Doel bereikt

22 september 2023 - León, Spanje

Dag 37, van Villarente naar Leon

Doel bereikt

Vandaag hebben we maar een korte afstand afgelegd. De plaats Villarente ligt op een kleine 13 km van Leon. Dat was goed te doen. Het was droog maar wel koud. Bij de Spaanse Farmaci, het bekende groene kruis, zag ik een temperatuur van 10 graden Celsius. In Nederland zou je ervoor kiezen om niet te gaan fietsen. We reden even het dorpje Villarente in om een ontbijt te scoren. Na een paar honderd meter troffen we gelijk een mooie gelegenheid. De eigenaar heeft het slim aangepakt. Veel wandelaars en fietsers komen langs zijn zaak. Hij heeft van zijn zaak een bakkerij, een bar en een supermarkt gemaakt. Het was er heel druk. De koffie was prima en Kees kon weer een heerlijk appeltaartje bestellen. Die was super lekker, gelijk weer genoeg suikers voor de hele dag.

En dan na zo’n korte afstand Leon inrijden en het gevoel hebben dat ons doel is bereikt. De laatste dagen met de klimmetjes en de stevige wind vind ik het mooi dat we dit doel bereikt hebben. We hebben er bijna 2500 km opzitten. Het is mooi en het is goed zo.

Vanavond en morgen gaan we de stad in. De kathedraal in Leon vind ik persoonlijk intiemer en mooier dan in Burgos. We gaan kijken of we daar morgen onze kaarsjes kunnen aansteken. Voor morgen hebben we een lunch om 12.00 uur afgesproken met Wim en Marga uit Breda. We hebben hen voor het eerst gesproken in Saint-Jean-Pied-de-Port. Gezellig om met hen hier onze tocht af te sluiten.

Bij aankomst in Leon zijn we als eerste naar het station gereden. We moeten de trein van Leon naar Barcelona nog boeken. Het lukte me niet om dat via internet te doen. Gelukkig had ik wel via internet gekeken wat de mogelijkheden zijn. Het was mogelijk had ik gezien. In de hal moesten we een ticket pakken voor wanneer we aan de beurt waren. Dat duurde nog wel even. Je zal maar haast hebben en snel een ticket moeten hebben voor de trein, dan weet je zeker dat je de trein gaat missen. We waren aan de beurt. Het grapje dat Kees maakte, viel niet in de smaak. De dame bleef wat nors kijken. We vroegen om een ticket van Leon naar Barcelona voor de zondag. Helaas, de trein zat vol en wij zouden niet naar Barcelona kunnen met de trein. Net daarvoor gelukkig op internet een mogelijkheid gevonden van een trein. Ik liet haar dat zien. Ze keek verbaast en ze ging opnieuw kijken of er een mogelijkheid was. Ze vond in ieder geval een trein van Leon naar Madrid, dezelfde die wij gevonden hadden. Dus die tickets hadden we in de pocket. Met alle onze charme in de strijd hebben we haar gecomplimenteerd met de eerste kaartjes. De norsheid werd minder, ze begon al wat vriendelijker te kijken. Toen ging ze op zoek naar een trein van Madrid naar Barcelona. De trein die ik gevonden had, ging niet. Die trein was van een andere maatschappij. Zij ging verder op zoek, achter haar zat, denk ik een chef die meer van treinen af wist. Hij zat ook al te zoeken naar een oplossing. Ze vonden een trein van Madrid naar Barcelona, je moet dan wel overstappen van het ene station in Madrid naar een ander station in Madrid. En ook daar bood ze na nog meer charme van ons, een goede oplossing voor. Met onze kaartjes naar Barcelona, konden we ook met een trein van het ene station in Madrid naar het andere station. We hebben hen hartelijk bedankt en zo waar, beiden keken veel vriendelijker. Ik denk toch dat ze gauw een half uurtje met ons bezig is geweest. We liepen terug van het loket en de rij wachtenden was aardig gegroeid.

Het was nog te vroeg om naar ons hotel te gaan. Maar we hadden nog een zeiknatte tent in onze tas, met als gevolg dat alles wat daarom heen lag ook behoorlijk nat was. Vlak bij het hotel hebben we aan de rivier onze tenten opgezet om te drogen. Dat lukte goed met de zon en uiteraard met de krachtige wind in deze omgeving. Het had wel veel bekijks. Je zag de mensen denken, gaan deze fietsers hier overnachten? Ik was al bezorgd of de politie gewaarschuwd was door de bewoners. Ik maakte al een plan dat Kees vooral aardig moest zijn tegen de politie, ik had daar nog actieve herinneringen aan. Gelukkig hebben we geen politie gezien.

