Wordt het zo’n dag....?

25 augustus 2018 - Dillingen an der Donau, Duitsland

Kees aan het lunchen in bushokjeDeze morgen kruipen we opnieuw uit onze tentjes. Met Mees zijn leeftijd en bijbehorende stramme spieren is dit sowieso een hele kunst. Maar hij beheerst het kunstje en geeft geen krimp. Sterker nog Mees is bijna elke morgen eerder wakker dan ik en wekt mij: “Goede morgen meneer Hakkenberg”.
Deze morgen voel ik me gebroken, en denk; “Wordt het zo’n dag…”.
Het is een koude nacht geweest, de kou zit stevig in onze botten. Gelukkig regent het niet en hoewel de tent nat is kunnen we droog inpakken.
Na de dagelijkse douche beurt (wij zijn een propere familie…) word ik door een euforische Mees onthaalt. Hij heeft met onze, eveneens fietsende buurman, gesproken. Deze sprak zijn bewondering uit over de tocht die we maken. Maar hij schatte in dat als 50 jarige, Mees’ conditie voldoende was om dit te volbrengen. Mees heeft de hele dag in zijn regenjas en beenstukken, met een stralende glimlach om zijn mond door het druilerige en toch wel zwaar heuvelachtige Duitse land gereden…
Bij de eerste de beste supermarkt doen we onze weekend inkopen. Bij de uitgang ontmoeten we twee Zwitsers die een vijfdaagse rondtoer maken. Ze zijn goed geluimd ondanks het koude en vochtige weer duidelijk een onverwoestbaar vrolijk humeur. Uiteraard willen ze weten waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Het heeft hun goedkeuring. Wij vragen op onze beurt of zij in het Frans of Duits sprekende deel van Zwitserland wonen. Duits. Maar Zwitsers spreken Frans, Duits, Italiaans en Engels. Nieuw voor ons. We komen ze onderweg nog een aantal keer tegen, altijd vrolijk zwaaiend naar die twee simpele Hollanders die blij zijn dat ze een paar worden Duits spreken.
In het vervolg van onze etappe rijden we over een hoogvlakte, de hoogtemeters geven Werkelijk waar 12%600 meter aan. De wind heeft hier meer vrij spel en zeker als er weer een buitje op komst is, is het een factor van belang. In het laatst van de route krijgen we de wind serieus in de rug en vliegen we richting onze eindbestemming, een camping in Dillingen aan de Donau. Donau? Ik had geen idee dat deze hier ook stroomt, een verrassing. Morgen die Donau entlang.
Nadat we onze tent hebben opgezet, volgt het gebruikelijke douchen en wassen. We besluiten van de aanwezige wasmachine en droger gebruik te maken om de kleren goed schoon en vooral droog te krijgen. Het wordt nog een race om eerder over de machines te beschikken dan de inmiddels gearriveerde twee Franse dames. We voelen aan dat zij het zelfde plan in gedachten hebben en haasten ons om te douchen, zodat ook de deze dag gedragen kleding mee kan in de wasbeurt. Mees weet de dames definitief van ons te verjagen door hen in zijn Adams kostuum uit te leggen dat er geen wasmiddel aanwezig is. Dit moeten de dames zelf verzorgen. We hebben verder ongestoord kunnen wassen!
Vanwege het weer besluiten we in de aanwezige recreatie- en eetzaal het avondmaal te nuttigen. Hier ontmoeten we een wat ouder stel uit Renswoude. We hebben duidelijk een klik en het gesprek komt op wat hun geestelijk gehandicapte zoon in hun leven heeft betekend . Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar ze vertellen met een diepe liefde over hoe vol vreugde hun zoon Jan in het leven staat. Ze zijn blij dat hij ondanks zorg in hun leven is gekomen en dat hij met zijn simpel, maar opgewekte humeur anderen kan opvrolijken. Hij is een verrijking in hun leven.
Zo’n dag was het…, ongeveer.

25082918/Kees

Afbeelding bij een kerklunchen in bushokje

1. Gina:
    25 augustus 2018
    Er staat toch 'bekleben verboten'? En toch zitten jullie steeds aan zo'n bushokje geplakt...
  2. Mamma:
    25 augustus 2018
    Zeker een mooie dag met al die onverwachte ontmoetingen.
    Lekker kunnen wassen en drogen. Buiten alle ongemak toch ook nog comfort

20.30 uur. Lees nu je reactie van vandaag.
    Zeker een mooie dag met al die onverwachte ontmoetingen. Lekker de was kunnen doen en drogen. Naast alle ongemak toch ook nog comfort.

20.30 uur. Lees nu pas jullie reactie van vandaag.
    Zeker een mooie dag met al die ontmoetingen.
    Lekker kunnen wassen en drogen. Heerlijk, ook nog een beetje comfort bij alle ongemakken.
    Groetjes en welterusten.
  3. Mamma:
    25 augustus 2018
    Sorry, er is iets fout gegaan!!!
  4. Marijke Logeman:
    25 augustus 2018
    Als ze Mees 50 schatten, wat was jouw leeftijd dan? Een stuk jonger zeker?!! Je zet hem wel weer in zijn schoenen toch! Veel plezier morgen.
  5. Marien en Erika:
    25 augustus 2018
    keurig hoor, voor de zondag het huishouden aan kant!
  6. Loes:
    26 augustus 2018
    Wat een dag vol verrijking weer, mooi
  7. Kees Hakkenberg:
    26 augustus 2018
    Niks fout gegaan mam. Staat er gewoon drie keer op ;-)
    Was een mooie ontmoeting gisterenavond. Het echtpaar kende Louis ook nog. Had hun predikant bevestigd.
  8. Kees Hakkenberg:
    26 augustus 2018
    Gina, je wil niet weten hoe lekker We daar uit de wind zaten. We hadden aardig wat regen en kou gepakt.
  9. Kees Hakkenberg:
    26 augustus 2018
    Erika, je weet ik leer snel van jou.
  10. Peter:
    26 augustus 2018
    Goed bezig mannen! Tempo erin houden!
    Zo zie je maar Mees als je met hele jonge mensen omgaat!! Dan blijf jij ook jong 👍
  11. Gina:
    26 augustus 2018
    Ik snap het wel, hoor, Kees... Het is jullie van harte gegund zo'n bushokje