Een hemelse fietsroute

9 juli 2023 - Papendrecht, Nederland

Een hemels fietsroute

Vandaag hebben we de 'TestMeesKees-fietstocht' gepland. Sinds 'Rome' hebben we niet meer samen gefietst. Om met Erika te spreken: we zijn benieuwd hoe de verhoudingen liggen. Zijn ze nog goed genoeg om het enkele weken met elkaar vol te houden?
Het wordt een prachtige route door Het Groene Hart met als keerpunt Oudewater. Hier gebruiken we de lunch, wat ons de gelegenheid geeft enkele praktische zaken door te nemen en afspraken te maken.
Onderweg hebben we veel om bij te praten. Mees verbaast zich er over dat hij, nadat hij een periode wat last van z'n longen heeft gehad, kan fietsen en praten tegelijk. Het lijkt met de conditie wel goed te zitten.
Zonder de gespreksonderwerpen onnodig zwaar te willen maken, gaat ons gesprek ook over leven en dood. Gebeurtenissen de afgelopen periode maken dat we dit met elkaar bespreken. Het overlijden van Arie (zwager van Mees) en Ada (moeder van schoonzoon Lennart) zit nog vers in ons geheugen. Ik vertel over kleinzoon Joep. Hij heeft zo zijn eigen visie op het overlijden van oma. Doodgaan hoort er gewoon bij. Het zou toch saai zijn als je altijd blijft leven. De hemel bekijkt hij vanuit hetzelfde perspectief. Een eeuwigheid in de hemel..., dat duurt lang..., "Maar gelukkig hebben we opa Rob en oma omi nog." Het is voor hem een troostende gedachte.
Mees en ik filosoferen nog wat door op dit thema. Mees benoemt het vooruitzicht van het weerzien van ouders en anderen. Mij lijkt het vreemd mensen te treffen die je er liever niet zou willen zien, of er helemaal niet verwacht. Mees heeft de overtuiging dat in de hemelse werkelijkheid 'oordeel' geen rol meer speelt. Ik vind dit een bevrijdende gedachte, waar ik mee kan leven. Maar..., voeg ik er aan toe: "Ik hoop toch wel dat je in de hemel kan fietsen!" Mees bestempelt dit tot quote van de dag. Het kind in ons is gelukkig nog springlevend.

We sluiten de fietstocht af met een verkoelende duik in het meertje bij Zoeterwoude. Het is druk bij zwemsteiger. Ik vraag aan een paar dames in het water of ze bezwaar hebben dat wij bij gebrek aan zwemkleding in ons blootje zwemmen. "Nou als jouw vriend er ook zo uit ziet, geen probleem." Ik antwoord dat we neven zijn, dus uit het zelfde hout gesneden... "Dan is het prima." Dit neemt alle beletsels voor een plons in het meertje weg.
Even later zitten we weer fris en fruitig op de fiets en trappen de laatste kilometers, op weg naar een koud 'Radlertje' in de Molenstraat.
Mees en Kees zijn klaar voor het grote werk: de Camino Santiago de Compostela.

