Pelgrim in wording; Oefening in nederigheid

28 augustus 2023 - Prémery, Frankrijk

Dag 12, van Vézelay naar Prémery

Pelgrim in wording; Oefening in nederigheid.

Vanmorgen worden we op normale tijd, 7.00 uur wakker. We staan op een kleine camping municipal. Eenvoudig, maar met de voor ons noodzakelijke voorzieningen. Ik ben verbaasd over de hoeveelheid campinggasten die zich verdringen om het beperkte aantal douches. Desalniettemin zijn we snel klaar met het ochtend ritueel en zitten om 9.15 uur op de fiets. Op naar de Boulanger. Er bevindt zich in het dorpje een piep klein supermarktje. Eigenlijk mag het de naam supermarkt niet hebben, maar de nog vrij jonge eigenaresse verkoopt de voor het dagelijks leven noodzakelijk dingen. We kopen stokbrood, kaas en jambon cru. Ik vraag bij de kassa aan de eigenaresse of er een zakje of papier om de stok mag. Maar dat heeft ze niet. We rekenen af. Buiten gekomen zegt Mees:“ Ze was wel chagrijnig.” Ik antwoord “Op mij maakte ze meer een trieste, wat zorgelijke indruk.” Ik heb het vermoeden dat ze het hoofd maar net boven water kan houden en dat ook deze winkel op omvallen staat. Het is een van de vele voorbeelden die we onderweg zien. Gesloten Boulangers, gesloten barretjes, hotels en ga zo maar door. Het maakt dat in deze streek de dorpjes een uitgestorven en verlopen indruk geven. Niet leuk om te zien. Het vertaalt zich in de staat van de huizen, waar de armoede van afstraalt.

We hebben de gewoonte eerst ergens een koffiegelegenheid te zoeken om hier koffie te drinken en als het kan iets van het zoete Franse gebak te verorberen. Dit lukt deze morgen niet. Het duurt tot 12.00 u voor we in een dorpje de eerste bar treffen waar we terecht kunnen. We laten ons de koffie en het gebak smaken.

In de aanloop naar deze oase rijden we door het heuvelachtig landschap van de Morvan. De beklimmingen zijn beslist pittig. Ik heb moeite Mees bij te houden. Mees draait er lustig op los en rijdt de hele weg (ondanks de beklimmingen) op kop. Ondertussen krijg ik het steeds zwaarder, mijn schouders en rug verkrampen en ik heb ‘pap’ in de benen. Ik breek m’n hersenen over hoe dit kan. Gisteren had ik voor het eerst weer het heerlijke gevoel dat sporters 'vorm' noemen. Harde benen, die niet moe lijken te kunnen worden. Frustrerend. Ik heb moeite om mentaal op de rit te blijven. Daarnaast moet ik mijn meerdere in Mees erkennen. Ik gun het hem graag, maar het doet zeer. Ik moet me er bij neerleggen.

De tussenstop, met koffie en zoetigheid blijkt een geschenk uit de hemel. Hierna rijd ik weer als vanouds en voel me herboren. Ik zoek de verklaring in het verschil tussen Mees en mij. Ochtend- en  avondmens. Zoals inmiddels wel duidelijk zal zijn, ben ik geen ochtendmens. Mijn ‘systeem’ komt traag op gang en de koffie met zoetigheid zorgt voor de boost die ik nodig heb. Ik heb dit deze morgen moeten ontberen en ‘op lucht’ moeten rijden. Mees heeft hier totaal geen last van en staat ’s morgens gelijk ‘aan’. Kan met een lege maag fietsen als of er niets aan de hand is.

Na de koffieshop zijn we een half uurtje onderweg tot we een onheilspellende knal horen. Mees heeft in zijn achterwiel een gebroken spaak. Hij zit aan de lastige kant, de tandwiel zijde. Ik heb een noodspaak van Kevlar bij m’n reparatiespullen, maar heb dit systeem nog nooit uitgeprobeerd. Het achterwiel moet gedemonteerd en de band er af. Terwijl ik geknield aan Mees z’n fiets werk, denk ik aan pater Laurent Nicolas, die knielend ons paspoort van een stempel heeft voorzien. Het is in ieder geval een dienende houding. Het maakt zowel Mees als mij weer vrolijk. Deze dag is mijn les en oefening in nederigheid. En het werkt. Het maakt dat Mees en ik weer tevreden en vol vertrouwen onze weg vervolgen. De noodspaak houdt zich goed.

Tijdens de rit naar de camping voel ik me weer als vanouds en heb geen moeite meer met de beklimmingen. Ik weet niet wat hieraan heeft bijgedragen, de koffie met zoetigheid, het besef dat ik kwetsbaar ben, of een dienende houding. Ik houd het op het laatste.

