Laatste dag in Frankrijk

12 september 2023 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dag 27, van Aren naar St. Jean-Pied-de-Port

Laatste dag in Frankrijk

Toch wel een bijzonder moment, het is onze laatste dag in Frankrijk. We zijn aangekomen in Saint Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën. Morgen gaan we de Pyreneeën over. Op een kleine 33 km is een camping. We willen morgen maar 33 km rijden om rustig over de pas te gaan. Vandaag hadden we ook een stevige klim van 5 km met gemiddeld 7,5% stijging. We voelen het goed in onze benen na een toch wat mindere nachtrust. We gaan het morgen zien. Voor mij toch wel een momentje dat we dit bereikt hebben en dat we door heel Frankrijk zijn gereden en morgen in Spanje zijn. Kees staat daar wat anders in, hij is niet zo van de momentjes.

Vanochtend opgestaan rond 7.00 uur. Kees had al geschreven dat we illegaal op de camping stonden. We hadden bijna alles ingepakt, toen een zekere meneer kwam aanlopen. Hij vroeg zich af of wij op die plek overnacht hadden. Hij was daar zeer boos over, hij begon gelijk in rap Frans tegen ons te praten. We hebben hem uitgelegd dat we deze plek vooral hadden gekozen, omdat we van wege de weersomstandigheden niet verder wilden rijden. En dat was oprecht zo. Vanaf een uur of acht ’s avonds is het flink gaan regenen en het onweer was heftig. Het kwam met bakken uit de hemel. Toen we naar bed gingen, was het even wat rustiger qua weer, maar daarna in de nacht ging het opnieuw flink tekeer met bliksem en donder en keihard regenen. Dat heeft er toch voor gezorgd dat we een onrustige nacht hadden. Onze Franse eigenaar had daar geen boodschap aan, hij was flink boos. Of we wel goed begrepen dat we hier illegaal stonden. Hij kwam toch ook niet bij ons thuis de deur intrappen en daar een plek zoeken. Na een peer keer onze excuses aangeboden te hebben en dat we echt niet anders konden, werd hij wat rustiger. Uiteraard moesten we bij het weggaan toch nog even betalen voor deze nacht. Het was 15 euro, we hebben 20 euro betaald. Toen ging de poort op een vriendelijke manier open en mochten we met een vriendelijke groet gaan.

Met deze nattigheid toch nog even een verhaal over de nacht. Halverwege de nacht heb ik buiten een keurig plas gedaan in de heg. Even de tent open laten staan en toen weer terug. Het was even op een droog moment. Ik ben weer in slaap gevallen totdat ik wat in mijn nek voelde. Oei, ik had niet gelijk door wat het was. Het bleek een slak te zijn die ik gelijk van mij afgegooid heb. Ik kon ’s nachts de slak niet meer vinden. De volgende ochtend bij licht wel. Ik zal de details weglaten, maar een duidelijk slijmerig spoor was zichtbaar. Vanmiddag bij aankomst het een en ander nog goed schoongemaakt.

De route was mooi, het landschap doet erg vriendelijk aan. We reden over rustige wegen met veel mooie vergezichten. Zo’n stukje route aan de voet van de Pyreneeën is prachtig met al die mooie uitzichten. Onderweg op een terras een kop koffie gedronken. Naast ons zat een Nederlands stel, zij waren dertien jaar geleden verhuisd naar deze streek en een Gite begonnen. Uitvoerig hebben zij ons verteld wat de voordelen zijn om in Frankrijk te wonen. Minder belastingen betalen, betere voorzieningen met name de voorzieningen in de zorg waren erg goed. Veel beter dan in Nederland volgens hen. Ik was na het gesprek niet overtuigd en zal geen acties ondernemen om te verhuizen naar Frankrijk.

Vanavond hebben we in een goede gelegenheid gegeten, ons afscheidsmaaltijd omdat we Frankrijk verlaten. We raakten in gesprek met onze buren aan de tafel. Een heel bijzonder stel. Zij had enkele jaren geleden een herseninfarct gehad en was nu halfzijdig verlamd. Ze hadden een verlengde rolstoel met daaraan een fiets met ondersteuning. Ze waren 20 juli uit Nederland vertrokken en met deze combinatie hadden ze inmiddels 2000 km afgelegd. Zij voor in de rolstoel, hij aan het fietsen. Voor morgen hebben ze een probleem, de klim is zo steil dat hij haar niet naar boven kan fietsen. Ze hebben een Nederlander bereid gevonden om haar via de camper naar boven te brengen en hij gaat op die fiets zonder haar naar boven. Het doel is Santiago en indien de weg te steil is, zoeken ze alternatieven. Ergens midden oktober willen ze aankomen in Santiago. Wat een mooie onderneming waar we veel respect voor hebben.

Vanavond redelijk op tijd naar bed, morgen rustig op en op ons gemak aan de overtocht naar Spanje beginnen. We doen het rustig aan, we voelen beiden de klim van vandaag nog goed in onze benen.

Tot morgen en hopelijk vanuit een mooi en droog Spanje.