20230709

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Loes:
    9 juli 2023
    Wat een geweldige start. Jullie kunnen het, succes en plezier
  2. Sandra:
    9 juli 2023
    Kijk dat is nog eens een goede start!
    Het beginpunt is er…
    Ben benieuwd naar jullie reisverslagen.
    Veel plezier en succes!
  3. Marijke:
    9 juli 2023
    Jullie zijn alleen het fietsen niet verleerd, maar het schrijven ook niet! Leuk verhaal!
  4. Marien en Erika:
    9 juli 2023
    Gelukkig dat de verhoudingen goed waren! Kunnen wij ons ongestoord gaan voorbereiden op jullie belevenissen.
    Succes met alle verdere voorbereidingen.
  5. Marijke:
  6. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    9 juli 2023
    Leuk verhaal, mooi vooruitzicht op een bijzondere fietstocht😍
  7. Peter van der Wart:
    9 juli 2023
    Hoi Kees en Mees, Dat is een mooi begin; ben benieuwd of we straks dagelijks ook dergelijke overwegingen te lezen krijgen. Een voorbereidingstocht met bepakking en tent staat vast nog op het programma ?! Weten jullie al welke route jullie volgen naar het zuiden? Hebben jullie al het pelgrimspaspoort in huis? Ik heb de route indertijd in juni en juli gedaan en benieuwd hoe het jullie vergaat in augustus en september. Ik ga jullie zeker volgen en voor advies kunnen jullie mij na 16 juli altijd even bellen. Groeten uit Zuid-Afrika
  8. Kees&Mees:
    9 juli 2023
    Ha Peter, We fietsen de route "Oude Wegen" van Clemens Sweerman in Frankrijk. Mogelijk dat we daar bijvoorbeeld in de Ardennen nog van afwijken. We rijden dan de oostelijke route via Vézelay, Rocamadour, Cahors en Moissac naar Oloron Ste. Marie aan de voet van de Pyreneeën. En ja, we hebben de pelgrimspaspoort in huis. Leuk om te weten dat we de eerste stempel halen in Zwijndrecht, bij het voormalige Jacobusziekenhuis.
  9. Alie Tas:
    9 juli 2023
    Super en met Marijke eens dat het naast leuk is om over jullie fietsdag te lezen, ook een gezellig verhaal is om te lezen! Ik ga jullie zeker volgen. ;-)
    Een hele goede reis toegewenst vanuit HIA!
  10. Kees&Mees:
    Dank Alie.
  11. Kees Hakkenberg:
    9 juli 2023
    Peter, ik heb geëxperimenteerd met bepakking en gewicht (zie mijn Strava). Tot 15 kg in het aanhangertje rijdt comfortabel. Vanavond heb ik gewogen en kan rond de 15 kg komen.
    We rijden de route over oude wegen, de oostelijke route dus.
    Verder hebben we de intentie om iedere dag weer een verslagje te schrijven. Vlog is een optie.
    Volgende week zitten we weer twee weken op De Geele Bosch. Ik wip wel weer even aan in Heerenveen, dan praten we bij.
    Succes met de (terug)reis uit Zuid-Afrika en weer gezond weer thuis.

Groet Kees
  12. Jany de Kruijf:
    9 juli 2023
    Prachtig begin. Ik wil jullie graag volgen.
  13. Kees&Mees:
    Ha Jany,
    Mooi dat je dat wilt doen. Je kunt je e-mailadres invullen, dan krijg je via de mail een bericht als we een nieuw verhaal gaan schrijven.
  14. Harriette Mesland:
    9 juli 2023
    Mooi verslag heren, ik kijk uit naar de komende verslagen. PS na het verhaal
    over jullie zwempartij en de aanloop daar naartoe vraag ik me af of dat de aanleiding is voor de bijgeluiden die Marijke altijd maakt als ze het water in gaat …..
  15. Kees&Mees:
    10 juli 2023
    Ha, ha, dat kon wel eens waar zijn!
  16. Lia Mastenbroek:
    10 juli 2023
    Wat een mooi avontuur gaan jullie weer aan samen.
    Heel veel succes en plezier op jullie tocht.
  17. Lot:
    10 juli 2023
    Genieten! Leuk te lezen Mees & Kees. Liefs.
  18. Saskia Offerhaus:
    10 juli 2023
    lieve Mees en Kees, wat een heerlijk vooruitzicht hebben jullie. Ongetwijfeld weer prachtige routes, prachtige omgeving, prachtige reisverslagen en ongetwijfeld ook prachtige gesprekken. Heel veel plezier, geniet met volle teugen en blijf schrijven, dan genieten de lezers mee!
  19. Kees&Mees:
    Lief, dank je Saskia.
  20. Wil Verbaan:
    10 juli 2023
    Geweldig weer om zo mee genomen te worden in jullie avontuur. Je bent en het fietsen en het tot de verbeelding sprekende schrijven zeker nog niet verleerd Kees!
  21. Wil Verbaan:
    10 juli 2023
    Geweldig weer om zo mee genomen te worden op jullie (fiets)paden. Je bent en het fietsen en het tot de verbeelding sprekende schrijven zeker nog niet verleerd Kees!
  22. Wiebe Zoethout:
    10 juli 2023
    Wat een heerlijk vooruitzicht! Ken Kees (alleen) van de reislogger “Rome” en heb dus alle vertrouwen jullie verslagen en in het meebeleven van dit avontuur! Zie er naar uit! Sterkte met de voorbereidingen!
  23. Kees&Mees:
    Ha Wiebe, dank je.
  24. Pauline:
    16 augustus 2023
    Succes met jullie fiets avontuur!