koffie smaakt bij zo’n ontvangst nog lekkerder. Naast onze tafel zat een oudere Franse dame, die graag het gesprek met ons aan wilde gaan. Natuurlijk begint dat met waar we naar toe fietsen. Al snel ging het gesprek over de krant en zij wijst op een foto van een goed spelende basketballer op hoog niveau. En dat is haar neef waar zij erg trots op is. Er was wel een nadeel aan haar aanwezigheid. Kees maakte mij er op attent dat er een geur om haar heen hing die hij uit zijn werkomgeving herkende. Ik zal hier maar niet in details treden, jullie kunnen je daar wel een voorstelling bij maken.

Omdat de camping 7 kilometer van de route van Sweerman af ligt, moet je over een D-weg fietsen om terug weer op de route te komen. Dat is niet fijn. In Frankrijk moeten de auto’s en vrachtauto’s die je inhalen minimaal anderhalve meter afstand van je houden. Ik kan je vertellen dat menige chauffeur zich hier niet aan houdt. Een aantal malen hoor ik een kwalitatief uitermate teleurstellende opmerking, hetzij van Kees, hetzij van Mees. Er zijn momenten dat je je billen flink samen knijpt als een grote vrachtauto vlak langs je rijdt en net voor je langs terug gaat naar zijn baan. Door de luchtstroom word je aardig heen en weer geslingerd en het wordt nog erger door de stevige wind die van opzij kwam. Gelukkig kwamen we na 7 km veilig op de route van Sweerman. Dan ben je echt wel even dankbaar dat die rit op de D-weg goed afgelopen is.

We gaan op weg naar Troyes. Kees was de laatste dagen niet in goeden doen. Al eerder hebben we vermeld dat zijn telefoon niet opgeladen werd. Een keer lukte dat wel, de laatste dagen niet meer. Henny had voor ons op internet gezocht naar zaken die telefoons repareerde of repair telefoons verkopen. Als snel zagen we op internet dat de eerste om 12.00 uur dicht ging. Het werd dus een andere telefoonzaak. Bij de eerste stap in de winkel hadden we al een goede indruk. Kees heeft uitgelegd wat het probleem was en de conclusie werd snel getrokken, de telefoon was niet te repareren. Bij flink drukken in het midden van de telefoon ging het werken, maar om nu de hele nacht flink te gaan drukken op je telefoon tijdens het slapen, is uiteraard geen optie. Dus er werd een telefoon uitgezocht en de keuze was snel gemaakt. Als service werd alles van de oude telefoon overgezet naar de nieuwe. Dat duurde wel twee uur, maar ik zag het gezicht van Kees per minuut steeds vrolijker worden. Na twee uur maakten we ons klaar om de tocht te vervolgens. Eerste even water tappen voor de bidons en koffie en cola voor de innerlijke mens. Want we moesten nog om half vier gaan starten aan onze 50 km voor de eerstvolgende camping. Op het terras wilde Kees naar Henny bellen met zijn nieuwe telefoon. Helaas alle contacten zijn overgezet, behalve het nummer van Henny. Prachtig, gelukkig had ik het nummer van Henny...

Dan nog de rit van 50 km. Ik vond de rit best zwaar. Het was heuvel op en heuvel af. Voor mijn gevoel was het meer heuvel op dan af. Heuvel op duurde aanzienlijk langer, zeker met de stevige tegenwind. Halverwege de rit stopte Kees en wilde schuilen voor een eventuele bui die er aan zou kunnen komen. Zoals gebruikelijk kijk ik alleen naar voren, het blijkt dat Kees ook regelmatig achterom kijkt. Waar dat vandaan komt, weet ik niet zo goed. Maar hij had wel gelijk. Bij een  voorportaal van een kerk hebben we onze regenspullen uit de tas opgevist. En het barstte los, een flinke bui met een stevige klap onweer. Maar goed dat we daar geschuild hebben. Gelukkig konden we na twintig minuten onze tocht vervolgen. En het mooie was dat in het vervolg al de donkere luchten met buien aan ons voorbij gingen. En gelukkig waren we nog redelijk op tijd bij de camping, net voor half acht. Moe maar tevreden dat de tocht zo goed is verlopen.

