Twaal procent, niets gemerkt!

24 augustus 2018 - Ellwangen (Jagst), Duitsland

Het was een dag zonder bijzondere belevingen. Misschien wel aardig om te beschrijven hoe onze dag is ingedeeld. Om zeven uur staan we op, meestal zijn we iets voor zevenen wakker. Dan gaat de stop uit het luchtbed en uit het kussen en worden ze netjes opgerold. Dan de slaapzak zo klein mogelijk oprollen. Even lekker douchen, fietskleren aan en vooral niet vergeten goed tussen je benen zalf te smeren om te voorkomen dat het gaat schuren. Alles inpakken in de tassen, spullen van de Waslijnwaslijn afhalen en de tent afbreken. Dat is altijd wel even werk, je pakt de tassen wel een paar keer in om alles qua gewicht zo goed mogelijk te verdelen. Als het grootste gedeelte is ingepakt eten we een broodje. Immers op een lege maag kan Kees niet fietsen. Rond kwart over negen zijn we klaar voor vertrek. Ruim twee uur heb je daar dus voor nodig. Onder het ontbijt schatten we in hoe ver we komen en zoeken vast een camping uit. Zo zagen we vanochtend al dat we of op 70 km een camping hadden en dat de camping daarop nog eens ruim 65 km verder was. Dan zou het totaal ruim 135 km worden. In de routebeschrijving zagen we dat het vandaag de zwaarste rit uit deel 1 van Hans Reitsma zou worden. Dus vanochtend hadden we al besloten niet verder te gaan dan 70 km. Je moet echt vooraf goed bekijken, waar je denkt te komen.
Als we op de fiets zitten, is het eerste wat we doen een winkel zoeken. Kees heeft een voorkeur voor de Lidl, jammer voor de kleine middenstander. We kopen 10 broodjes in voor de dag en zes kleine flesjes drank voor de dorst. Ik moet van Kees meer drinken om zo de kramp of de spierpijn in de benen te voorkomen. Even op de fiets, max een uurtje, om daarna een konditorei op te zoeken. Immers goed fietsen zonder koffie gaat niet lukken. Helaas is Kees dol op appelgebak, ik offer mij maar op en neem dan ook maar een stukje appelgebak. Als het tien à half elf is, gaan we er echt tegenaan. Meestal na twee uurtjes begint Kees al te melden dat hij de hongerklop voelt aankomen. Dan gaan we ergens aan de kant van de weg lunchen. De theedoek wordt als tafelkleed gebruikt waarop de broodjes worden klaar gemaakt. Voor we aan het brood beginnen eet ik een appel en Kees een sinaasappel. Geleerd van mijn vorige fietsmaatje, Leo toen we naar Santiago fietsten. In de middag maken we de meeste kilometers. Rond vijf à zes uur komen we aan op de camping. De tenten worden opgezet, de was wordt gedaan, elke dag worden de fietsbroeken gewassen om steenpuisten op je achterwerk te voorkomen. Voordat je goed en wel zit, is het al zeven uur. We hebben de laatste dagen de taken verdeeld. De ene schrijft, de ander gaat koken. Tussendoor nog even de foto’s en de video’s uploaden. Voordat je er erg in heb, is het al tien uur. Om tien uur kruipen we de tent in.
Vandaag de zwaarste route van deel 1. Voor het eerst hadden we wat stevige De rivier de Kocherklimmetjes. Op de twee video’s krijgen jullie een mooi beeld hoe Kees achter mij aan rijdt om mijn voorbeeld in de klim te volgen. Vandaag hadden we 737 hoogte meters. Totaal hebben we al ruim 2500 hoogtemeters gehad. We hebben al 858 km gefietst. Nog ruim 200 km en dan gaan we Oostenrijk in. We gaan dan over de Reschenpass waar nu veel regen valt. Maandag en dinsdag is het volgens de weersvoorspellingen droog op de pas, we hopen uiterlijk dinsdag over de pas te gaan. De voorspelling is een strak blauwe lucht, dat maakt een pas nog eens extra mooi.
Vandaag stond in de beschrijving van Reitsma dat we aan het eind van de etappe nog twee steile klimmetjes van 12 procent zouden krijgen. De eerste klim hebben we gevoeld, de tweede klim van 12 procent hebben we niet opgemerkt. Dat belooft wat voor de Reschenpass (Resia in het Italiaans)

