Pelgrim in wording; schepper naast God

30 augustus 2023 - Châteaumeillant, Frankrijk

Dag 14, van Neuvy-Le-Barrois naar Châteaumeillant

Pelgrim in wording; schepper naast God

Vanmorgen word ik om 6.30 uur wakker. Ik kijk of mijn telefoon het nog doet en zowaar ik kan een ingesproken boodschap van Gerjo beluisteren. Gerjo en Jannus zijn goede vrienden van Henny en mij uit Wierden. Gerjo herstelt van een zware hersenschudding na een val met haar fiets. Beeldschermen verdraagt ze nog niet, maar haar man Jannus leest onze blogs aan haar voor. Afgelopen voorjaar hebben zij de Camino vanuit Portugal gefietst een bijzondere ervaring.

Vanmorgen nemen Mees en ik de tijd voor onze koffie en ontbijt, want er is in de verste verte geen Boulangier of barretje te vinden. Naar aanleiding van het gesproken woord van Gerjo las ik tijdens de lunch een meditatief momentje in. We luisteren samen nog eens naar haar boodschap: "Neem de tijd voor de dingen die je onderweg ziet en meemaakt. De beleving is belangrijker dan Santiago bereiken. Dit is slechts een moment, maar de indrukken van de omgeving, de mensen en ontmoetingen, die blijven. Geniet hiervan."

We praten door op dit thema en benoemen hoe verschillend we hier in staan. Mees is doelgericht en zegt dat als hij in de ‘vooruit modus’ zit, vooral ook door wil gaan en ongeduldig kan zijn. Ik benoem welke energie ik uit de ontmoetingen haal en hier de tijd voor neem. We zijn hierin verschillend, maar bereid om ons aan elkaar aan te passen. Het is een leermoment voor ons allebei. Rekening houden met de ander.

We gaan op weg en ik neem me voor om extra aandacht voor de omgeving te hebben. Twee dingen vallen me op. In het klein, de enorme verscheidenheid aan kleine bloemetjes in de niet gemaaide bermen. En in het groot merk ik op dat we door een het coulisselandschap rijden Ik ken dit onder andere uit onze tijd in Twente. Het zal Gerjo deugd doen.

Plotseling valt me op dat in de berm regelmatig een piep klein zonnebloemetje staat. En dit over een traject van zo’n 5 kilometer. Ik zoek een verklaring voor dit fenomeen. Hoe komen deze eenzame bloemen hier? De verklaring vind ik in mijn eigen geschiedenis.

Op 15-jarige leeftijd verhuisde ons gezin vanuit Den Haag naar een woning aan de Lange Kleiweg. Een groenstrook met een weidegebied tussen Rijswijk en Delft. Opgegroeid in Den Haag kende ik ‘natuur’ alleen als speelterrein, geheel ten dienste van ons Haagse schoffies. Van onze buurman aan de Lange Kleiweg leerde ik hoe je zelf bloemen kon zaaien. Ik vond dit zo fascinerend dat ik er toe over ging de bermen langs de Lange Kleiweg met handen vol zaad te bestrooien. Ik voelde me oppermachtig en schepper naast God. Terug naar de zonnebloemen; ik vind de verklaring in het voorgaande. Ergens in Frankrijk loopt een jongetje met een fascinatie voor zonnebloemen en steekt naar believen zaden in de grond.

Rond 11.00 uur  we houden we een koffiestop in een gezellig dorpje. We vinden een terrasje met uitzicht op de beestenmarkt. Gelukkig worden er geen beesten meer verhandeld, maar staat het vol marktkramen met afzichtelijke Franse zomerjurkjes. Zelfs een feestvarken wil zich hierin niet vertonen. Toch lijkt het er op dat ergens op deze route een slachthuis is. Er rijden meerdere vrachtwagens met opgepakt slachtvee voorbij. Het is een triest aanblik. De neiging om meer vegetarisch te eten wordt hierdoor gevoed. Hiervoor geldt helaas nog, de geest is gewillig, maar het vlees is zwak…

Na de koffiestop vervolgen we opgewekt onze weg. Mees ziet twee fietsers langs de kant van de weg en vraagt of ze hulp nodig hebben. Het blijkt een vader en zoon, die even de route bepalen. Ze zijn vanuit Normandië vertrokken en toeren samen door Frankrijk. De vader doet dit al zo’n vijftien jaar en nu doen ze het samen. Beiden zijn opgetogen dat ze deze onderneming samen kunnen doen. Als zij horen dat wij onder weg zijn naar Santiago vraagt de vader of we een ‘priër’ voor hen willen doen en een kaarsje branden. De lijst begint lang te worden….

Tijdens de lunchstop vraagt Mees aan mij of ik verschil ervaar tussen onze reis naar Rome en deze tocht. Het verschil is er zeker. Beiden ervaren de omgeving waardoor wij tot nog toe fietsen verschillend. Mees heeft naar Rome vooral Duitsland als lastig ervaren, door de vervelende fietspaden, die als een soort trottoirs op en af gaan. Ik ervaar tot nog toe een troosteloosheid in de omgeving. Ontzettend veel ‘uitgestorven’ dorpjes en weinig uitdaging in de omgeving. Het kan nog veranderen. Een tweede aspect dat we onderscheiden is het verschil in onze verhoudingen en onderlinge relatie. We staan er kritischer en minder onbevangen in. Later zullen we dit onderling meer uitdiepen en delen.

Tenslotte; we komen na een rit van 90 kilometer monter op de camping aan. Maken ons kampement klaar voor de nacht en gaan naar het dorp voor een hapje eten. Onderweg zijn we geen winkels tegengekomen waar we avondeten zouden kunnen kopen, dit is dus het alternatief. In het dorp is om 20.30 uur de keuken gesloten en in het hotel waar we naar worden verwezen zijn we niet welkom. We hebben niet gereserveerd en alle tafels zijn bezet. We proberen nog het een en ander, maar er is geen flexibiliteit of creativiteit om ons aan eten te helpen. Teleurgesteld en gefrustreerd rijden we naar de camping terug. Gelukkig is er een lokaal waar we comfortabel kunnen zitten. Nuttigen het restje stokbrood met een restje brie en spoelen het weg met een onderweg gescoorde fles witte wijn.

Voor Geert Mak weet ik de titel van een nieuw boek: Hoe de mens verdween uit Frankrijk.

30/08/23\Kees

1. Loes:
    31 augustus 2023
    90 km fietsen en dan ‘monter’ aankomen….diep respect.
    Het leermoment ‘rekening houden met een ander’ zouden veel mensen mogen ervaren.
    Dank jullie wel voor het verslag en een mooie, leerzame, dag gewenst met bijzondere ontmoetingen en een ‘montere’ aankomst
  2. Kees&Mees:
    Helemaal waar. Dank. Mees
  3. Gina:
    31 augustus 2023
    Dat wordt dus een stevig ontbijt deze morgen, als juliie gisteravond weinig hebben gegeten. De uitdrukking 'leven als god in Frankrijk' kan wat jou betreft ook wel geschrapt worden...
    Goede fietsdag met weer mooie ontmoetingen en respect dat jullie elke avond weer de moed hebben om een verhaal te schrijven.
  4. Henny:
    31 augustus 2023
    Hier begint steeds meer sprake te zijn van een echte pelgrimage!
    Pelgrims, in de betekenis van 'landlopers' waren jullie gisteren op zoek naar wat eten... Het is net het echte leven, met bergen en dalen...
  5. Flip:
    31 augustus 2023
    Als ik de routekaart bekijk dan hebben jullie tot nu toe er flink de sokken er in gezet.
    Halverwege Frankrijk. Wanneer ik jullie verhaal wat ontleed denk ik die zijn de natuur aan het herontdekken . Een mooie doelstelling. Terug naar de basis gebruik maken van die natuur. Maar wat zou je uit Frankrijk meenemen om hier de natuur te verrijken?
    ik ben benieuwd.
  6. Kees&Mees:
    Ik ga de vraag aan Kees voorleggen. Gr. Mees
  7. Flip:
    31 augustus 2023
    Halverwege Frankrijk. jullie hebben er goed de sokken er in gezet.
    Wanneer ik het verhaal van gisteren wat nader onderzoek dan zijn jullie de natuur aan het herontdekken. Prima. Dan nu mijn vraag: wat zouden jullie meenemen om hier in Nederland de natuur mee te verrijken? Ben benieuwd!
  8. Henk Den Boer:
    31 augustus 2023
    Mooie trip mannen! Koop een paar pakjes soep, dan heb je altijd iets warms te eten bij je. Het beeld van verlaten dorpen en gesloten winkeltjes is inmiddels tekenend voor heel Frankrijk, helaas.
  9. Maarten en Miekie Treurniet:
    31 augustus 2023
    We genieten elke dag van jullie boeiende verslag. Er is me wel iets opgevallen: aanvankelijk lag de nadruk op het sportieve, fysieke element van jullie tocht, en werd het religieuze aspect (zo dat al aanwezig was) niet genoemd. Maar naarmate de fietstocht vordert wordt het steeds meer een pelgrimage! Die onderliggende laag wordt steeds meer zichtbaar in jullie verslagen. Als ik me in gedachten verplaats naar jullie merk ik ook dat de pelgrimage (de reis) uiteindelijk belangrijker is dan het einddoel.
    We blijven jullie van dag tot dag volgen!
  10. Kees&Mees:
    31 augustus 2023
    Leuk Maarten en Miekie dat jullie weer van je laat horen. Op de reünie hadden Miekie en ik het er nog over hoe jullie meeleefden/lazen tijdens onze Rome reis.
    Qua inhoud schieten jullie bijna in de roos. Want hoewel het sportieve element zeker aanwezig is, is het belangrijkste de weg, het onderweg zijn, de omgeving en de ontmoetingen. Deze laatste geven mij de met energie en is een drive om weer verder te kunnen. Heerlijk zo'n tocht.
    Groet Kees
  11. Ellen de Geus:
    31 augustus 2023
    Mooie gedachten houden jullie erop na. En wat balen dat er niks te eten viel. Na zo'n rit scheur je van de honger. Jullie hadden bij de kerk kunnen aankloppen als pelgrimeurs moet er toch iets te regelen zijn.
  12. Kees&Mees:
    31 augustus 2023
    We hebben het opgelost Ellen.
    Veel kerken zijn helaas gesloten.
    Groet Kees