Kwalitatief uitermate teleurstellend

19 augustus 2023 - Huy, België

Dag 3

Kwalitatief uitermate teleurstellend

Vanochtend de camping bij Eijsden verlaten. We stonden op een mooie en gezellige plek, naast een echtpaar uit Nieuwerkerk aan de IJssel. Ze rijden op een Santos en op een Trek en maken een tocht langs de Maas en zijn begonnen op de Maasvlakte bij Rotterdam. Inmiddels ook aangekomen bij Maastricht en hebben nog een week om de Maas stroomopwaarts verder te verkennen. Een leuk stel waarmee we een geanimeerd gesprek hebben over hun werk. Hij heeft een eigen bedrijf in watervoorziening voor tuinders en zij werkte in de zorg. Ze had zich om geschoold van accountant naar een opleiding in de zorg. Mooi hoe zij sprak over de aandacht en de tijd die zij besteedt aan haar cliënten. Ik herkende veel over hoe zij sprak over de cliënten en wat voor energie zij uit haar werk haalde. Het deed mij denken aan de week Roosevelthuis, waar ik ook zoveel energie haalde uit de gasten in deze vakantieweek.

Een andere vrouw was met de trein aangekomen in Maastricht en vertrok vandaag met de fiets en de tent, om langs de Maas stroomopwaarts te rijden tot aan de bron van de Maas. Het is haar eerste fietstocht en doet deze tocht alleen. Ze vertelde vanochtend dat ze het wel heel spannend vond en maakte zich ook wel zorgen. Ik heb haar mijn telefoonnummer gegeven, omdat wij ook een groot gedeelte van deze route rijden. Mocht er iets zijn, dan kan zij ons altijd bellen.

Na wat beginnende spetters stappen we op de fiets. In Eijsden rijden we direct langs een bakker om wat brood te kopen en wat lekkers voor bij de koffie. Het is een kleine bakkerij, waar de gemoedelijkheid en de rust duidelijk merkbaar is. De winkel was van de mevrouw geweest, maar zij had de winkel verkocht en voor de aardigheid hielp ze nog in de winkel. Ze wilde meer tijd hebben om ook andere leuke dingen te doen. Het lekkers bij de koffie smaakte fantastisch.

De route langs de Maas hebben we thuis uitgezocht, opgeslagen in een GPX bestand en vergeleken met de tips van mijn vriend Henk. Waar het nu precies aan ligt, is mij nog niet duidelijk. Het zorgt er wel voor dat de route moeilijk te volgen is. in Luik raakten de weg aardig kwijt en reden de verkeerde kant op. Via onze fietscomputer kwamen we er niet uit. En Luik vind ik geen mooie stad, het is een echte industriestad. Langs de route was ook geen een koffietentje te vinden. Onze eerste kop koffie hadden we pas om 13.00 uur. Bovendien reden we een groot gedeelte niet op fietspaden langs de Maas, maar zelfs op een vierbaansweg aan de zijkant van de weg. Gelukkig was het zaterdag en was er weinig vrachtverkeer op de weg. Kortom de route viel ons behoorlijk tegen en was kwalitatief uitermate teleurstellend. De afkorting van deze woorden hebben we regelmatig geventileerd.

En dan te bedenken dat we bewust de Ardennen links hebben laten liggen vanwege het feit dat het altijd regent in de Ardennen. Nu, dat geldt niet alleen voor de Ardennen, ook wij hebben op onze route vandaag regen gehad. En met regen is het altijd uitkijken of er geen steentjes blijven plakken aan je band. De steentjes vielen gelukkig mee. Maar omdat de weg ook wel eens over industrieterreinen gaat, zat er opeens een flinke spijker in mijn band. Binnen een fractie van een seconde was de achterband leeg. De mooie spijker kunnen jullie bewonderen bij de foto’s en ook het proces hoe we de binnenband van de achterband vernieuwd hebben. Achteraf wilde Kees in dit proces zich als een coach opstellen en mij het werk laten doen. Gelukkig is Kees een echter doener en kan hij zich niet aan de zijkant opstellen om het proces te coachen. Kijk, op zulke momenten ben ik echt blij dat ik met Kees deze tocht mag maken. Hij pakt op dit punt het initiatief en kan dan heel moeilijk de ander de gelegenheid bieden om zelf aan de slag te gaan. Ik mag oprecht zeggen dat ik blij ben dat het zo verloopt.

Door deze bijzonderheden hebben we niet zoveel kilometers gemaakt. We zijn benieuwd hoe morgen ons reis in België verloopt. We hopen van harte dat we morgen Frankrijk al halen en daar volop kunnen genieten van onze tocht. Denk nu niet dat het zeer dramatisch was, uiteraard hebben we ook prachtige uitzichten gehad over de Maas. Maar de eindconclusie over België blijft kwalitatief uitermate teleurstellend.

Hartelijke groet van Mees.