24 augustus 2018, Mees

1. Wil Noordergraaf:
    24 augustus 2018
    Leuk om te lezen hoe jullie je dag indelen.
  2. Trudy:
    24 augustus 2018
    Ik geniet van jullie verhalen! Heerlijk.
    Maar Mees.....hoe vaak zeg ik niet dat je goed water moet drinken voor die spieren!!!
    Trakteer jezelf daarop!:)
  3. Gina:
    24 augustus 2018
    Ik kan alleen maar zeggen: petje af! Volgens mij hebben jullie het ritme goed gevonden!
  4. Cees van der Kaaden:
    24 augustus 2018
    Leuk om een indruk te krijgen wat jullie zo' 'n hele dag doen. Nu je al die huishoudelijke klusjes zelf moet doen geniet je straks thuis weer meer van de goede verzorging. Jullie schieten trouwens wel flink op. Sterkte met al die hoogtemeters
  5. Leo loch:
    24 augustus 2018
    Het dagritme kost volgens mij meer tijd dan vroeger. De taken zijn ook anders verdeeld, dat moet ook wel met twee tenten. Ik herinner me dat je toen meer dronk dan ik. Zalf is beter dan biefstuk in de fietsbroek. Leuk om te lezen, ga zo door, de bergen van 12% doen jullie goed.
  6. Kees Hakkenberg:
    24 augustus 2018
    Gina, een zeker ritme in de dag is er wel. Maar elke dag is anders. Vandaag had moeite om de omschakeling naar andere weersomstandigheden te maken. Ik begon net een beetje te wennen aan fietsen in de hitte. Vandaag was het fris en bewolkt met wat regen buitjes. Daar moest ik eigenlijk meer aan wennen dan de hoogte verschillen die er nu in zaten.
    Het klimwerk van vandaag heb ik wel als een goede mentale voorbereiding ervaren voor wat ons nog te wachten staat. Dit is wel goed geweest, ik weet wat ik kan verwachten en dat het met zware bepakking ook lukt.
    Morgen weer een dag met een stralende lach :-)
    Groet Kees
  7. Marijke Logeman:
    24 augustus 2018
    Volgens mij zijn jullie in een week tijd een geoliede machine geworden! Veel plezier morgen! 😘😘😘
  8. Karin Schook:
    24 augustus 2018
    Wat leuk om jullie te volgen, succes!
  9. Bram Hakkenberg:
    25 augustus 2018
    Na een paar dagen vakantie aan de kust. Weer thuis en jullie avonturen gelezen en gekeken. Fijn dat de tocht goed verloopt en dat er een zeker dagritme ontstaat. Ik hoop dat het weer goed blijft. Hier is her nu wisselvallig. Geniet en ik denk aan jullie.
  10. Mamma:
    25 augustus 2018
    Zo te zien wordt de was goed bijgehouden of kleren gelucht. Als hij nu ook maar droog komt. Tot nog toe boffen jullie ook wel met het weer, nog practisch geen regen gehad.
    Hier is het de laatste dagen erg wisselvallig en gelukkig zijn de hittegolven voorbij.
    Ik hoop niet dat jullie nog veel warmte krijgen. Maar alles gaat lekker op schema tot nog toe. Fijn dat jullie de inwendige mens ook zo goed kunnen voorzien dank zij de Lidl
    Morgen ga ik naar de verjaardag van Joep. De jongens zullen opa wel missen maar zien je toch ook op de video"s. Leuk hoor al die verhalen van jullie ik lees ze met veel plezier!!
    Samen lieve groetjes van mij.