Mijmeringen en overdenkingen

27 augustus 2023 - Vézelay, Frankrijk

Dag 11, van Auxerre naar Vézelay

Mijmeringen en overdenkingen

Het is en het blijft iets bijzonders, een fietstocht van enkele weken. Er vinden zoveel mooie gebeurtenissen plaats, je hebt zoveel tijd om na te denken over essentiële vragen, je bent regelmatig met jezelf in gesprek, door gesprekken met de ander, in dit geval met Kees, word je opnieuw geconfronteerd met uitspraken die een verruiming geven op hoe je ook anders kunt denken, kortom er gebeurt wat met je. En wat er in de wereld gebeurt, weet je niet. Je ziet geen nieuws, je leest geen krant, je leeft in een andere wereld.

Het was gisteren een bijzondere dag. Op de fiets hadden we de gelegenheid om intense gesprekken te voeren. Dat blijkt wel uit het verhaal van Kees, dat hij gisteren schreef, een verhaal met de titel “ben ik een Pelgrim”. Hij schreef Pelgrim met een hoofdletter, een bewuste keuze. Interessant om daar eens na te vragen. Gisteren was het de dag dat een goede vriendin Wil Noordergraaf is gecremeerd. Wil was een trouwe lezer van onze verhalen. Ook voor deze rit had zij zich aangemeld en ons een goede reis toegewenst. Wil was de partner van Eric Noordergraaf, Eric is totaal onverwacht overleden toen hij 58 jaar was. Wil is 71 jaar geworden. Toen we trouwden was Eric getuige bij ons huwelijk, toen Wil en Eric trouwden was ik getuige bij zijn huwelijk. We hebben samen heel veel meegemaakt. Ik heb ervoor gekozen om deze reis voort te zetten en niet naar de crematie te gaan.

Beiden zijn op jonge leeftijd overleden. Dat zet mij wel aan het denken. Het blijven altijd moeilijke vragen waarom dierbare mensen op toch wel jonge leeftijd overlijden. Dan kom ik dicht bij mijzelf. Waarom maak je deze reis? Is dat wel verstandig? Je bent 71 jaar, dezelfde leeftijd als Wil, kan je dan nog zoveel van jezelf vragen? Is dat niet belachelijk? Regelmatig voel ik die twijfel of het wel wijs en verstandig is om dit te doen. Ik heb het voorrecht en dat is het zeker, dat ik gezond ben en vit. Waarom dan toch de twijfel. Daar hebben Kees en ik gisteren intens over gesproken tijdens het fietsen. Kees geeft mij dan ook andere invalshoeken, die mij op een positieve manier weer aan het denken zet. Wat is het dan mooi om zo met elkaar te fietsen. Ik ben er nog niet uit, ik wilde dit wel graag delen met jullie. Ik kan alleen zeggen dat ik ontzettend dankbaar ben, dat ik dit kan en mag doen. En dat ik de vrijheid krijg van Marijke om deze weg te gaan.

We zijn vandaag aangekomen in Vézelay. Als je de foto’s bekijkt, zie je hoe prachtig Vézelay ligt als je aan komt fietsen. En dan de laatste klim naar de kathedraal, een klim van tegen de 20%. Als je dan omhoog fietst, krijg je applaus van de wandelaars. Helaas konden we niet in de kathedraal, er was een muziek uitvoering waarvoor betaald moest worden. We konden er niet in. Dat was een probleem want we wilden graag een stempel hebben in ons pelgrimspaspoort. Toevallig kwam de pastoor het plein oplopen. We hebben hem gevraagd om een stempel. Op de foto’s zie je dat wij mee mochten de pastorie in. Je ziet dat hij al knielend een handtekening zet in ons paspoort. We hebben hem beloofd dat wij in Santiago een kaars voor hem zullen aansteken. Uiteraard zal ik voor de familie Noordergraaf, met name voor Gijs en Klaas ook een kaars aansteken in Santiago.

Wat een mooie dag om tot bezinning te komen.

