Jaagpad langs kanalen

18 augustus 2023 - Eijsden, Nederland

Dag 2, van Olen naar Eijsden

Jaagpad langs kanalen

Vanmorgen om 7.00 u. opgestaan. Mees heeft ondanks een pijnlijke schouder redelijk goed geslapen. Dat komt goed uit. Hij kan zichzelf weer helemaal alleen redden. Ik stop dus per direct met mantelzorgen. Het idee dat ik zijn rug zou moeten wassen heeft me toch een onrustige nacht bezorgd. Douchen is op deze camping geen optie, meer dan opfrissen zit er niet in. Het helpt bij het inpaktempo. We zitten na ontbijt -inclusief koffie- om 9.00 u op de fiets. Mijn fietskar helpt me bij het inpakritueel. Ik kan mijn spullen er eenvoudig ‘ingooien’. Mees staat nu stukken korter op me te wachten. Mijn streven is dit proces om te draaien. Lijkt me heerlijk om op Mees te wachten en hem wat aan te moedigen.

We rijden vandaag voornamelijk langs kanalen, o.a. het Albertkanaal. Kilometers Jaagpad, maar helaas met te veel omleidingen vanwege werkzaamheden. We worden er een beetje moedeloos en chagrijnig van. Vooral omdat de omleidingen niet worden aangegeven. We leren er mee te leven. We drinken onze eerste echte koffie in Kwaadmechelen. Zo’n naam doet het ergste vermoeden, maar we treffen bij de bakker en het koffiehuis hele lieve mensen. De jonge eigenaresse van het koffiehuis is een voorbeeld van ‘menselijke’ bediening. Ze maakt echt contact met haar klanten en niet op een vervelende manier. Tekenend voor haar instelling vind ik hoe zij Quinten tegemoet treedt. Quinten lijkt een licht verstandelijk beperkte jongen, met autistisch trekken. Hij loopt richting de ingang van het koffiehuis, maar draalt bij de deur. “Kom maar binnen Quinten”. Quinten blijft staan en reageert niet. “Is je vader er niet?”. Quinten reageert niet, waarop zij zonder aarzelen de boel de boel laat en hem mee neemt. Ze loopt met hem richting de drukke weg met winkels. Hier treffen zij de vader van Quinten. Ze draagt hem aan hem over en loopt terug. Nog voor zij binnen is, staat Quinten al weer bij de winkel. Haar uitleg aan mij is duidelijk. “Quinten komt hier graag, maar is een ongeleid projectiel, ziet het gevaar van de weg niet en kan hem zomaar oversteken." Vandaar dus… Prachtig hoe zij -zonder zich om klanten en haar nering te bekommeren - zich liefdevol over deze kwetsbare jongen ontfermt. Een voorbeeld. We complimenteren haar uitgebreid over haar optreden en de fijne menselijke benadering van haar klanten.

Aan het eind van de middag zitten we er door de vele omleiding, saaie en slechte wegen een beetje doorheen. We besluiten in Maastricht ons Caminostempel in de Sint Servaas te halen en daarna een restaurant op te zoeken. We eten heerlijk, waarna op zoek gaan naar een camping even buiten Maastricht. We vinden er een, prachtig gelegen aan de Maas. We worden enorm gastvrij ontvangen. Een verademing na deze vermoeiende dag.

Morgen weer een rit door België richting Luik, Namen.

