Ben ik een Pelgrim?

26 augustus 2023 - Auxerre, Frankrijk

Dag 10

Ben ik een Pelgrim?

Wat is een Pelgrim en ben ik, zijn wij pelgrims. Ergens las ik dat het begrip pelgrim is afgeleid van het Latijnse Peregrinus; iemand die over de akkers loopt, een soort landloper dus. Tegenwoordig denken we toch vooral aan iemand die met of naar een bijzonder -vaak religieus- doel onderweg is.

Bij de aanvraag van het pelgrimspaspoort wordt gevraagd of je met een religieus, of ander doel op stap gaat. Dit met het oog op de verschillende soorten oorkondes die je aan het eind van de tocht kan krijgen. Ik heb aangegeven dat ik geen religieus doel heb.

Met welk doel ben ik dan wel op pad?

Jaren geleden ontstond bij mij de behoefte om een keer een lange afstandsfietstocht te maken. Ik had dit geparkeerd tot na mijn pensionering. Mijn vrouw Henny heb ik er vaak op voorbereid, door aan te geven: “Als ik met pensioen ben, hou er dan rekening mee dat ik een paar weken weg ben.” Ondertussen ben ik met Mees in 2018 naar Rome gefietst. Misschien was dit ook wel een test hoe het is als ik een paar weken van huis ben. Henny vindt het in één opzicht een verademing: het huis blijft opgeruimd. Ik heb namelijk de neiging om er nogal een zooitje van te maken (Mees zal dit zeker beamen).

Met deze goede ervaring heb ik permissie om zeker zes weken van huis te zijn. Vorig jaar ben ik op mijn 65e gestopt met werken en kan het plan dus realiseren. Mees wilde graag weer mee en ik wil na de positieve Rome ervaring deze reis graag weer samen doen.

Nu we onderweg zijn, komt de vraag steeds vaker naar boven: welk doel dient deze reis eigenlijk. Hier heb ik nog geen antwoord op, althans niet meer dan ik graag fiets en lange afstanden als een uitdaging ervaar. Op deze tocht kom ik ruimschoots aan m’n trekken. Santiago had ooit voor mij een magische klank, maar dat heeft het al lang niet meer.

Wat dan wel? De vele positieve ervaringen met de mensen die we onderweg tegenkomen maken dat ik steeds meer ga beseffen hoeveel vriendelijke en behulpzame mensen er op de wereld rondlopen. Ik moet denken aan de titel van het boek van Rutger Bregman: ’De meeste mensen deugen’. In ieder geval de mensen die wij op ons pad tegenkomen!

Deze ervaringen hebben me aangescherpt om positief tegen mensen aan te kijken. Vaak betrap ik mezelf op vooroordelen of een inschatting van iemand die achteraf heel anders blijkt te zijn. Mooi dat dit inzicht, dat na slechts een week ‘door de akkers trekken’ naar boven komt. Ik ga hier bewust naar handelen en vertrouw er op dat dit merkbaar wordt in de relaties die ik aanga.

We fietsen al weer drie dagen in de tweede van onze reis. Ik zie uit naar nieuwe inzichten en zie ze gaandeweg vanzelf komen. Wonderlijk hoe heilzaam zo’n korte periode van afstand nemen en onderweg zijn nu al werkt. Gisterenmorgen vroeg een vrouw of wij een retraite hebben. Ik heb de vraag ontkennend beantwoord. Nu wordt me duidelijk dat we wel degelijk aspecten uit een retraite meekrijgen.

Ben ik een Pelgrim? Een pelgrim in wording misschien…

Ik kijk met verwachting uit naar al het moois dat nog komen gaat.