Onze fietsen zijn gestald in de parkeergarage, onze tassen opnieuw ingepakt, de was hangt te drogen, we zijn klaar voor de terugreis. Nu eerst de stad in en kijken wat we aantreffen in Leon.

Veel liefs Mees.

1. Trudie van Rosmalen-Haksteeg:
    Goed gedaan mannen, chapeau!!!😘
  2. Loes:
    22 september 2023
    Wat een reis, afzien, genieten, mooie ontmoetingen, behulpzaamheid, leermomenten. Dank voor het ‘meereizen’ en een goeie thuisreis gewenst
  3. Jos:
    Kees en Mees,
    Goede reis terug naar Nederland.
  4. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Jos. Fijn om straks weer thuis te zijn.
  5. Trudy:
    22 september 2023
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie doel Leon! Geniet nog van de paar dagen die jullie nu in alle rust kunnen doorbrengen.
    Ook hiervan wil ik graag nog wat lezen.
    Veel plezier🍻🥂🍰
  6. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je en we praten binnenkort bij. Gr. Mees.
  7. Peter van der Wart:
    22 september 2023
    Top mannen, Leon gehaald. Gefeliciteerd met jullie einddoel. Jammer dat er geen tijd meer was voor het laatste stuk naar Santiago, maar wie weet komt het er nog een keer van in de toekomst. Noord Spanje is tenslotte ook een mooie vakantiebestemming. Fijn dat jullie ook nog alles droog hebben kunnen inpakken. Morgen nog rustig genieten van Leon en dan ontspannen met de trein naar huis. Goede reis.
  8. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Peter, bedankt. Leon behaald. Prachtige stad. Leuke mensen ontmoet. Vandaag nog weer de stad wat mooie dingen doen en een paar mensen van onderweg ontmoeten.
    Noord Spanje heb ik leren waarderen. Mooie natuur. Leuke dorpjes en steden. Veel cultuur. En niet in de laatste plaats aardige mensen en heerlijk eten.
  9. Marijke:
    22 september 2023
    Ik ben blij dat jullie weer naar huis komen!😊👍
  10. Rob en Anneke:
    22 september 2023
    En nu ontspannen genieten van de treinreis.
    Veel uit de ramen kijken en zonder zorgen het uitzicht in je opnemen. Hopelijk ook veel interessante gesprekken in de trein op de terugreis. Tot ziens in NL.
  11. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Gaan we doen. Ben ook erg benieuwd hoe we de trein reis gaan ervaren.
    Tot ziens in Zoetermeer.
  12. Els:
    22 september 2023
    Mooie reis Mees en Kees en knap gedaan! Goede terugreis en het was super gaaf om de verhalen te lezen. Ik heb ervan genoten! Tot ziens weer op Bentwoud.
  13. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Gaan we doen Els, na al deze weken kan ik wel weer een lesje gebruiken om weer op niveau te komen. Gr. Mees
  14. Chris & Petra:
    22 september 2023
    Mooi mannen, jullie hebben een geweldige prestatie geleverd! 't Zal een bijzonder gevoel zijn dat jullie reis nu ten einde is. We hebben genoten van jullie belevenissen, pleziertjes, zorgen, verwondering en doorzettingsvermogen. geniet nog even na en ..............een goede thuisreis!
  15. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Chris. En hebben de verhalen jou voldoende uitgedaagd om de tocht ook eens te maken? Gr. Mees
  16. Jolanda:
    22 september 2023
    Van harte gefeliciteerd. Wat een prestatie zeg!
    En als kers op de taart ook nog een leuk verhaal voor het thuisfront elke dag. Wij hebben ervan genoten. Dank jullie wel stelletje bikkels 💪🏻
    Nog een leuke dag in Leon en alvast een goede thuisreis.
  17. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Jolanda. En mooi om nog eens bij te praten over onze en jouw ervaringen over deze reis. Gr. Mees
  18. Ellen de Geus:
    22 september 2023
    Het is een mooie trip geweest met veel avontuur en mooie ontmoetingen en genoeg km's. Geniet van de laatste dagen en een goede terugreis. Bedankt voor jullie mooie verhalen zodat ik een beetje mee gefietst heb.
    Kees tot snel in de plas.
  19. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Bedankt voor al jouw reacties. Goed om te ervaren. Ik gok op donderdag in de plas. Heb er zin in.
