In het moment blijven

14 september 2023 - Puente La Reina, Spanje

Dag 29 van Burguete naar Puente La Reina

In het moment blijven.

Vandaag hebben we en mooie tocht gemaakt, vanaf de Pyreneeën Spanje in. Dit gedeelte vind ik een mooi deel van Spanje. Weinig klimmetjes en je daalt wat af naar normale hoogtes. Onze tocht was een groot deel langs het riviertje de Erro. Prachtig groen landschap, regelmatig watervalletjes, langs steile rotsen net als of je door de Gorges rijdt zoals in Frankrijk. Dan weer brede dalen met veel groen, zo mooi om te zien. We hebben Pamplona links laten liggen en hadden geen behoefte aan een grote stad. Een rustige weg waar we weinig andere mensen hebben gezien. Na de klim over de Pyreneeën waren we erg tevreden over deze rit. Een echte aanrader.

We zijn aangekomen in Puente La Reina. We wilden naar de camping bij deze plaats. We waren gewaarschuwd dat de rit naar de camping over een vrij steil grindpad zou gaan. We hebben een poging ondernomen, maar zagen snel dat het ten koste zou gaan van onze banden. We zijn terug gegaan naar Puente La Reina en tot mijn grote verbazing stelde Kees voor om naar  een hostel te gaan. Ik stond perplex. De andere keuze was naar een volgende camping te gaan rijden, die lag ruim 20 km verder. Maar voor die rit moeten we wel wat steile klimmetjes rijden. De keus was snel gemaakt, we zitten vanavond in een hostel.  Het is een kamer van acht personen met een tussenschot. We liggen met vier personen in ons gedeelte. We hebben beiden een bovenbed en zijn benieuwd hoe de nacht gaat verlopen. Dat horen jullie morgen.

Voor de tweede keer zijn we uit eten gegaan. Gisteren bij de camping, een menu van drie gangen voor 16 euro per persoon. Een heerlijke driegangenmaaltijd. Een fles wijn erbij, koffie en thee toe en alles bij elkaar net 35 euro. Onvoorstelbaar hoe goedkoop en ook nog hoe lekker dat kan zijn. Vanavond zitten we in een restaurant waar je aan de bar je keuze kunt maken welke gerechten je wilt eten. Ook dat was heerlijk. Voornamelijk tapas. Alleen voor het heerlijke uit eten gaan, wil je wel in Spanje wonen.

We krijgen veel vragen of we Santiago halen. Voor ons is Santiago niet het doel. Dat hebben we echt losgelaten. We zijn niet bezig met een planning om zoveel kilometers per dag te rijden om toch Santiago te halen. We kiezen ervoor om in het moment te blijven. Niet bezig zijn met de dag van morgen of overmorgen. Genieten van waar je zit. En dit was zo’n dag, genieten van de prachtige dag die we vandaag hebben mogen beleven.

Santiago is voor deze zes weken zoals we nu rijden te ver. We blijven in het moment. Vermoedelijk zullen we onze fietstocht eindigen in Leon. Daar hebben we beiden een goed gevoel bij. Na zes weken wil ik zelf weer graag thuis zijn, ik heb ook vanaf 1 oktober afspraken staan. Van tevoren had ik niet gedacht dat we er langer over zouden kunnen doen. Dus heb ik vanaf 1 oktober weer afspraken in Nederland gepland.  Ik vond dat voor Kees heel vervelend als hij niet in Santiago zou aankomen. Kees heeft daar zelf een duidelijke mening over. De reis, de ontmoetingen is het doel van onze tocht en niet Santiago. De eerlijkheid gebied dat ik al een keer in Santiago ben aangekomen. Voor mij is de aankomst in Santiago niet van essentieel belang. Dat we zo consensus hebben gevonden in onze tocht en ook op een rustige manier naar Nederland terugkomen, is voor ons beiden van groot belang. We kiezen er dan ook voor om met de trein rustig naar Nederland terug te gaan. Ook om nog even in het moment te blijven van onze mooie tocht.

Liefs Mees.

1. Chris & Petra:
    14 september 2023
    Mooi om het verslag van deze dag te lezen. Woorden van wijze mannen. Mees, je hebt de hartelijke groeten van je oud-collega Ernst Kleiss, die kwam ik tegen op onze skeelerpiste. Ook dat was een leuke ontmoeting :-). Blijf lekker fietsen en genieten!
  2. Kees&Mees:
    15 september 2023
    Gaan we doen. Groetjes aan Ernst.
  3. Rob en Anneke:
    14 september 2023
    Heel erg goed. Geniet van ieder moment en ieder contact. Iedere reis en vakantie begint als je de voordeur van je eigen huis achter je dicht trekt.
    Heel veel plezier!
  4. Trudy:
    14 september 2023
    Leon...is ook een prachtig doel!:)
  5. Kees&Mees:
    Dat is het. Gr. Mees
  6. Loes:
    14 september 2023
    Het is de reis niet het doel. Geniet van alle grote en kleine dingen. Mooie dag weer gewenst en ik lees graag hoe de nacht is gegaan.
  7. Kees&Mees:
    15 september 2023
    Gaan we doen. Ik kan je vast zeggen: slecht.
  8. René:
    15 september 2023
    Prachtig verhaal weer. Groot gelijk om niet min of meer geforceerd Santiago te willen halen. Jullie hebben nu zoveel mooie herinneringen en thuiskomen is straks ook zeker weer gaaf!
  9. Flip:
    Hallo Mees en Kees
    jullie hebben al vele kilometers onder de wielen door laten gaan. Te gek. tijd voor de eindsprint? Mochten jullie Santiago niet halen, mogelijk is er in Leon ook wel een kerkje te vinden waar jullie de kaarsjes kunnen aansteken voor de mensen die dat onderweg belooft hebben. Succes op jullie we naar! Ervaren, genieten, delen zijn in deze zeker kernwaarden.
  10. Kees&Mees:
    15 september 2023
    Dank je Flip. In Santiago kun je alleen elektrisch kaarsje gebruiken. In Leon echte. Die gaan we doen. Gr. Mees
  11. Alie Tas:
    15 september 2023
    Weer een paar dagen gelezen. Wat een prachtig verhaal is het aan het worden! We genieten van jullie "overlevingstocht met ervaringen". Nog hele fijne fietsdagen en mooie ontmoetingen.
  12. Kees&Mees:
    Dank je wel Ad en Ali, we gaan nog lekker door. Gr. Mees
  13. Rob Selder:
    15 september 2023
    Wat een rust zal het jullie geven; de reis is het doel, niet de bestemming. Spanje is ook veel te leuk om doorheen te racen. De Vuelta ging gisteren door groen Asturias. Adembenemend mooi. En knecht Sepp Kuss heeft waarschijnlijk ok gekregen van Jimbo Visma; hij mag de Vuelta winnen. Wat een machtige sport momenteel.
    Spanje, accommodatie is ook nog eens goed betaalbaar, dat vinden jullie ruggen ook vast prettig! En ook de manier van terug reizen al akkoord. Slow travelling by train.. Dat wordt weer een avontuur op zich!
  14. Ellen de Geus:
    15 september 2023
    Mooi hoor zo lekker op jullie gemakkie en genieten van het moment met lekker eten en goed gezelschap. Wat wil een mens nog meer.
  15. Kees&Mees:
    16 september 2023
    Zwemmen met leuke mensen ;-)
    Groet Kees
  16. Ellen de Geus: