Kilometers maken of relaxen!

9 september 2018 - Montalcino, Italië

Vanochtend vertrokken uit Siena. Voor ons vertrek hebben we overleg gehad hoe we de laatste dagen gaan invullen. Nemen we de tijd om Siena in te gaan of gaan we kilometers maken. Van tevoren hadden we afgesproken dat we vier weken de tijd hebben voor onze tocht naar Rome. Kees moet dinsdag 18 september weer aan het werk. Aankomende vrijdag 14 september of uiterlijk zaterdag 15 september gaat Kees met de camper terug naar Nederland. We moeten dus uiterlijk donderdag, het liefst woensdag aan komen in Rome. Het zou mooi zijn als woensdag lukt, dan kan de Paus donderdag nog bij Kees op audiëntie. Dat betekent dat we gemiddeld per dag de 80 km moeten halen. Best een stevige opgave. We hebben dan wel speling als het eventueel donderdag wordt. Dat bracht ons er toe om vanochtend niet Siena goed te bezoeken. We hadden de keus of een camping op 60 km of een camping op 85 km afstand. We gingen voor de 85 km, wetende dat het laatste stuk best een stevige klim was. Dus wij op pad, vrij snel door Siena gefietst en gaan voor de 85 km.
Ter geruststelling voor onze neef Hans, Marijke komt mij halen in Rome. Dan blijven wij nog vijf dagen in Rome en gaan vervolgens vier dagen naar Siena. Ik zal nog volop de tijd hebben om Siena goed te bezoeken.
Maar nu de rit van 85 km. Makkelijk gezegd, maar niet makkelijk gedaan. We voelden de hoogtemeters van gisteren nog goed in onze benen. Dat zorgt er voor dat we niet lekker op de fiets zaten. En na drie weken voel ik mijn achterwerk goed. Soms weet ik niet hoe ik moet zitten op m’n zadel. Door de pap in mijn benen had ik bij de start er een beetje de pest in. Op de camping hadden we al een heel steil stukje, dat gaf bij mij al problemen. En dan gelijk weer de klimmetjes. En de drukte en de motoren, kortom een hoop ergernissen. Ik moest in mijn kop weer even de zaak goed op een rijtje zetten. Ik denk dat ik dat wel geleerd heb in de fietstocht naar Santiago. Je gaat het nooit winnen van de krachten in de natuur. Of het nu wind is of dat het de hellingen zijn, de krachten van de natuur moet je accepteren. Wij als mens hebben de neiging om sterker te willen zijn dan de natuurkrachten. Onze wil bepaalt dan dat we toch die afstand willen overbruggen in plaats dat we toegeven en accepteren dat het niet mogelijk is. Dat is ook iets wat we meenemen uit onze prestatiemaatschappij. Je moet je doelen halen. In de  tocht naar Santiago ben ik daar op stuk gelopen, ik ben mezelf een aantal malen tegengekomen. De les die ik daar geleerd heb, is dat je je moet overgeven aan de situatie. Niet gemakkelijk. Als persoon wil ik de regie voeren en de wereld naar mijn hand zetten. En dat moet je dan loslaten. Best wel een strijd. Dat gevecht voerde ik weer met mijzelf in de eerste km van onze rit vandaag. De knop moest om en ik moest in de stand van “genieten van het moment”. Dus op je gemak omhoog, om je heen kijken in wat voor mooie natuur je mag rijden en op tijd een foto maken. Stil staan in het moment en gaan genieten van het moment waarin je staat. Wat een uur later komt, wat vanavond komt, wat morgen komt, laat het vooral gebeuren en pak niet de regie, En als of Kees het aanvoelde, je kunt het zien in de vlog “even een vergadermoment”. Kees kwam met een voorstel tijdens de stop om de 85 km niet uit te rijden maar een camping te pakken op een afstand van 60 km. De stevige klim aan het eind van de middag gaan we niet doen, die bewaren we voor morgen. Een wijs besluit. Vooral nu we achteraf zien dat we op deze relatief korte rit toch nog even ruim 1100 hoogtemeters hebben gepakt.
We zitten nu in het donker op een eenvoudige camping. Helaas was de keuken dicht op zondag, we doen het vanavond met een eenvoudige broodmaaltijd. Wel met een mooie fles rode wijn van de patron. Brood en rode wijn, daar kun je mooie gedachten bij hebben. Tijdens onze eenvoudige maaltijd kwam een Belgisch echtpaar op deze plek aan. Daar hadden wij weer een diepe bewondering voor. Zij fietsen op een Brompton, een plooifiets, zoals de Belgen dit mooi noemen. Tja daar kunnen we dan alleen maar een diepe buiging voor maken. Ik zal maar stoppen om te klagen over mijn achterwerk.
9 september 2018, Mees.