  20. Lia Mastenbroek:
    22 september 2023
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van Leon, tevens het einde van jullie fietsavontuur.
    Wat ik wel erg jammer vind omdat we daardoor jullie reisverhalen zullen moeten missen, maar ik ga het jullie zeker niet na doen. CHAPEAU!
    Geniet van een vrije dag in dit dorpje/stadje en een goede (trein)reis naar huis.
  21. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Lia. En me nu maar weer concentreren op Re-flax. Dat wordt nog hard studeren. Gr. Mees
  22. Hans Eeuwhorst:
    22 september 2023
    Mees en Kees, heel veel respect voor jullie prestatie. Wat een mooie reis. Ik heb genoten van jullie verhalen. Goede reis naar huis!
  23. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Hans. En dan maar weer afspreken om te golfen. Ik ben benieuwd of dat nog gaat. Gr. Mees
  24. Karin Schook:
    22 september 2023
    Het zit er op! Heel goed gedaan.
    Bedankt voor het delen van jullie avonturen, erg leuk om te volgen. Fijne dagen nog met elkaar, goed reis en wel thuis. Tot ziens in Ambacht.
  25. Kees&Mees:
    Dank je Karin, we spreken elkaar in Ambacht. Gr. Mees
  26. Mascha:
    22 september 2023
    Gefeliciteerd Mees en Kees, wat een TOPprestatie van jullie en dat op jullie leeftijd! Ik heb genoten van alle verhalen. Elke avond een verhaaltje voor het slapen gaan, zal ik nog gaan missen....!😉 Nog ff nagenieten en ontspannen samen en daarna een goede terugreis gewenst. Vergeten jullie geen kaarsje voor jullie eigen prestatie aan te steken??? Dat hebben jullie dik verdiend kanjers.
  27. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Ha Mascha, leuk dat je ons gevolgd hebt. Goede tip om ook een kaars aan te steken voor onszelf. Dank voor je support. Hartelijke groet Mees
  28. Leo loch:
    Mees en Kees
    Fijn dat jullie doel bereikt is.
    Ja, we zullen de verhalen missen, maar ook wel weer fijn dat men jullie nu weer life in Nederland kunnen zien.
    Mooi om dan de mondelinge aanvullingen te horen.
    Ook de thuisduels met al die overstappen zal een avontuur zijn. Op naar het thuisland Succes
  29. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Leo, ik ben ook heel benieuwd hoe de treinreis gaat. En we praten weer gezellig bij onder het genot van een goed glas wijn. Kijken terug hoe wij gevaren zijn en hoe het nu gegaan is. Gezellig. Gr. Mees
  30. Gina:
    22 september 2023
    Jullie zijn echte TOPPERS en bovenal doorzetters.
    Nog een goede tijd toegewenst daar en succes met het opsteken van alle kaarsjes, mooi initiatief 🕯🕯🕯🕯🕯
  31. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je Gina. We zoeken nog sponsoren voor de kaarjes, het zijn er aardig wat geworden.
  32. René Vermeulen:
    22 september 2023
    Hoi Mees en Kees, mission accomplished. Chapeau, ik wens jullie een goede thuisreis na alle avonturen en ontberingen. Groeten René
  33. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je René. Ontberingen, zo zou ik het niet noemen, maar zwaar was het bij tijd en wijle wel. Vandaag nog Leon in, morgen de eerste treinen.
  34. Jany de Kruijf:
    Goede thuisreis
  35. Kees&Mees:
    Dank je wel Jany. Gr. Mees
  36. Wil Verbaan:
    23 september 2023
    Wat een prestatie, groot respect! Een mooie dag in Leon en een goede terugreis gewenst. Dat zal vast wennen zijn niet te hoeven trappen en toch vooruit te komen 😉
    Groet, Wil
  37. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dankje Wil, leuk dat je ons bent blijven volgen. Het is voor ons ook een stimulans alle leuke reacties. Gisteren in Leon voelde het als thuiskomen. Ik vond het heerlijk om door de drukte van het verkeer in de grote stad te fietsen. Het gedoe van de vele kleurrijke mensen om me heen, prachtig om hier tussen te rijden en 's avonds in de drukke straatjes her en der wat te drinken en eten. Ik merk dan dat ik opgegroeid ben in een grote stad en het op zo'n moment (zeker niet altijd) heerlijk vind om me er in onder te dompelen. Vandaag Leon weer in naar de Kathedraal. Ik zal aan je denken bij ons kaarsjes ritueel.
    Ik ben ook wel benieuwd hoe het treinen bevalt. Bewust gekozen om in een wat trager tempo naar huis te gaan. Tijd om alles nog eens rustig langs en door me heen te laten gaan.
    Tot zien in Zoetermeer.
  38. Ank de Jongh:
    23 september 2023
    Mees en Kees, jullie zijn heel speciaal!!!. Dank dat we mee mochten reizen via het blog. Wat hebben we genoten van jullie verhalen!!! Goede reis terug.
    Groet van Harry en Ank
  39. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Dank je wel voor het lieve compliment. Ik kom jullie snel opzoeken als ik thuis ben. Liefs Mees
  40. Ab de Jong:
    Mees en Kees,
    Als leesgenoot genoten van jullie reisverhalen. Bedankt voor het meereizen. Een goede terugreis en tot ziens.
    Hart.groet
  41. Kees&Mees:
    Dank je Ab. We zien elkaar geloof ik volgende week. Gr. Mees
  42. Suze:
    23 september 2023
    Het zit erop , einddoel bereikt ! Diep respect mannen , we zullen jullie verhalen gaan missen . Nog even genieten in Spanje en dan opweg naar huis , zal zeker ook weer een reis met belevenissen worden . Goede reis !
  43. Kees&Mees:
    Die kans is groot Suze. We gaan het beleven. Dank. Gr. Mees
  44. Manon:
    23 september 2023
    Gefeliciteerd met deze grote prestatie Kees en Mees! Wat leuk om jullie de afgelopen weken te hebben mogen volgen. Heel knap dat jullie zo ver zijn gekomen!! groetjes Manon
  45. Kees&Mees:
    Dank je wel Manon. Nu weer lekker naar huis. Gr. Mees
  46. Wil Verbaan:
    23 september 2023
    Leuk je antwoord Kees. Ik sta op het punt richting onze grote geboortestad te gaan. Lunchen met vrienden in de Jeruzalemkerk op het welbekende Pomonaplein.... Beetje dubbel. Geen Godshuis meer maar wel een dierbare plek.
    👋👋👋
  47. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Uiteraard bekend. Sta nog steeds op mijn lijstje om een keer te gaan eten.
    Heb het gezellig en eet lekker.
  48. Jan van der Kruk:
    23 september 2023
    Het zit erop Kees en Mees. Met veel plezier heb ik jullie op je lange tocht gevolgd. Heel veel waarover jullie schreven was herkenbaar voor mij. Als wandelaar vallen mij ook heel veel verschillen op. Beide zijn eigenlijk niet te vergelijken en hebben elk leuke en minder leuke kanten. Respect voor jullie prestatie van formaat!
    Een goede terugreis wens ik jullie en geniet nog heerlijk na!
  49. Kees&Mees:
    24 september 2023
    Jan, leuk de verschillen die je ziet. Uiteraard ben ik me bewust dat ik lelijke dingen over wandelaars zeg. Niet alles wat ik schrijf serieus nemen, en anders ben jij wel de grote uitzondering onder de wandelaars. We hebben het er nog wel over. Hopelijk ben jij al weer helemaal hersteld.
    We zijn nu met de trein onderweg naar Barcelona, dinsdag hopen we weer thuis te zijn.
  50. Lot:
    Knuffel!
  51. Kees&Mees:
    Lief. Dank je. Gr. Mees
  52. Rob Selder:
    23 september 2023
    Petje af, Mees en Kees, een prachtige prestatie!! Wat heb ik genoten van het meereizen, de avonturen en humor in jullie stukjes. Hebben jullie ook voor Sweerman een kaarsje gebrand? En nu de treinen in..
    Dat wordt wellicht nog een avontuur op zich. Enkele tips waar je misschien wat aan hebt:
    Check, als mogelijk vantevoren de vertrek stations. Waar zijn de sporen, is er een lift, past er een fiets in de lift, zoniet is er een glijgeul op de trappen of moet je bagage van fiets afhalen en een aantal keer trap af en op, tunnel door en weer trap op naar het overstap perron.
    Bij korte overstap, breng ruim voordat jullie trein aankomt alvast met bagage naar uitgang om als eerste de trein te kunnen verlaten, bagage opladen en rennen naar eventuele lift, voordat je achteraan moet sluiten en kostbare minuten verliest. Mijn ervaring is om bij voorkeur een klein half uur te hebben voor een overstap. Dubbel check ook altijd het spoor. Regelmatig zijn er (late) spoor wijzigingen. Wij gebruiken elk jaar het spoor, ook in het buitenland en dat is met fiets en volle bepakking een uitdaging. Vanuit Leon zullen jullie nogal wat moeten overstappen dus veel succes! Verder is het, als je eenmaal zit, heerlijk in de trein.
    Zou het leuk vinden nog eens contact te hebben dus als jullie willen, stuur je telefoonnummer naar mij: [email protected]
    Mooie thuisreis Mees en Kees!!
  53. Kees&Mees:
    24 september 2023
    Rob, bedankt voor de nuttige tips. We zitten nu in de trein naar Barcelona. We zijn om 6.45 u uit Leon vertrokken. Ons hotel lag naast het station, een makkie dus.
    De fietsen en bagage hebben we in de garage van het hotel achter gelaten. Ze worden door Camino Transport thuis afgeleverd.
    Als weer thuis zijn stuur mijn 06 wel even. Maar jullie zijn welkom als je bij jullie neef in de Molenstraat zijn. Gewoon even kijken of nr 155 open doet.
    Voor nu groet, Kees
  54. Bram Hakkenberg:
    23 september 2023
    Kees en Mees. Fijn dat jullie het doel van de tocht hebben bereikt.
    Ik heb respect voor jullie. Ik hoop dat de terugreis goed verloopt. Goede reis naar huis en hopen dat de treinreis goed verloopt.
  55. Piet Plaisier:
    23 september 2023
    Gefeliciteerd met het doel wat jullie hebben bereikt. Wat een knappe prestatie, petje af voor jullie doorzettingsvermogen. Mees we zien je graag weer verschijnen aan de molendijk. We zijn trots op je. Tot snel
  56. Kees&Mees:
    Lief. Dank je wel Piet. Vanaf woensdag ben ik weer heerlijk thuis. Gr Mees
  57. Mamma:
    23 september 2023
    Fijn, dat jullie weer naar huis komen en dat alles zonder ongelukken heeft mogen verlopen. Een goede terugreis gewenst en ben blij je weer te zien.
    Mees jij ook veel liefs van mij en Marijke zal ook wel weer blij zijn je thuis te
    hebben. Nogmaals, goede reis!
    Groetjes mamma/tante Annie
  58. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Lief, dank u wel tante Annie. Marijke is inderdaad blij dat ik weer thuis kom. Maar ik ben ook blij dat ik weer naar huis ga. Dankbaar dat alles goed is verlopen. Liefs Mees.
  59. Kees&Mees:
    Ja, lekker thuis, naar de mooiste straat van Zoetermeer 😀
    Groetjes Kees
  60. Marianne:
    23 september 2023
    Geweldig Mees en Kees, wij hebben genoten van jullie verhalen en belevenissen. Zo bijzonder. Petje af voor wat jullie gepresteerd hebben. En nu heerlijk naar huis. Weer in je eigen bed!
    Goede reis naar huis en bedankt dat wij een beetje mee mochten reizen!
  61. Kees&Mees:
    23 september 2023
    Helemaal goed Marianne. Dank. Geniet nog van jullie vakantie. Hartelijke groet, ook aan de anderen. Gr. Mees.
  62. Rob Selder:
    24 september 2023
    De fietsen en bagage via Camino transport, goede keuze en zo wordt de terugreis een stuk aangenamer. Wij bellen zeker eens aan, in de Molenstraat. Mooie thuisreis en fijn weerzien met jullie echtgenotes, familie en vrienden! Dank voor de super blog! Groet, Rob
  63. Kees&Mees:
    24 september 2023
    Ha Rob, leuk om jullie nog een keer te zien en te spreken. Dank voor de goede wens. Gr. Mees
  64. Kees&Mees:
    24 september 2023
    Rob, jullie dank voor de altijd leuk input. ...en wees welkom.
  65. Wilma:
    24 september 2023
    Van harte gefeliciteerd met deze prestatie mannen!! Top gedaan. Nu nagenieten, lekker weer naar huis en haard. Goede thuisreis 😘
  66. Kees&Mees:
    24 september 2023
    Dank je wel Wilma. We gaan nagenieten. Gr. Mees.
  67. Hennie Haarsma:
    24 september 2023
    Het zit erop. Jullie mogen trots zijn op deze prestatie. Zoveel kilometers getrapt. Zoveel plaatsen, dorpjes, steden gezien. Zoveel mensen ontmoet. Zoveel mooie verhalen van jullie mogen lezen en met al jullie belevenissen.
    Nu weer fijn naar huis. Ik wens jullie een goede reis toe en ga jou, Mees, binnenkort weer zien en spreken.
  68. Kees&Mees:
    Dank je Hennie, gaan we doen. We zien elkaar donderdag. Gr. Mees