Het schone Toscane

10 september 2018 - Sorano, Italië

Vandaag hebben we een zware rit voor de boeg. Mees en anderen hebben het er al dagen over. Ik denk zelf dat het al maanden in Mees z’n hoofd rondspookt. Hij heeft immers de routeboeken van Hans Reitsma zorgvuldig doorgespit. Gisteren hebben we zelfs onze etappe ingekorte om te voorkomen dat dit deel, vermoeid aan het einde va de dag zouden moeten nemen. De route leidt ons langs de hoogste berg in Toscane, de Monte Amiata.
We hebben hem al enkele dagen ver in het landschap zien liggen. Van iets dichterbij doet hij me denken aan de Mont Ventoux, maar dan volledig groen en zonder een afschuwelijk onbestemd station op de top.
We rijden door een typisch Toscaans landschap, met de kenmerkende Cipressen. Als we een  vergezicht kunnen zien, zien we een lappendeken-landschap. Dorpjes en burchten in overvloed, met daken voorzien van de kenmerkende halfronde en gevlamde dakpannen. Dit alles in een afwisseling van wijngaarden, akkers en olijfgaarden in een glooiend landschap. Fascinerend en je raakt niet uitgekeken.
’s Morgens hebben we afscheid genomen van onze Belgische helden die met hun ‘plooifietsen’ delen van de route naar Rome fietsen. Zij waarschuwen ons voor wat ons te wachten staat.
Tijdens het inkopen doen bij plaatselijke COOP ontmoeten we een Duits stel dat ons ook waarschuwt voor de zwaarte van de route. Ook twee ‘oude’ bekenden die we eerder op hun elektrische fietsen hebben ontmoet, kijken bedenkelijk als we vertellen welke route we vandaag rijden. Zwaar!!
We gaan het uiteraard gewoon doen en na een uurtje fietsen houden we onze eerste koffieshop bij een plaatselijk barretje. We bespreken de ervaring tot nog toe en vinden het zwaar, maar genadig. We praten ook over de reactie op onze stukjes en Vlogs. Het zijn voor ons bemoedigende, soms ontroerende en zeker ook stimulerende reacties. We zijn hier blij mee en het geeft ons motivatie om het vervolg op te pakken.
Het vervolg is inderdaad zwaar. En ik zoek afleiding door me te ergeren aan het vuil langs de weg. Onbegrijpelijk dat het landschap zo vervuild wordt door zwerfvuil. Plastic flessen, sigarettenpakjes, wijnflessen, plastic zakken, papier en ga maar door. Ik tel een keer op een kilometer het zwerfvuil en kom tot vierendertig stuks. Niet normaal.
Ik richt me om mijn ergernis weg te nemen op de flora en fauna in de berm, die ronduit fantastisch is. Het meest spectaculaire vind ik de wilde cyclaampjes. Ze zijn er in grote getale.
In eens herken ik omgewoelde berm kanten van de Veluwe. De everzwijnen zijn hier ook lekker bezig. Waarschijnlijk ruimen zij nog wat zwerfvuil op. De avonturen van Astix en Obelix, zoals beschreven door Uderzo en Goscinny kloppen dus!
We maken onze route af en komen tot de conclusie dat het zwaar was, maar gisteren hebben we het zwaarder beleefd. Na een kleine tachtig kilometer bereiken we onze boerencamping en genieten moe maar voldaan van een boerenmaaltijd. De kippen op ons bord liepen waarschijnlijk gisteren nog lekker te scharrelen, maar smaken er niet minder om. Heerlijk!

10092018/Kees

1. Peter:
    10 september 2018
    Laatste loodjes mannen, op weg naar de mooiste beloning! Rome, de stad der steden! Succes mannen!!
  2. Wil Noordergraaf:
    10 september 2018
    Ik ga het straks nog missen, jullie belevenissen. Heerlijk lezen voor het slapen gaan. Succes!
  3. Gina:
    10 september 2018
    Her is echt weer bewonderenswaardig wat jullie vandaag weer gepresteerd hebben en wat moet het een heerlijk idee zijn dat jullie er bijna zijn! Wat zou ik er graag bij willen zijn...Ik hoop toch echt dat jullie nog ruimschoots de gelegenheid nemen om te genieten van Rome
  4. Wilja:
    11 september 2018
    Nog maar 2 dagen fietsen?
    Heel jammer voor ons dat het voorbij is.
    Dit is toch zeker niet de laatste keer dat jullie samen fietsen?
  5. Marien en Erika:
    11 september 2018
    De paus is z'n schoenen al aan het poetsen om jullie te ontvangen!
  6. Peter van der Wart:
    Hoi Kees en Mees,
    Zo zie je maar dat als iedereen vooraf vertelt dat het zwaar wordt, het uiteindelijk wel meevalt. Jullie zijn natuurlijk ook wel wat gewend de laatste week. Het venijn zit duidelijk in de staart. Ook wel bijzonder verhaal over jouw verkeerde route; gelukkig komt het dan toch goed. Ik wist niet dat Moniek en Len ook een camper hadden. Wel handig dat ze al in de buurt waren. Succes voor de laatste dagen naar Rome.
  7. Loes:
    11 september 2018
    Ergens ‘als een berg tegenop zien’ is dus maar betrekkelijk.
    Succes weer vandaag. ‘De paarden’ ruiken de stal
  8. Ank de Jongh:
    Jullie zijn KANJERS!!!!
    Dikke kus van Ank
  9. Ed:
    11 september 2018
    Leuk om jullie verslagen weer te lezen...wat maken jullie veel mee! Maar ook mooi dat jullie ons deelgenoot maken van jullie gesprekken...en die gaan echt ergens over! Die Hakkenbergen zijn toch wel een bijzondere familie...! ook wij denken nog vaak terug aan onze oom Piet, en de gesprekken die we met hem hadden!
    Ook de beschrijving van Toscane boeit ons, omdat we er binnenkort heen hopen te gaan...! Wie weet komen we Mees nog tegen! We houden contact!
    Sterkte met de laatste loodjes, jullie zijn er bijna! En Rome is écht de moeite waard!!
  10. Alie Tas:
    11 september 2018
    Vanmiddag weer eens jullie spoor gevolgd (vooral de foto's en de video's), want elke dag lukt me niet..... Wat een onderneming. Geweldig! Erg leuk om al die foto's te zien.
    En voor morgen: toi toi, ik zal aan jullie denken.... 140 km! ...... dat helpt vast. ;-)
    En zingen helpt ook "We zijn er bijna...." dat deden de kinderen vroeger op schoolreis toch ook Mees? Succes!
  11. Anoushka:
    11 september 2018
    Wat vliegt de tijd, nu zijn jullie al bijna in Rome.... En is het bijna zover dat we jullie verhalen moeten gaan missen. Sterkte met de laatste kilometers, en heel veel plezier in Rome! Dikke kniffel, ook voor Marijke straks!