1. Henk Den Boer:
    19 augustus 2023
    De gpx die ik heb gestuurd is de route langs de Maas toch!? Die kun je morgen alsnog oppakken. Zijn jullie wel langs de kerncentrale Tihange gefietst? Als je wilt kan ik de gpx nog wel n keer sturen. Schrale troost voor dit moment: de route wordt alleen maar mooier! Houd goede moed.
  2. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Henk, we zijn i.d. langs de kerncentrale gefietst. De route en onderneming wordt zeker gaandeweg beter en mooier.
  3. Chris & Petra:
    19 augustus 2023
    Hé Mees, we hadden elkaar bijna kunnen zien! Wij zijn zojuist terug gekomen uit de Belgische Eifel en kruisten vanmiddag de Maas bij Luik. Enne……we zijn er drie dagen geweest, zonder regen 😉. Bon courage, amice!
  4. Kees&Mees:
    Jij hebt ook altijd geluk. Gr. Mees
  5. Franny:
    19 augustus 2023
    Waarde neefs, wat is het elke dag weer genieten van jullie verhalen! Ik kijk er echt naar uit. Zelfs als het over kwalitatief teleurstellende ervaringen gaat. Sorry, maar dat is wat mij betreft dubbel genieten. Tja, lichtelijk sadistisch trekje van ondergetekende. Hopen dat jullie dat uitermate teleurstellende zuiderburen-landje morgen heerlijk achter jullie kunnen laten.
  6. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Franny fijn, bedankt voor jouw uitermate opbeurende woorden. Zo ken ik je weer ;-)
    Je weet dat ik altijd op een onverwacht moment terug sla 😉
    België; daar is echt is misgegaan bij de schepping...
  7. Marleen Tempelaar-Bakker:
    19 augustus 2023
    Wat een KUT route!!!! Zo dat is eruit. Heerlijk lezen de verhalen. Op naar morgen MeesKees.
  8. Kees&Mees:
    20 augustus 2023
    Zo wilde ik het niet formuleren maar je beschrijft het gevoel uitstekend.
  9. Marianne:
    19 augustus 2023
    Jullie maken veel mee Mees! Ik ms wel de foto van de spijker!! Dus of het echt gebeurd is?🤷🏻‍♀️😄 Goede reis naar Frankrijk morgen!
  10. Kees&Mees:
    20 augustus 2023
    Komt nog bij de foto’s Marianne. Gr. Mees.
  11. Gina:
    19 augustus 2023
    Luik is echt vreselijk om te rijden met de auto en dan te bedenken dat jullie daar gefietst hebben, naast een 4 baans autoweg...? En beetje medelijden met jullie, maar het wordt vast mooier richting Frankrijk!
  12. Kees&Mees:
    20 augustus 2023
    Vreselijk??? Dat zacht uitgedrukt.
  13. Flip:
    Hallo MeesKees
    Na regen komt zonneschijn. natuurlijk jammer van die lekke band. toch zal ook deze dag zijn bedoeling hebben gehad. de mensen die jullie ontmoeten zijn mooie momenten van samen op de wereld. Succes op jullie verder toch. Groet Flip
  14. Loes:
    20 augustus 2023
    Een groot voordeel van een mindere dag is dat je extra geniet van de betere dagen. Zonder dalen geen toppen. Bon voyage
  15. Kees&Mees:
    Mooi geformuleerd Loes. Helemaal waar. Gr. Mees
  16. Jan Buijs:
    20 augustus 2023
    Leuke belevenissen, lees ze graag !
    Al vindt ik het wel lullig dat de dag van gisteren kwalitatief uitermate teleurstellend is geweest.
    Ik hoop vandaag voor jullie een betere dag met meer bakkertjes en kilometers.
  17. Kees&Mees:
    21 augustus 2023
    Jan, wat een taal nou weer 😉
    Hele mooi dag gehad. Echt genieten.
    Werk ze 😅
  18. Hennie Haarsma:
    20 augustus 2023
    Zelf een paar dagen weggeweest, dus nu pas jullie verhalen gelezen. Hopelijk valt jouw schouderblessure mee, Mees. Zo nu en dan wat pech, maar ook positieve en mooie belevenissen in jullie reisverslagen. Mooi om jullie reis te volgen. Veel succes mannen.
  19. Kees&Mees:
    Het komt goed Hennie het gaat al beter. Gr. Mees
  20. Jos kerkvliet:
    20 augustus 2023
    Kees&Mees de camping Oosterdriesen in Eijsden is inderdaad een mooie camping, wij staan daar elk jaar wel een paar weken heerlijke uitvalbasis om allerlei richtingen te verkennen. nog veel plezier op jullie reis. en je moet maar zo denken dat de meeste regen ernaast valt :)
  21. Kees&Mees:
    21 augustus 2023
    Wat een toeval weer Jos. Ik snap wel dat dit een heerlijke stek is.
    Vandaag geen regen, maar heel veel zon. Blij als er schaduw was.
  22. Ellen de Geus:
    Kees&Mees.
    Leuk jullie zo te kunnen volgen. Ik ken het gevoel om op de vluchtstrook van een drukke weg te fietsen, super K..
    Hoop dat het morgen weer beter gaat. Succes verder.
  23. Kees&Mees:
    21 augustus 2023
    Ging prima vandaag. Warme dag. Mooie route langs de Maas. Er werd veel gezwommen. Soms met boei.