Inleiding:

7 augustus 2018 - Ridderkerk, Nederland

Route naar RomeVrijdag 17 augustus vertrekken Kees en Mees op de fiets naar Rome. De bedoeling is om uiterlijk vrijdag 14 september aan te komen in Rome. De verwachting is dat we voor die datum in Rome zijn. De rit naar Rome is ruim 2200 km, met de auto zou het 1600 km zijn, de route die wij volgen geeft ruim 2100 km aan. Waarschijnlijk volgen we de route over Florence, dan is de tocht 70 km langer. De route over Florence, de westelijke kant van Italië is zwaarder maar ook veel mooier volgens de beschrijving dan de oostelijke route van Italië. Op een later tijdstip zullen we het definitieve besluit nemen welke route we volgen. Je weet immers niet wat ons te wachten staat tijdens de fietstocht waardoor de planning anders kan verlopen dan je gepland had. Kees en Mees zijn twee neven, de vader van Kees is een jongere broer van de vader van Mees. Tijdens een familiebijeenkomst kwam het gesprek op fietsen. Kees is ooit van plan om naar Santiago de Compostela te fietsen, Mees heeft dat al eens gedaan. Mees zocht nog een maatje voor de fietstocht naar Rome, hij wilde niet alleen de tocht maken. Spontaan gaf Kees in dat gesprek aan dat hij wel mee wilde fietsen naar Rome. Verrassend voor Mees, Mees probeerde nog wat terug te krabbelen door te vragen of hij niet eerst moest overleggen met zijn vrouw Henny. Dat was geen probleem volgens hem. Hierbij zullen de meesten van jullie de eerste trekjes van de echte Hakkenberg herkennen. Zonder overleg met de partner werd het besluit genomen. Binnen een week stond het besluit vast, de twee neven stappen op de fiets naar Rome. Voor deze tocht heeft Mees een nieuwe fiets gekocht, zijn oude karretje uit 1985 was niet meer geschikt. Santiago kon nog net met die fiets, maar het verzet van die fiets gaf te weinig mogelijkheden. Vandaar de Santos waarmee je op de steilere hellingen beter omhoog kan fietsen. Kees heeft een racefiets omgebouwd waarmee hij naar Rome gaat fietsen. Een bagagedrager gemonteerd om achter op de fiets twee tassen en daar boven op een fietszak mee te kunnen nemen. Bij de bagage zit een tent voor Kees en een tent voor Mees, de meeste overnachtingen zullen we doorbrengen op een camping. Mogelijk dat we bij slecht weer een andere accommodatie moeten gaan zoeken. We volgen de route van Hans Reitsma zoals je bij de foto’s kunt zien. Op de foto’s zie je welke weg we volgen. Best wel spannend hoe de tocht gaat verlopen. Benieuwd wat we onderweg mee zullen maken? Je kunt onze verhalen volgen op de volgende link: https://meeshakkenberg.reislogger.nl Op de Home pagina kun je je aanmelden om de verhalen te volgen over onze tocht.

1. Wiebe Zoethout:
    7 augustus 2018
    Spannend Mees ( en Kees)!
    Ben met mijn vrouw van 10 tot en met 15 september in Rome.... wie weet?
    In ieder geval een heel goede reis en vooral genieten van de vrijheid!
    Hartelijke groet,
    Wiebe
  2. Hein Boot:
    Hoi Mees,
    Wat ben ik ontzettend jaloers, zou zo weer mee willen fietsen.
    Maar ben nog bezig met mijn opleiding waarover ik met jullie sprak, dit bevalt goed.
    Nu start van het 3e jaar, hierna nog 1. Daarna heb ik zeker plannen om ook nog een keer een mooie tocht te maken.
    Heel veel plezier, ik zal jullie reisverhaal zeker volgen.
    Succes Hein.
  3. Kees&Mees:
    7 augustus 2018
    Vanaf 14 september tot en met 19 september ben ik in Rome met mijn vrouw. Ik heb mijn golfspullen dan bij me.
  4. Leo loch:
    Mees en kees,
    Ik wens jullie veel plezier op een zondermeer inspannende tocht. Mees heeft een goed uithoudingsvermogen, is voor mij een goede en betrouwbare santiago maat geweest, we hebben plezier gehad. Ik gun jullie veel mooie ontmoetingen.
    De Santos zie ik als een zwakte bod, het is minder spannend. De gazelle funktioneerde nog best met zijn kleine gebreken. Waar blijft het avontuur?
    Aan de andere kant... De reis is ver en mees is weer wat van zijn jongensstreken kwijt, dus mag je, zekerheden inbouwen. Ik zal jullie avonturen zeker lezen. Succes
  5. Wiebe Zoethout:
    7 augustus 2018
    Ik ben daar voor de ontspanning Mees .... voor de cultuur, voor mooie wijnen, voor de Italiaanse keuken, en met name niet om me te ergeren aan mijn huidige spelniveau. Golfspullen blijven dus thuis.
  6. Cees van der Kaaden:
    Kees en Mees,

Ik wens je een fantastische goede reis toe, geniet van de mooie momenten en zet door als het even niet lekker gaat. Maar bovenal een veilige reis en veilig aankomen in Rome. Wij gaan jullie volgen. En houden een oogje op marijke
  7. Gina:
    Lieve broer Kees en neef Mees,
    Wat vind ik het ontzettend gaaf en stoer dat jullie dit samen gaan doen!
    Ik ga jullie zeker volgen, er gaan vast en zeker moeilijke momenten komen, maar als jullie gezondheid het toelaat, dan weet ik zeker dat het goed gaat komen, want... 'Opgeven is geen optie en samen zijn jullie sterk!'
  8. Kees Hakkenberg:
    10 augustus 2018
    Tja Gina, gaaf en stoer, samen...
    In vele opzichten een uitdaging; fiets bouwen, uitrusting opbouwen, verdiepen in de route en last but not least overleg met Mees en in zekere mate met Marijke.
    Deze laatste is geen onbelangrijke factor in het besluit deze onderneming samen aan te gaan. Voor Marijke was het -om onduidelijke reden- geen optie dat Mees alleen op pad zou gaan. Mijn keuze om Mees te begeleiden kwam voor haar dus als een geschenk uit Zoetermeer. Ik hoop dat Mees het ook zo zal ervaren. Ik heb er wel vertrouwen in. En zo niet, dan geldt nog altijd: Opgeven is geen optie!
  9. Kees&Mees:
    10 augustus 2018
    Ha Gina, het “ geschenk” uit Zoetermeer heb ik met open armen ontvangen en ik ben er tot nu toe blij mee. Komt helemaal goed, ik heb er ook het volste vertrouwen in.
  10. Bram Hakkenberg:
    Hoi Kees en Mees,
    Wat leuk dat jullie als neven samen de uitdaging aangaan. Ik ga jullie volgen en hoop dat jullie met mooie verhalen komen. Heel veel fietsplezier en je moet maar zo denken. Iedere trap brengt je dichter bij jullie doel.
  11. Kees Hakkenberg:
    12 augustus 2018
    Ja ja Brammetje, jij hebt lekker praten vanuit je luie stoel... ;-)
    Nee hoor serieus, het Is net als een van de vietdaagsen die jij gelopen hebt, alleen is het nu een vierweekse op de fiets. Vier weken fietsen lijkt misschien heel wat, maar dit moet ik kunnen. Ik moet er niet aan denken om een vierdaagse te lopen, dat ga ik echt niet redden.
    Leuk dat je ons gaat volgen. Het is een uitdaging en hopelijk een verrijking.

Groet Kees
  12. Loes:
    12 augustus 2018
    Een ongelofelijk mooie, bijzondere reis gewenst en ik kijk uit naar de verhalen.
  13. Mamma:
    13 augustus 2018
    Lieve Kees en Mees,
    Nog een paar dagen en de grote tour gaat beginnen, spannend hoor!
    Maar 2 zulke stoere Hakkenbergen met elkaar dat gaat zeker lukken
    Fijn dat ik jullie steeds kan volgen. Ik wens jullie veel genoegen en sterkte.
    Liefs en groetjes,
    Je moeder/tante Annie.
  14. Kees&Mees:
    13 augustus 2018
    Dank u wel, wat lief.
  15. Kees Hakkenberg:
    14 augustus 2018
    Mam, bedankt. Gaat nu inderdaad spannend dichtbij komen. Ik heb er zin in en met een beetje doortrappen gaat het zeker lukken.

Groet Kees
  16. Peter:
    14 augustus 2018
    Hee Mees (en Kees), Heel veel succes op deze mooie reis. Weer een puntje afstrepen van de bucketlist! Wijze raad: zolang je blijft trappen kom je vooruit :) Have fun maatje.
  17. Henk Den Boer:
    15 augustus 2018
    Beste Mees (en Kees),
    Als je op een oude Gazelle met gebreken 2700 km weet weg te trappen naar Santiago, dan moet 2200 km op een nieuwe Santos (derailleur of Rohloffnaaf?) zeker te doen zijn. Ik ga jullie verrichtingen met belangstelling volgen! Veel succes toegewenst.
    Henk
  18. Ellie Van Vliet:
    16 augustus 2018
    Hoi Mees en Kees,
    Goede reis en veel plezier, we gaan jullie volgen en zullen een beetje op Marijke passen.
  19. Julia:
    16 augustus 2018
    Heel veel succes en plezier Kees (en mees!)