26/08/23\Kees

1. Marleen Tempelaar-Bakker:
    26 augustus 2023
    Heerlijk om deze verhalen te lezen.
  2. Kees&Mees:
    Mooi. Gr. Mees.
  3. Wilma vd Wal-Muusse:
    26 augustus 2023
    Ik ben het met Marleen eens: geniet elke dag van jullie verhalen! Veel plezier verder, ook met de overdenkingen!
  4. Kees&Mees:
    26 augustus 2023
    Bedankt Wilma voor je positieve reactie. Het is heerlijk om mee te maken. Een aanrader voor een pensionado 😉
  5. Sandra:
    26 augustus 2023
    Mooi geschreven 🥰 (en Kees, ook herkenbaar 🤣🙈)
    Ik geniet elke dag van jullie verhalen zoals jullie elke dag genieten van de bijzondere tocht.
    Gr. San
  6. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Laat ik nou niet kunnen verzinnen wat jij herkent 😇🤣
  7. Henny:
    26 augustus 2023
    Wel mooi om tijdens deze reis positieve ervaringen mee te maken met de mensen die jullie ontmoeten! Kennelijk moet je je losmaken van je dagelijks leven om verwonderd om je heen te kijken..
    Door jullie 'pelgrimage' reizen wij mee en kunnen wij in ons 'gewone 'leven op dezelfde manier om ons heen kijken en ons verwonderen!
  8. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Hen, je gaat me toch niet vertellen dat het 'gewone' leven gewoon door gaat nu ik er even geen deel van uit maak.
    Fijn verjaardagsfeestje met Joep en de zijnen vandaag. Joep heeft me beloofd een stuk taart te bewaren. Wil je hier op toezien, hij vergeet n.l. nog wel eens wat. (iets in z'n genen misschien) 😘
  9. Ellen de Geus:
    27 augustus 2023
    Mooie gedachten zo tijdens het fietsen. Heerlijk om toch van het positieve uit te kunnen gaan.
  10. Kees&Mees:
    Bedankt weer.
    Fietsen, of zwemmen, het maakt niet uit als je maar met een open mind om je heen kijkt.
    Fijne dag en groet de mededompelaars van me.
  11. Loes:
    27 augustus 2023
    Nieuw inzichten, heilzaam en ervaren dat er zoveel mensen deugen. Deze ervaringen zijn een groot goed. Het geeft de lezers, in ieder geval mij, een warm gevoel en vertrouwen dat er nog zoveel goeds is in de wereld.
    Dank weer en een fijne dag.
  12. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Ha Loes, jouw reacties zijn zo waardevol. Geeft weer nieuwe inspiratie. Dank. Gr. Mees.
  13. Peter:
    27 augustus 2023
    Kees... mooi dit te lezen. Mischien niet een religieus - maar zeker wel geestelijk? Is er een verschil. Enjoy!!
  14. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Peter, leuk weer een reactie van jou te lezen.
    Wat betreft jouw opmerking/vraag; ik hou het voorlopig op mystiek.
  15. Cees van der Kaaden:
    27 augustus 2023
    Ik ben benieuwd of je met al je mijmeringen eruit komt wat de diepste beweegreden is om deze tocht te doen, het kan toch niet alleen zijn omdat je fietsen met Mees zo leuk vindt?!
  16. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Ha Cees, wat een reactie. Ik had van jou iets anders verwacht. Ik zal er mee
    Moeten leven. Gr. Mees.
  17. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Beste Cees, (ik moet altijd wat overwinnen om een naam genoot met een 'C' te schrijven). Je schrijft een prikkelende reactie, die ik graag beantwoord. Of fietsen met Mees nou zo leuk is, dat moet je het nog maar eens met Mees over hebben.
    De gesprekken die wij tijdens het fietsen hebben zijn leuk, of beter boeiend, maken mij scherper en bewuster van sommige dingen. Al met al geen straf dus.
    Verder is de reis vooral een ontdekkingstocht naar binnen en laat ik me verrassen wat dit oplevert.
  18. Rob Selder:
    27 augustus 2023
    Mooie mijmeringen Kees, misschien is het ook de eenvoud die weldadig voelt; weinig te kiezen qua kleding, hoe kom ik van A naar B, waar koop ik eten, heb ik muntjes nodig voor de douche? En morgen weer hetzelfde. Geen keuzestress dus en zelfs het oud brood van eergisteren smaakt nog als er even niets anders is. Zo ervaar ik reizen of fietsen door Cuba ook als heilzaam. Veel minder zinloze prikkelingen en des te meer mooie menselijke ontmoetingen.
    Even terugkomend op het al dan niet bat inpakken van de tent. Eergisteren pakten wij op onze laatste dag de tent in de stromende regen van zuid Limburg in. Het leek wel een zwembad. Thuis aangekomen het geval op de weegschaal gelegd. Het woog nu 7kg. Droog is ie 5,6 kg. Dat viel mij nog mee. De vraag is vervolgens of je met een goede kilo extra gaat fietsen of nog een hele tijd wacht tot de tent droog is.
    Mooie dag weer samen!
  19. Alie Tas:
    27 augustus 2023
    Wat een heerlijk zondagmiddagverhaal Kees! Vanmorgen vertelde de dominee (toevallig ;-)) dat 2 "zinnen" van het leven zijn dat je andere mensen mag ontmoeten, dat je daar echt mens van wordt en dat je je soms terug mag trekken op jezelf zonder die andere mensen. Al lezend, denk ik dat jullie dit allebei doen! Bravo mannen, geniet ervan! Zonnige groet,
    Alie
  20. Bas Vis:
    Hé Kees!,
    Leuk om vanaf nu je pelgrim verhalen op de “voet” te volgen.
    Veel plezier. Geniet ervan!
    Groeten, Bas
    Ook names Judith.
  21. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Mooi Bas, ik vind het fantastisch dat jullie meelezen. Ik heb het emailadres of 06 van Jan&Joke niet. Misschien wil jij het doorgeven. Jan vindt het vast een goede afleiding om in deze vervelende tijd mee te lezen. Zijn tijd komt wel weer. Als hij helemaal hersteld is loopt hij de wereld rond.
  22. Bas Vis:
    28 augustus 2023
    Kees,
    Ik had de link al doorgegeven.
    Jan en Joke volgen je nu ook.
    Vond het inderdaad leuk! Hopelijk hersteld de voet idd goed en kan hij zijn voetreizen weet voortzetten.
    Succes vandaag en groet uit Zoetermeer!
    Bas