Kortom een dag om met een voldaan en tevreden gevoel op terug te kijken.

Lieve groet, Mees

25/08/23

1. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    26 augustus 2023
    Wat een heerlijk verhaal weer mannen, een lust om te lezen.
    Voorspoedige doorreis maar weer gewenst.
  2. Kees&Mees:
    Dank je. Gr. Mees.
  3. Loes:
    26 augustus 2023
    Een dag met voorspoed, tegenslag, bof en pech, kortom een dag uit het leven. Hoe simpel/lastig was het leven zonder mobiele telefoon🤔
    Een mooie nieuwe dag gewenst.
  4. Kees&Mees:
    Dank je Loes. Gr. Mees
  5. Gina:
    26 augustus 2023
    In mijn beleving toch niet zo'n hele goede dag. Ik zie jullie in gedachten fietsen langs die weg met vrachtauto's... ik krijg een naar gevoel in mijn buik, maar ben ook weer dankbaar, dat jullie deze 7 km overleeft hebben 🙏
    Fijn, dat de telefoon ook weer oké is, want dat is idd niet fijn en dan die plensbui..., maar het hoort er allemaal bij en achter de wolken schijnt de zon!
    Fijne dag vandaag!
    Liefs, Gina Hv.
  6. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Klopt, het was pittig, maar we leven nog
  7. Peter Gerlach:
    26 augustus 2023
    Mooi verhaal weer mannen! Nu naar Troyes, vlgs mij is dat een mooie omgeving daar! Goede reis en hopelijk met droog weer 👍
  8. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Ha Peter, Troyes hebben we gehad. Nu op weg naar Auxerre en Vezelay. Mooie plaatsen. We gaan door de Chablis. Gr. Mees.
  9. Henny:
    26 augustus 2023
    Fijn dat jullie de mogelijkheid hadden om naar Troyes te gaan en een telefoon te kopen! Na zoveel verlaten en uitgestorven dorpjes een welkome plaats.
    Nu kan Kees ook weer gewoon functioneren want zonder telefoon is hij wel erg gehandicapt..
    Fijn ook voor Mees dat Kees weer normaal functioneert :-)
    Veel plezier vandaag!
  10. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Ha Henny, ik geloof dat we elkaar begrijpen. 😜Groet Mees.
  11. Chantal:
    26 augustus 2023
    Hee Mees, ik had al op Polarsteps gezocht of ik je reis daar kon volgen. Maar dit is oké! Ik wil je blijven volgen! Mooi verslag vandaag.
  12. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Dank je Chantal, als je het nieuws wilt blijven volgen, kun je op dit site je e-mailadres invullen. Hé. Mees.
  13. Michel Van dijk:
    26 augustus 2023
    Wat leuk te lezen mees! Geniet van de reis.
  14. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Dank je Michel. En blijven zingen. Gr. Mees.
  15. Netteke:
    Prachtige belevenis ! Volhouwe
  16. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Gaan we proberen. Gr. Mees.
  17. Suze:
    26 augustus 2023
    Fantastisch om te lezen , dank je wel. Hoe is Troyes? Vrijdag gaan we daar overnachten .
  18. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Wij vonden het een mooie stad. Kathedraal is van buiten mooi opgeknapt. Veel Bakhuizen en een mooi pleintje om wat te eten en te drinken. Gr. Mees
  19. Ellen de Geus:
    27 augustus 2023
    Gelukkig telefoonprobleem opgelost en nu de focus weer op de rit.
  20. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Probleem opgelost i.d., maar het geeft weer nieuwe problemen..., je kan hem n.l. kwijt raken. Gisterenavond kon ik hem nergens vinden. Gelukkig heeft Mees hem in mijn stuurtas gevonden (die had ik zelf al drie keer doorzocht😭)
    Groet Kees (rijp voor het gekkenhuis🤪)
  21. Hennie Haarsma:
    27 augustus 2023
    Mooi verslag weer. Vooruit kijken, maar soms ook achterom kijken....altijd goed.
    Fijn dat de bereikbaarheidsproblemen voor Kees zijn opgelost. En Mees..... je bent een man....dus dat je niet altijd kunt vinden wat je zoekt....ik snap het volledig.
  22. Kees&Mees:
    Mooi gezegd, Hennie.