Lieve groet van Mees

1. Trudy:
    Mooi!
  2. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    Heel mooi mannen!!
  3. Lia Mastenbroek:
    27 augustus 2023
    Wat mooi om deze verhalen en gedachten/ overdenkingen van jullie te lezen.
    Ik kijk iedere dag weer uit naar jullie verhalen, het is heel bijzonder wat jullie doen
    en je mag je zeker gelukkig prijzen dat jullie dit nog mogen en kunnen doen.
  4. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Helemaal waar Lia, dank. Groet Mees.
  5. Wilja:
    27 augustus 2023
    Ik geniet van jullie verhalen, vast de moeite waard om nog eens na te mijmeren
  6. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Gaan we doen zus. Liefs Mees.
  7. Marja:
    Pluk de dag!
    Super van jullie om deze reis te maken! Er zijn zat mensen die erover denken en het nooit doen.
    Als je je fit voelt dan kan je blijven fietsen tot na je 80e.
  8. Kees&Mees:
    Zo is't maar net.
  9. Rob Selder:
    27 augustus 2023
    Te veel mensen overlijden te jong en wat is het mooi dat het jullie gegund wordt deze pittige, prachtige reis te maken en dat jullie 'm ook máken!
  10. Kees&Mees:
    Goed verwoord Rob, dank. Gr. Mees
  11. Loes:
    27 augustus 2023
    Ik ben gewoon stil. Mooi en bijzonder. Jullie zijn bevoorrecht, echt.
    Mooie dag morgen en een goeie nachtrust gewenst
  12. Kees&Mees:
    Dank Loes, groet Mees.
  13. Hennie Haarsma:
    27 augustus 2023
    Wat een intens verslag weer. Mooi, maar ook indringend. Alle overwegingen die in jou / jullie hoofd(en) spelen. Fijn dat jullie met elkaar die gesprekken kunnen voeren en elkaar stimuleren / voeden met nieuwe inzichten. Ik vind jullie bewonderenswaardig.
  14. Kees&Mees:
    Zeker intens, zo voelt het ook. Dank. Gr. Mees
  15. Jokebrussaard:
    Beste Kees en Mees,
    Allereerst gefeliciteerd met je kleinzoon Kees.
    Wat fijn dat ik mee mag lezen.
  16. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Ha Joke, juist ontzettend leuk dat je mee leest. Bedankt dat je aan Joep denkt. Het was een hele happening. Mooi om als gezin en opa en oma ook mee te vieren. Helaas was ik er niet bij, want als ik die taarten zie... Maar Joep heeft me beloofd dat hij een stuk voor me bewaart 😉
  17. Jokebrussaard:
    Hoop dat Moniek het invriest 😅
    Hele fijne tocht verder
    Groetjes, ook voor de mij onbekende Mees
  18. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Dank je Joke. En de groetjes terug. Gr. Mees.
  19. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Zeker te weten, ze kent haar vader.
    Ik doe Mees de groeten. Ik heb hem uitgelegd in welke relatie jij tot Len&,Mo staat.
  20. Henny:
    27 augustus 2023
    Mooi dat jullie en fietsen en intense gesprekken hebben samen!
    Mees, ik bespeur toch iets wat tegenstrijdig zou kunnen zijn in je verhaal. Je ervaart het overlijden van Wil als nog op betrekkelijk jonge leeftijd gestorven en tegelijkertijd denk je dat jezelf misschien te oud zou zijn om deze fietstocht te ondernemen.... Eigenlijk denk ik dat leeftijd minder van belang is maar dat fitheid en gezondheid doorslaggevende factoren zijn.
    Heerlijk toch dat jullie dat zijn?
  21. Kees&Mees:
    27 augustus 2023
    Het lijkt wel of ik mezelf hoor praten.
    Hetzelfde over leeftijd/fitheid heb ik tegen Mees gezegd.
    Twee zielen een gedachte. Hoe zou dat nou komen.
    Kus Kees
  22. Leo loch:
    27 augustus 2023
    Mooi dat je Wil Noordergraaf, Gijs,Klaas en Eric herdenkt.
    Goed dat je bij Kees bent gebleven , je hebt ook verantwoording naar hem.
    Het is fijn dat jullie gezond en fit genoeg zijn om deze reis te maken.
    Tijdens de rit heb je genoeg tijd om te overdenken , het kan verruiming geven aan je denkwereld, waarom je dingen doet zoals je doet, Daarbij ook nog de vele gesprekken die je voert met anderen . Je kunt er anders door gaan denken, maar blijf jezelf.
    Mooi dat je weer beschrijft hoe je de kathedraal van Vézelay nadert. Mooi dat de priester jullie persoonlijk het stempel geeft.
    Ben benieuwd hoeveel kaarsjes je deze reis opsteekt voor anderen.
    Grappig dat je daar weer behoefte en belang aan hecht.