28/08/23\Kees

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    28 augustus 2023
    Mochten jullie de leeftijd bereiken dat de verre fietstochten niet meer gaan lukken, kunnen juliie wel een boek gaan schrijven. Kostelijk hoe jullie de belevenissen beschrijven in dit reisblog.
  2. Kees&Mees:
    Mooi verwoord, Trudie. Gr. Mees
  3. Loes:
    28 augustus 2023
    Niet alles is te verklaren maar de overdenking is mooi.
    Triest al die verlaten dorpjes en gesloten winkeltjes. Jammer dat jullie verschijning en aankopen, hoe klein ook, geen lach kon toveren op het gezicht van de winkelierster.
    Een goeie nachtrust gewenst en morgen weer een mooie nieuwe dag met bijzondere belevenissen
  4. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Dank Loes, het was weer een heel bijzondere dag. Mees zal er over schrijven. Geen lach helaas van deze leuk uitziende vrouw. Ik denk geen onwil, maar dat het iets zegt over haar gedeputeerde stemming. Ik kon haar met mijn gebrekkig frans niet goed te woord staan, anders had ik geprobeerd haar beter te peilen en misschien wat kunnen opbeuren. Nu voelde ik me alleen maar onhandig de situatie.
    Jammer.
  5. Leo van Trigt:
    28 augustus 2023
    Het lijkt verdacht veel op een “hongerklop”.
    Misschien bij de start wat meer eten.
    Wel knap, dat je dezelfde dag nog herstelt , dat geldt ook voor het wiel
  6. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Klopt Leo en dank. Alle verschijnselen aanwezig. Mees weet niet wat een hongerklop is. Ramt gewoon maar door!
  7. Hans T:
    28 augustus 2023
    Ik hoop voor Kees dat jullie morgenochtend snel een koffieshop vinden!
  8. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Gelukt Hans, in dezelfde tent waar we 's avonds heerlijk hebben gegeten. En dat voelt goeoeoed. Heerlijk gefietst.
  9. Karin Schook:
    28 augustus 2023
    Ha fietsers, ik vraag me af waar jullie zitten in Frankrijk? Is het mogelijk om een fotootje met de route van de dag bij te plaatsen. Ik heb het maar eens opgezocht want mijn topo in Noord-Oost Frankrijk is nul.
    Dank voor jullie mooie berichten!
    Goede reis verder.
  10. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Ha Karin, we volgen de route LOW, langs oude wegen richting de Pyreneeën. Als je op internet kijkt, zie je de route. Op onze reislogger is ook een tabblad route. Niet altijd even duidelijk maar je krijgt wel een indicatie. Gr. Mees.
  11. Chris & Petra:
    Mooi!
  12. Rob en Anneke:
    29 augustus 2023
    Lege winkeltjes in de dorpen en binnensteden. Met mijn ouders vanaf 1956 veel gekampeerd in Frankrijk. Mijn moeder had op een Franse kostschool gezeten dus….
    Na het begin van de extra grote winkels op de industrieterreinen zag je middenstand afnemen. Gelukkig is in Nederland daar tijdig beleid van de overheden op ingezet.
    Wij zijn onder de indruk van jullie lichamelijke geestelijke krachten.
  13. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Wacht met jullie 'onder de indruk' even tot we beginnen over onze lichamelijke en geestelijke klachten 😀
  14. Peter:
    Petje af!!!!
  15. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Niet nodig Peter. The spirit is: still going strong.
  16. Gina:
    29 augustus 2023
    Het wordt een beetje eentonig om jullie te bedanken voor het delen van jullie belevenissen, verwonderingen, ergernissen, nederigheid, vreugde, emoties, eerlijkheid, zelfreflexie, humor en ga zo maar door... BEDANKT! En succes weer 😘😘
  17. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Gina, bedankt, bedankt, bedankt. We kunnen de support gebruiken. Groet aan Rein, Reina en Cor-Jan en de Kids.
  18. Jos kerkvliet:
    29 augustus 2023
    beste Kees, jij hebt helemaal gelijk zonder koffie kun je gewoon niet presteren (of kun je niet gewoon presteren) kortom de dag beginnen met een vers bakkie is gewoon normaal.
    en mijn erf behoeft een paar handige vingers om het onkruid te verwijderen tussen de nieuwe tegels geknield gaat dit waarschijnlijk een stuk beter om jouw nederigheid te promoten laat ik het geheel aan jou over als je terug bent.

groetjes Jos (een van jouw bibberbuddy's)
  19. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Jos, zo ken ik je weer: "...dan is mijn koffiepot nog niet leeg."
    W.b. mijn oefening in nederigheid; ik denk dat ik na al deze knieloefeningen niet meer op m'n knieën door jou tuin kan kruipen. Ik adviseer heet water tussen naden. Werkt bij ons uitstekend, nooit meer gras, mos oid. Bijhouden met kookwater van de pasta, groenten e.d.
    Overigens mis ik het (samen) zwemmen wel. Als ik terug ben gaan we de koude periode weer in en toon ik mijn nederigheid door jou voor te laten gaan op de steiger.
  20. Ellen de Geus:
    29 augustus 2023
    Soms zit het mee en soms zit het tegen, Kees. Maar uiteindelijk komt het toch weer goed.
  21. Kees&Mees:
    30 augustus 2023
    Als er vertrouwen in houdt, altijd.