Op zoek naar Heidelberg

22 augustus 2018 - Zwingenberg, Duitsland

Vanochtend vertrokken vanuit Hemsbach, ruim 20 km boven Heidelberg. De camping lag ruim vierkilometer ten oosten van de route. Om het goed te doen, was het beste geweest om de weg van 4 kilometer gewoon terug te rijden. Maar ja, wij Hakkenbergen weten het natuurlijk beter dan de route, beter dan Hans Reitsma hoe we de weg naar Heidelberg moeten vinden. In principe rijd je niet terug, je gaat niet dezelfde weg weer af. Op zich kan je over deze uitspraak al heel veel zeggen. “We gaan niet terug, we zetten geen stap achteruit”, ik vraag me af of dat herkenbaar is voor de familie Hakkenberg. In ieder geval merk ik dat Kees en ik daar hetzelfde over denken. We hadden een route rechtstreeks naar het zuiden gezien, helaas werd het een wirwar van wegen. Waar moeten we nu naar toe, in zekere zin waren we de weg kwijt. Je leest het, ik kan het nog niet volmondig erkennen, dus vandaar in zekere zin. Uiteindelijke kwam Kees met z’n telefoon aan, tikte een plaats in waar de route heen zou gaan. En ja, na wat moeite kwamen op de route. Misschien wel leuk om te weten dat de GPS van Wahoo het uitstekend doet. Elk detail wordt weergegeven, maar als je niet op de goede route zit, mag je het alleen uitzoeken.

Alte brug Heidelbergdankbaarheid catechismus
Misschien staat deze inleiding wel als symbool voor vandaag. We bezoeken de stad Heidelberg. Voor ons beiden toch wel een bekende naam die gelinkt is aan de Heidelbergse Catechismus. Daar zijn we beiden met opgevoed, ik merkte aan Kees dat hij zelfs hele teksten (zondagen voor de insiders) uit zijn hoofd kan opzeggen. Of ik heb vroeger niet goed opgelet of ik ben niet iemand die hele teksten uit zijn hoofd gaat leren. Uiteraard uitgezonderd voor Re-flax. Voor diegene die het begrip Heidelbergse Catechismus niet kennen, zal ik een korte toelichting geven over de Heidelbergse Catechismus. In 1556 voerde keurvorst Ottheinrich in de universiteitsstad van Duitsland, Heidelberg, het protestantisme in. De universiteit van Heidelberg werd een bolwerk van protestantse theologen. In die tijd wordt de Heidelbergse Catechismus geschreven en wordt dit geschrift het leerboek voor de protestantse kerk. Zo hebben wij in onze jonge jaren vanuit de protestantse kerk de Heidelbergse Catechismus uit ons hoofd moeten leren. In de bijlage staan wat foto’s die wat teksten laten zien. Om nog even terug te komen op de ochtendrit waar we op zoek waren naar de stad Heidelberg, zijn wij vandaag in ons gesprek ook op zoek geweest naar wat de Heidelbergse Catechismus voor ons betekend heeft, wat we daarmee gedaan hebben en hoe we er nu in staan. Bij een goed glas wijn willen we deze gesprekken met wie het wil nog wel eens herhalen.
We moeten nog even op zoek pastoor Hermann Maas van de Evangelische Kirche ten tijde van de tweede Wereldoorlog. Wat wij niet wisten is dat deze theoloog, een Duitser heel veel voor de Joden heeft gedaan in de Tweede Wereldoorlog. Daarvoor heeft hij een ereplek gekregen in Yad Vashem, in Israël.  Boeiend is dat we dit hoorden van een Duitse vrouw, was echt een kippenvel moment.
In de rondgang van de evangelische Kirche heb ik een kaars aangestoken. Een kaars Evangelische Kirchemoment voor mij, een ritueel om stil te staan bij de mensen die een belangrijke plek in mijn leven hebben gehad. Met het aansteken van de kaars heb ik het gevoel dat ik mijn emotie, mijn gevoelens over die personen kan loslaten door aan hen te denken bij het aansteken van de kaars. Daarmee kan ik iets achterlaten en weer vooruit gaan de toekomst tegemoet.
We hebben vandaag een korte rit gemaakt voor ons doen, bijna 75 km. Hebben we niet gedaan door de adviezen van jullie op te volgen en wat minder kilometers te maken. Zo eigenwijs zijn we wel. Gedaan om wat langer te vertoeven in de stad Heidelberg. Nog voor jullie informatie, de temperatuur was ruim boven de 30 graden. Maar daar zal je mij niet over horen klagen.