Ga door met jullie mooie blog!
  23. Kees&Mees:
    Mooi Leo, dank voor je reactie. Gr. Mees
  24. Els:
    27 augustus 2023
    Wat een mooi verhaal weer Mees! Heerlijk om te lezen en zelf te mijmeren en te overdenken. Succes en hoop nog veel stempels en mooie verhalen!
  25. Kees&Mees:
    Dank Els. Gr. Mees.
  26. Annerie:
    28 augustus 2023
    Mooi om al jullie overdenkingen te lezen.
    Wat is te oud....? Je bent zo oud als je je voelt. Leeftijd is maar een getal.
    En ik zeg altijd: stel niet uit tot later.... want later kan eerder zijn dan je had gedacht.
    Liefs, jullie nichtje Annerie
  27. Kees&Mees:
    28 augustus 2023
    Leuk dat je erbij bent gekomen Annerie.
    Verder helemaal eens.
    Hoe oud was jij ook alweer? 16 of zo, ik weet het niet meer. 😉
  28. Manon:
    28 augustus 2023
    Als je gezond en fit bent dan kent leeftijd geen grenzen! Jullie fietsen nu vlak langs Bas zijn ouders. Wij zijn dan ook ieder jaar in het mooie Vezelay! Veel succes vandaag! Manon
  29. Kees&Mees:
    Dank je Manon. Gr. Mees.
  30. Chris & Petra:
  31. Kees&Mees:
    28 augustus 2023
    Ha. Chris, we kunnen de link niet openen. Anders even de link appen. Gr. Mees.
  32. Flip:
    28 augustus 2023
    Marja schreef pluk de dag. Een top advies. Het verleden weet je. De toekomst is een verrassing. Ervaar deze zolang het kan. Bedwing je nieuwsgierigheid niet. Daardoor ben nu waar je bent. Goede reis verder!!!
  33. Kees&Mees:
    28 augustus 2023
    Mooie reactie. Dank. Gr. Mees.
  34. Cees van der Kaaden:
    28 augustus 2023
    Bedankt voor jullie reacties. Sorry Kees, maar Mijn doopnaam is Cornelis, vandaar de C. Ik lees dat jullie veel verdiepende gesprekken met elkaar hebben en dat spreekt mij aan. Ook de vele ontmoetingen die jullie hebben met voorbijgangers, die jullie op je tocht ontmoeten vind ik geweldig en het belangrijkste wat ik nu bij Mees lees is dat je niet op de hoogte bent van alles wat er in de wereld om je heen gebeurt. Dat lijkt me af en toe ook heerlijk. Leuke foto's weer en ook leuk om te zien hoe jullie bivakkeren. Veel plezier nog
  35. Kees&Mees:
    28 augustus 2023
    Mooie reactie. Dank je wel Cees. Ik houd het wel bij de C. Gr. Mees.
  36. Ellen de Geus:
    28 augustus 2023
    Mooi om op deze manier mensen te herdenken en zo bewust te zijn van het leven.
  37. Kees&Mees:
    29 augustus 2023
    Ja Ellen, ik denk dat we hier allemaal wel iets van herkennen.
  38. René:
    28 augustus 2023
    De meningen, gevoelens en overpeinzingen komen ook mij zooo bekend voor. Leeftijd, gezondheid en mate van fit zijn/voelen, spelen daar een rol in mee. Wees blij dat jullie dit op deze manier met elkaar en jullie vrienden, familie en kennissen kunnen delen. Eerlijk gezegd hoor ik zelf in deze ook bij de groep mensen die dit geweldig gaaf vindt om te doen, maar het om uiteenlopende redenen niet echt DOEN. Wanneer ik dus nu weer jullie verhalen lees, gaat het weer kriebelen in mij😂. Ik reageer niet elke dag op jullie verhalen omdat anderen, meestal al verwoord hebben wat ik ook denk en vind, maar blijf er vooral mee doorgaan. Heel gaaf en waardevol!!!! Misschien toch ooit………
  39. Kees&Mees:
    Ha René,
    Leuk om een reactie te ontvangen. Ik begrijp wat je schrijft, voor jou dus herkenbaar. Ik zal me focussen op de rit en op het volbrengen van de rit. Gr. Mees.
  40. Jolanda:
    28 augustus 2023
    Al helemaal in Vezelay!! Wat gaan jullie hard zeg. Ik herinner mij dat ik dat de eerste èchte mijlpaal vond en hoe indrukwekkend het was om daar aan te komen. Wel jammer dat jullie de kathedraal niet in mochten. Heel erg bedankt voor het delen van jullie mooie verhalen, en overpeinzingen, en inderdaad Mees....een goed idee om aan te melden voor deze blog om het caminogevoel weer een beetje te krijgen. Buen Camino!
  41. Kees&Mees:
    28 augustus 2023
    Leuk Jolanda, dank voor je woorden. Hartelijke groet Mees.
  42. Gea:
    Mooi om jullie zo te volgen Mees en je verhalen te mogen lezen. Groet Gea