18/08/23\Kees

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Loes:
    18 augustus 2023
    Morgen wordt de rit vast beter. Fijn dat het goed gaat met Mees. MooI te lezen dat jullie fijne ontmoetingen hebben. Goeie nachtrust gewenst
  2. Sandra:
    18 augustus 2023
    👍 welterusten en veel plezier morgen!
  3. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Welterusten? Bedankt Sandra. Twee uur heb ik het horen worden (onrust op de camping), en 6.00 uur wakker... Werk ze, als je moet werken. Groet Kees
  4. Peter:
    Leuk dat jullie deze reis maken. Wij volgen jullie samen, Piet en Kim
  5. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Peter, heerlijk om ook te weten dat Kim en jij ons volgen. Zo'n trip zou ook wat voor jullie zijn. Next time?!
  6. Marleen Tempelaar-Bakker:
    19 augustus 2023
    Succes vandaag. Hopelijk minder wegomleggingen. Hoop dat de camping goed is bevallen. Groet Marleen
  7. Cees van der Kaaden:
    19 augustus 2023
    Leuk verhaal Kees, dat maakt zo’n saaie dag goed😂
  8. Peter:
    19 augustus 2023
    Wij hoorden dat jullie naar Santiago de Compostela reisden. Wij hebben altijd gedacht ooit de bedevaart te bewandelen. Wie weet?
  9. Kees&Mees:
    Doen Peter! Doen!!
  10. Peter Gerlach:
    19 augustus 2023
    Hee mannen, mooi verhaal! En lekker op de route! Je kan de omwegen beter nu hebben dan aan het einde vd rit :) Goeie reis verder!
  11. Bram van Popering:
    19 augustus 2023
    Ook ik ga jullie dappere onderneming volgen. Evenals de vorige keer zullen we naast de fietstocht ook wel weer deelgenoot worden van interessante tripjes door de gedachtenwereld van onze helden😉. Succes mannen!👍.
  12. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Mooi Bram om je hier weer te treffen. Over zo'n fietstocht als dit moet je niet te veel nadenken, maar gewoon doen. Nadenken doen we overigens wel. De weg is vol 'voetangels en klemmen', we moeten scherp blijven en niet in de laatste plaats elkaar scherp houden en aanscherpen. Indien van toepassing zullen wij jullie hier deelgenoot van maken.
  13. Leo loch:
    19 augustus 2023
    Het is altijd weer leuk om reisverhalen te lezen en dan helemaal als het over de queeste naar Santiago gaat.
    Heel vervelend dat mees zo ongelukkig gevallen is en er een pijnlijke schouder aan overhoudt.
    Toch ook wel jammer dat Kees eerst veel moeite heeft om te mantelzorgen en daarna weer extra blij is als hij dat binnen een dag weer op kan geven.
    En dan schrijft hij ook nog heel genereus over de caféhoudster die zo aardig is voor quinten.
    Dat zou een voorbeeld moeten zijn hoe hij zich op moet stellen.
    Anderzijds weet ik ook dat mees zeer manmoedig zijn leed kan dragen en daar over heen kan stappen.
    Mannen , ik hoop dat jullie de 2850 km goed kunnen fietsen, zonder nog meer lichamelijk leed of pech aan de fietsen.
    Ik wens jullie ook veel mooie gesprekken met elkaar en je mede pelgrims
    En ik ben benieuwd naar jullie mooie verhalen.
    Succes
    Groet
    Leo loch
  14. Kees&Mees:
    19 augustus 2023
    Leo, je begrijpt dat ik Mees het laatste beetje zelfstandigheid probeer bij te brengen.
  15. Bram van Popering:
    21 augustus 2023
    Kijk zie je, dat bedoelde ik o.a. met de interessante tripjes door jullie beider gedachtenwereld. Maar hopelijk vinden er naast opvoedkundige tripjes ook nog diepere kampvuuroverdenkingen plaats...zonder voetangels en klemmen ha.ha. En voor de rest: Stay sharp!
  16. Kees&Mees:
    21 augustus 2023
    Verwacht geen kampvuuroverdenkingen Bram. Misschien een meditatief momentje...;-)
  17. Mamma:
    21 augustus 2023
    Leuk jullie weer zo te kunnen volgen. Ik hoop dat
    de tocht verder
    zonder valpartijen en lekke banden mag verlopen.
    Wat een prachtige foto"s allemaal. Hoop ook dat jullie niet teveel
    last hebben van de warmte.
    Snoepen jullie niet al te veel gebak!
    Heel veel liefs, mamma/tante Annie
  18. Kees Hakkenberg:
    22 augustus 2023
    Leuke reactie mam. Mooi dat u ons weer volgt. Het gaat goed. Ik ben fit en fiets lekker. Kost alleen veel energie om Mees te begeleiden, zodat hij niet van het padje raakt 😉 , maar het lukt. Warmte is goed te doen. We rijden langs de Maas ook vaak onder bomen, dat geeft wat schaduw.
    We zorgen goed voor onszelf. Eten en drinken er lustig op los. Helaas nog geen oma's appeltaart kunnen kopen, dus moeten we ander gebak uitproberen. Ik kom er alleen geen gram van aan. Fiets het er lekker af.
    Morgen hopen we weer op een mooie nieuwe dag vol prachtige ontmoetingen. We komen zulke leuke en lieve mensen tegen. Da's prachtig om mee te maken.
    Hopelijk gaat met u alles goed en fietst u in gedachten mee.
    Tot de volgende reactie.