22 augustus 2018, Mees.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wil Noordergraaf:
    22 augustus 2018
    Boeiend. Goed dat je hier de tijd voor neemt , om Heidelberg te bezoeken. Goeie reis verder
  2. Marijke:
    22 augustus 2018
    Heel herkenbaar je verhaal. Uitspraak van Mees “Ik ben in een voortgaande beweging dus kan niet terug”. Dus omdraaien en dezelfde weg terug komt niet in je woordenboek voor! Mooi het gesprek met de Duitse vrouw. Ook de foto’s zijn erg mooi!
  3. Loes:
    Mooie dag
  4. Marien en Erika:
    22 augustus 2018
    Geweldig jullie verhalen! Veel respect ook voor de prestatie. Wij vieren onze vakantie met de auto langs de Camino naar Santiago en zien veel wandelaars maar ook fietsers zoals jullie. Hoe iedere ochtend alles zorgvuldig ingepakt wordt, opgeladen en meegezeuld. Het mooie is ook dat je ziet dat het, hoe zwaar het ook is, het alle inspanningen waard is. Dat proeven we ook uit jullie verhalen. Mooi! En top dat we dat een beetje mee mogen beleven.
  5. Harriette Mesland:
    22 augustus 2018
    Mees en Kees, ook wij genieten van jullie reisverslagen, belevenissen en alles wat dit losmaakt... Een ware pelgrimstocht op deze wijze en zo reizen wij een beetje mee.
    Overigens over Reflax gesproken, ik ontmoette vanmorgen Dennis; je krijgt de hartelijke groeten van hem Mees! X
  6. Kees Hakkenberg:
    23 augustus 2018
    Marien en Erika, mooi. We hopen dat het ook een top ervaring wordt. Tot nog toe is het een prachtige onderneming. Gisteren was een mooi parkoers langs de Neckar en Heidelberg.
    Vandaag komen we hopelijk tot de eerste 'bergtop' na 80 km. Afhankelijk van hoe we ons voelen slaan we voor de top onze tent op, of gaan er nog overheen naar de volgende camping, 30 km verder.
    Groet Kees
    P.s. ben benieuwd naar jullie ervaringen in Spanje. Kunnen we ook wat ervaring uitwisselen over de GPS. Ik blijf het lastig vinden.
  7. Wilja:
    Ha Kees en Mees,
    Eindelijk ook een reactie van jullie nicht en zus.
    Ontzettend leuk om jullie reis zo mee te maken, iedere dag kijk ik al met hooggespannen verwachtingen uit naar jullie reisverslag en tot nu toe niet teleurgesteld. Ik zou geen hele catechismus zondag kunnen opzeggen dus knap hoor Kees. Zegt dat iets over een goed geheugen of zit er meer achter? Knap om alle ontberingen samen zo goed te doorstaan. Ga door, geniet ervan en fijn dat jullie ons laten meegenieten.
  8. Ed:
    Beste neven!
    Leuk om jullie verslagen te lezen, we leven helemaal met jullie mee!
    Ook mooi dat jullie zulke interessante gesprekken hebben over jullie (en ons aller) 'Hakkenbergen-roots'...zeer herkenbaar! Wat zouden jullie denken van een nieuwe Hakkenbergen-reunie?!?
  9. Kees Hakkenberg:
    23 augustus 2018
    Hoi Gina en Ed, Leuk al die reacties. Die familie reünie mag een ander oppakken. Ik kan na deze trip voorlopig geen familie meer zien ;-)
    Voor Hans heb ik nog even twee foto's van de Evangelische Kirche toegevoegd. Ik hoop dat hij er wat van herkent.
    Het lijkt míj een electro mechanisch orgel. Opmerkelijk dat het klavier direct bij het orgel zit. Meestal zijn deze bij dit type orgel losgekoppeld.

Groet Kees
  10. Karin Schook:
    23 augustus 2018
    In Amerika lees ik je verslag, Mees. (En Kees natuurlijk) “I like that” Ik volg ook een wandelaar naar Santiago en vind het heel speciaal dit soort overdenkingen. Goede reis en veel veilige km gewenst.
  11. Hennie Haarsma:
    23 augustus 2018
    Weer een mooi reisverslag. Jouw verhaal over het uit het hoofd leren van de Heidelbergse Catechismus doet mij denken aan mijn eigen jeugd; uit het hoofd leren van de Latijnse liturgie; want dat moest je als misdienaar zijnde in de RK-kerk.
    En inderdaad, voor Re-flax leer je nog steeds alle songteksten uit het hoofd. De "oudjes" daar doen het nog best. Benieuwd naar jullie volgende reisverslag. Goede reis verder.