Verwondering

23 augustus 2023 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Dag 7, van Dun-Sur-Meuse naar Chalon en Champagne

Verwondering

Zoals gebruikelijk staan we om 07.00 uur op. De eerste verwondering vond plaats toen we tot ontdekking kwamen dat de telefoon van Kees weer voor 100% was opgeladen. Een hele opluchting, anders hadden we op zoek moeten gaan naar een nieuwe batterij. Het begin van de dag was door deze reden veel aangenamer. Ik denk dat sommige onder onze lezers dat wel herkennen.

De fietsen hadden even een beurt nodig. Het achterwiel van Kees zat niet goed, er was wat speling met de “aanhanger” bij de aansluiting op de fiets van Kees. Gelukkig is dat opgelost. Bij mijn fiets hebben we de versnelling nagelopen. De versnelling liep niet lekker. Dan wil je schakelen en vind je niet de goede versnelling. Ik kan je zeggen dat het zeer lastig is bij het fietsen als je versnelling niet doet wat je denkt. Ook dat probleem hebben we opgelost. Met verwondering heb ik staan kijken hoe Kees alle technische problemen oplost en aanpakt.

We zijn uit Dun-Sur-Meuse vertrokken en verlaten daarmee de route langs de Maas. Velen volgen deze Maasroute tot aan de oorsprong van de Maas. Wij hebben in Dun-Sur-Meuse de route opgepakt Langs Oude Wegen (LOW van Sweerman). Dat betekent dat we de fietspaden langs de Maas verlaten en meer over de C- en D- wegen gaan rijden. Dat rijdt wat meer relaxed. Deze route is ook vele malen rustiger. Onderweg zien we geen andere fietsers. Dat zal nog wel komen, maar dit keer hebben we geen ontmoetingen gehad en geen gesprekken gevoerd. We waren wat dat betreft op elkaar aangewezen.

Opvallend is hoe stil het is in Noord-Frankrijk. De dorpen waar we door heen rijden, zijn uitgestorven. Je ziet daar praktisch geen mens. En waar ooit winkels waren, zie je nu leegstand.

In een van de eerste dorpjes waar we koffie wilden drinken, dachten we laten we het volgende café maar nemen. Een grote fout. Na een behoorlijke steile klim kwamen we gelijk aan het einde van het dorpje. En natuurlijk geen café meer gezien. Omdat het overal zo stil is, zijn we toch omgedraaid en weer terug gegaan naar het café dat we eerst hadden gezien. Dus de steile klim hebben we twee keer gedaan. Maar goed ook dat we daar koffie zijn gaan drinken, want de hele dag hebben we geen plek meer gezien waar we iets konden drinken. Wat dat betreft een en al verwondering hoe weinig leven zich in Frankrijk afspeelt.

Maar als je geen gelegenheid vindt waar je water kunt tappen, moet je een andere oplossing bedenken. Onze bidons waren bijna leeg en de temperatuur was ruim boven de dertig graden. Dan heb je water nodig. In een klein dorpje zagen we wat leven bij een huis. We hebben aangebeld en om water gevraagd. Wat een vriendelijkheid ontmoet je dan. De bewoner van het huis heeft alle vier de bidons van ons bijgevuld met heerlijk koel water, maar daar bleef het niet bij. Hij vroeg of we ons wilden opfrissen. Uiteraard met deze hitte wilden wij dat graag. Hij nam ons mee naar de begraafplaats waar een kraan staat om de planten water te geven op het kerkhof. Zo vriendelijk van deze man om ons daar naar toe te brengen. Opnieuw verwondering over zo veel hulp en tijd om aan andere mensen te besteden. Prachtig. En de les voor ons is, als we langs een begraafplaats komen, zal daar bijna altijd een kraan zijn waar we water kunnen tappen.

Ook op de camping waar we vanavond zijn aangekomen, is er zoveel vriendelijkheid. Wij hebben geen stroom op onze plek. Een Engelsman heeft aangeboden dat wij op zijn plek onze telefoons en fietscomputers mogen opladen. Een Nederlander kwam langs voor een gesprek en was nieuwsgierig naar de “aanhanger” van Kees. Er dreigde wat regen te vallen, het was geen probleem, we mochten gebruik maken van zijn voortent. Gelukkig was het niet nodig omdat na de sporadische druppels het niet is gaan regen.

Wat kan zo’n dag vol verwondering zitten waar je je oprecht over verbaast.

Lieve groet van Mees.

1. Mascha:
    23 augustus 2023
    Mooi verhaal weer Mees en Kees. Ik lees elke dag/avond vol belangstelling jullie verhaal. Leuk om mee te leven op die manier. Mees ik ken je van de vakantie dit jaar in Doorn. Wat een TOPPER ben jij toch dat je dit maar ff doet op jouw leeftijd. Petje af!!!!👍🏼 En uiteraard suc6 en doe voorzichtig.
  2. Kees&Mees:
    Lief. Dankjewel Mascha. Groet Mees
  3. Leo loch:
    23 augustus 2023
    Het laat zien dat een reiziger nooit alleen op de wereld is. Er zijn altijd mensen die graag willen helpen. Zeker als je op weg bent naar Santiago. Hebben jullie ook de schelp bij je?
    Nog een paar dagen en een eerste eikpunt komt in zicht, Vézelay, met weer zo n moeilijke klim. Ook daar wacht een goed glas bier , weet ik.
  4. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Natuurlijk hebben we beiden onze schelp bij ons. De hulp is herkenbaar. Dat hebben wij toen ook ervaren. Op naar Vezelay. Groet Mees
  5. Marleen Tempelaar-Bakker:
    24 augustus 2023
    Heerlijk het “ont” moeten van mensen!!!! Geniet van deze verhalen.
  6. Els:
    24 augustus 2023
    Weer een mooi verhaal. Heerlijk en bijzonder om te lezen. Alle hulp en ontmoetingen. Zo mooi ! Succes en take care 😘
  7. Loes:
    24 augustus 2023
    Begraafplaats en water…..hier in HIA staat duidelijk: geen drinkwater. Ik hoop dat dat niet geldt voor Frankrijk.
    Uitgestorven Franse dorpjes, zo herkenbaar helaas. Vroeger was er iig een bakker en een cafe. Beetje mistroostig he.
    Wat een goedheid hebben jullie weer mogen ervaren en wat een tegenstelling tot de verharding en ellende in de wereld. Er is nog veel goeds gelukkig.
    Een mooie nieuwe dag met goedheid van nieuwe mensen gewenst
  8. Kees&Mees:
    Mooie reactie Loes. Gr. Mees
  9. Gina:
    24 augustus 2023
    Dank voor jullie mooie verhaal.
    En idd.. kijk uit dat het water op de begraafplaatsen ook drinkwater is...

Ik ben benieuwd hoeveel km jullie er na een week fietsen op hebben zitten 🚲🚲
  10. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Dank voor je advies. En rond de 600 km’s gefietst.
  11. Gina:
    24 augustus 2023
    Kunnen jullie uitleggen wat de 'schelp' voor functie heeft?
  12. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Het is het symbool voor de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela waar discipel Jacob is begraven. Het heet dan ook de Jacobsschelp. Groet Mees.
  13. Peter Gerlach:
    24 augustus 2023
    Mooi dat jullie humeur weer is gekeerd in positieve zin! Dat geeft de burger moed! Willen jullie je verhaal Mees Kees noemen dat is voormij herkenbaar mbt alle rekeningen die bij de golf op die naam staan! Ha ha vertrouwd.
  14. Kees&Mees:
    Kees is tegen. Gr. Mees.
  15. Henny:
    Hoi Gina
    Onder het kopje ' kaart' kun je het aantal km zien!
  16. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Die km’s kloppen niet. We zitten nu op ruim 600 km. Gr. Mees.
  17. Gina:
    24 augustus 2023
    Dank voor de uitleg van de schelp. ik begrijp dat dit tevens het teken is om de route te volgen. Mooi!
  18. Hans T:
    24 augustus 2023
    Wat kan je verwonderd en dankbaar zijn voor kleine dingen in het leven!
    In Vezelay kan je wel een dag toeven in de prachtige pelgrims kathedraal!
  19. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Herkenbaar. Klopt Hans we zijn benieuwd. Groet Mees.
  20. Alie Tas:
    Ha Mees en Kees.
    Ik lees jullie berichten met veel interesse. Wat beleven veel en wat ontmoeten jullie veel vriendelijkheid. Ik had gisteren al een reactie geschreven, maar ik begrijp dat die niet is aangekomen. Hopelijk lukt het vandaag wel. Een hele fijne reis gewenst. Groet van Ad Boot.
  21. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Ha Ad, dit bericht is binnengekomen. Leuk om je reactie te ontvangen. Het is inderdaad een mooie reis met veel ontmoetingen. Hartelijke groet Mees
  22. Rob Selder:
    24 augustus 2023
    Van de druk befietste Maas route naar de stille oude wegen en ineens geen ontmoetingen meer noch levendige plaatsjes. Dat zal een hele omschakeling zijn! Verwondering over de plotse genezing van Kees' telefoon nog vóór lourdes ;-)
    Wat mooi, alle aangeboden hulp van mensen. En ook top dat Kees zo technisch is want fietsenmakers zullen er weinig zijn in ontvolkt gebied. Wij op de terugreis van het stuk Maas route en tent in Ohé en Laak in de stromende regen opgezet. Heerlijke mini camping trouwens. Een mooie fietsdag wens ik jullie voor morgen!
  23. Kees&Mees:
    24 augustus 2023
    Ha Rob, mooie reactie. Inderdaad is de rit een stuk rustiger qua medefietsers. Maar dat gaat veranderen.
    We hebben nog redelijk goed weer gehad. Even een uurtje geschuild voor de regen. Bij aankomst p de camping was het droog.
    Succes met het laatste deel. Groet Mees.
  24. Ellen de Geus:
    25 augustus 2023
    Ja, de dorpen in Noord Frankrijk zijn zeker uitgestorven en dus pakken wat je pakken kan. Goede tip van watertap op een begraafplaats.
  25. Kees&Mees:
    26 augustus 2023