Liefs Mees

1. Peter Gerlach:
    12 september 2023
    Hee Mannen, mooie mijlpaal. Spanje gehaald dus vinkje zetten. En je weet het Mees: in Spanje schijnt altijd de zon! Geniet van de Pyreneeën en een voorspoedige reis!
  2. Marien en Erika:
    12 september 2023
    Wat is dat nou voor een voorbehoud? 'Hopelijk vanuit een mooi en droog Spanje.' Spanje is prachtig, daar hoef je niet op te hopen! 😉
    Mooie mijlpaal mannen. Eindelijk klaar met dat Frankrijk...
  3. Kees&Mees:
    Spanje is prachtig!
  4. Loes:
    12 september 2023
    Dat hebben jullie toch maar geflikt. Bijna in Spanje.
    Ik zie het tafereel op de camping voor me. Twee ‘jongetjes klimmen stiekem over het hek en worden alsnog gesnapt’ Geweldig dat jullie dat op latere leeftijd nog mee mogen maken
  5. Henk Den Boer:
    12 september 2023
    Succes morgen op de Ibaneta. Gewoon eigen tempo aanhouden, dan kom je echt wel boven hoor! En het uitzicht (bij helder weer) is prachtig!
  6. Mascha:
    12 september 2023
    Dapper hoor hoor jullie dit allemaal presteren!👍🏼Succes morgen in de Pyreneeën.🍀
    Waren het toevallig Wim en Marga uit Breda?
  7. Kees&Mees:
    13 september 2023
    Klopt Marcha. Wim en Marga van den Berge. Geweldig mooi wat zij doen.
    Griet Kees
  8. Trudy:
    12 september 2023
    Ha Mees (en Kees), wat geweldig dat jullie zover al zijn gekomen. Al hadden wij gehoopt om jullie morgen te treffen en uit te nodigen in Santiago bij een bakkie koffie met wat lekkers! Het weer aan deze zijde van Spanje is prima fietsweer. Rond de 20gr met een windje. Nu steken we een kaarsje voor jullie op....en denken we extra aan jullie zodat je die bergpassen goed gaat overkomen. En geniet van (bijna) ieder moment😍
  9. Kees&Mees:
    13 september 2023
    Ha Trudy, mooi dat jullie deze tocht maken door Spanje. Het zijn indrukwekkende steden die je aandoet. Lief dat je een kaarsje brand. We praten bij in okt want dan heb ik een nieuwe afspraak staan. Goede trip verder. Gr. Mees.
  10. Jolanda:
    13 september 2023
    Zeker een geweldig moment om aan te komen in St. Jean Pied de Port!
    Heel veel succes vandaag. Het is een prachtige tocht met geweldig uitzicht als je het treft met het weer, maar je moet het wel even doen. Best een enorme klus, maar jullie hebben inmiddels 2000 km in de benen, dus het gaat jullie vast lukken. Succes 👍🏻
  11. Kees&Mees:
    13 september 2023
    We zaten eerst 4.5 km op de wandelroute. Wat een steile wegen, te steil voor de fietsen. Soms tegen de 20%. Respect voor jouw wandelingen. We zijn nu via de D-weg en de N-weg boven gekomen. Het was wel bewolkt. Gr. Mees.
  12. Hennie Haarsma:
    13 september 2023
    Vandaag al in Spanje. Wat een afstand hebben jullie al afgelegd.
    Heel veel succes vandaag tijdens jullie rit door de Pyreneeën.
  13. Kees&Mees:
    13 september 2023
    In tweede instantie goed door de Pyreneeën gekomen. Nu op weg in Spanje. Gr. Mees.
  14. Cees van der Kaaden:
    13 september 2023
    Proficiat M en K dat jullie deze mijlpaal gehaald hebben. Heeft de slak nog afdrukken achtergelaten in je nek Mees? Lijkt me niks om zoiets mee te maken😢
  15. Kees&Mees:
    13 september 2023
    Het was niet aangenaam. Maar je accepteert wel meer zaken die je normaal niet zou doen Cees. Gr. Mees.
  16. Rob Selder:
    13 september 2023
    Prachtig, jullie hebben de grens maar mooi bereikt! Succes met de eerste col en hopenlijk is de camping open!
  17. Kees&Mees:
    14 september 2023
    Camping was open en met zeer goede voorzieningen. Daar word je blij van.
    Vandaag bleek het grsveltraject om de camping te bereiken niet te doen. We waren hier door Peter vd Wart al voor gewaarschuwd. Een paar honderd meter over grof gravel en steile hellingen. We zijn omgekeerd naar het stadje en slapen in een Auberge (leuk man vier stapelbedden en wij bovenin 😉). Hier tegenover staat het heerlijke Spaanse eten en de gezelligheid op het terras.
  18. Ellen de Geus:
    13 september 2023
    Wat een ongelooflijke zeikerd zeg die campingeigenaar. Mooi dat jullie nu Frankrijk door zijn, super gefeliciteerd. En nu gewoon kijken hoever jullie nog in Spanje kunnen fietsen. Succes mannen.
  19. Kees&Mees:
    14 september 2023
    Bedankt Ellen. Tuurlijk vind ik het ook allemaal gezeik, maar we stonden er wel Illegaal omdat de camping al gesloten was. Ik neem het luchtig op en we bieden ons excuses aan eb leggen uit dat het een 'noodsituatie'. Een beetje extra geld schuiven helpt altijd...
  20. Rob Selder:
    15 september 2023
    Super en wat is Spanje toch gezellig en levendig he?!
    Nu pal naar het westen en duimen dat de wind uit het oosten komt.
    Buen viaje!!
  21. Kees&Mees:
    16 september 2023
    Ik ha steeds meer van Spanje houden.