Kees aan de colaPanarama Uitzicht tijdens route in Toscane 2

1. Wil Noordergraaf:
    9 september 2018
    Goeie keuze om eerder te stoppen toch?
    Jullie worden al aardige filosofen🚲
  2. Hennie Haarsma:
    9 september 2018
    Zo'n diepe bewondering voor jullie. Het wordt steeds zwaarder, maar jullie gaan de tocht tot een succes maken, Rome bereiken. Bedankt voor de mooie, indrukwekkende reisverhalen. Succes met de laatste loodjes.
  3. Marijke:
    Vooral genieten! Mooi verhaal 👍
  4. Marjolein:
    9 september 2018
    Heren, vergeet niet: de weg naar de hemel is de hemel!
  5. Wilja:
    9 september 2018
    Geweldig, diep respect en wat zullen de dagen saai zijn vanaf woensdag.
    We gaan jullie missen
  6. Trudy:
    9 september 2018
    Jullie zijn er bijna, dus idd alleen maar genieten nu want anders is het zonde! Nog veel plezier in de laatste kilometers.
  7. Marien en Erika:
    10 september 2018
    Jammer van Sirena Kees, maar dat doe je dan maar een andere keer. Vooral veel genieten van al het moois op je pad. En als je tijd overhoudt heb je alle tijd om extra ijs jes te eten in Rome.
  8. Loes:
    10 september 2018
    ‘Genieten in het moment’, een ongelofelijk belangrijk iets, wat zo vaak wordt vergeten door het leven van alle dag.
    Succes
  9. Bram van Popering:
    10 september 2018
    Een mooi meditatief moment voor het beleven van het gebied tussen de WENS en de WERKELIJKHEID.
    Gelukkig heb je dan nog een flessie rode wijn als bruggetje.
    De spanning wordt groter, maar Rome dichterbij mannen!
  10. Otto en Gina van der Vorm:
    10 september 2018
    Jammer dat we je geen biefstuk kunnen brengen zoals wielrenners ook gebruiken tegen zadelpijn. Verder genieten wij van je mooie reisverhaal en vooral om jullie einddoel Rome
    Het is een prachtige stad en weten zeker dat jullie de moeilijkste kilometers om daar te komen snel zullen vergeten
  11. Kees Hakkenberg:
    10 september 2018
    Marjolein, leuk wat van je te vernemen. Ik neem jouw opmerking zeker ter harte. Af en toe voel ik me al in de zevende hemel.
    Tot snel. Plan maar wat in mijn agenda;-)
  12. Kees Hakkenberg:
    10 september 2018
    Marien en Erika, gaat goedkomen. Eerste ijsje vandaag gegeten.
  13. Kees Hakkenberg:
    10 september 2018
    Bram, de meditatieve momenten tijdens de rit zijn gelukkig veelvuldig. Het is de manier om door de moeilijke momenten heen te komen, maar ook om de goede momenten te delen.
  14. Kees Hakkenberg:
    10 september 2018
    Otto&Gina, onverwacht nieuwe volgers. Jullie als wereldreiziger weten als geen ander wat mooi is. Rome komt langzaam dichterbij.
    Tot spoedig.