Gedenkdag

8 september 2018 - Siena, Italië

Vandaag 8 september is de geboortedag van mijn vader. Hij is al weer 9 jaar geleden overleden. Vandaag zou hij 93 zijn geworden. Als ik aan hem terugdenk, voel ik warme gevoelens. Ik kon het goed vinden met mijn vader en ik heb veel van hem geleerd. Uiteraard zijn er dingen waarop ik kritiek had, maar hij wist het te compenseren met zijn innemende, zachte karakter.
Eén pijn punt op het gebied van fietsen is er zeker geweest. Van jongs af aan ben ik verliefd geweest op wielrennen. In Den Haag, waar ik opgroeide werd elk jaar de ronde rond Capitol gereden. Destijds een bioscoop, nu het bolwerk van Johan Maasbach wereldzending. Ieder jaar keek ik gebiologeerd naar de goed gesoigneerde renners, met hun prachtige fietsen. Hun glimmende wielen, met geluid van zoevende banden, zingende en soms krakend opschakelende kettingen. Rond mijn achttiende keek ik elke dinsdagavond naar de trainingen van de renners van WV de Spartaan. We woonden inmiddels in Rijswijk en zij trainden om de hoek in de Plaspoelpolder. Ik wilde niets liever dan met hen meetrainen en had mijn racefiets reeds uitgekozen. Een gele Peugeot P10. Hoe vaak heb ik niet voor de etage van de fietsenmaker staan kwijlen… Toen ik mijn plan met mijn vader deelde werd er een soort embargo opgezet. Een racefiets, dat is niets. Veel te kwetsbaar en alles gaat kapot. Pas vele jaren later heb ik bedacht dat de weerstand van mijn vader vooral werd ingegeven door mijn fanatisme en drang om te willen wielrennen. Hij zag de bui wel hangen, veel trainen en weinig studeren en wedstrijden rijden op zondag. Dit laatste was not done.
Ik heb me er bij neergelegd, maar op mijn negentiende heb ik mijn Kreidler verkocht en van de opbrengst mijn eerste Jan Jansen racefiets gekocht. Er zouden er nog vele volgen. Wedstrijden ben ik pas vanaf ongeveer mijn veertigste gaan rijden. Ik ben nou eenmaal een laatbloeier…
Achteraf gezien was het een wijs besluit van mijn vader. De Peugeot was een waardeloze race fiets en ik had de tijd niet om veelvuldig te trainen.
De liefde voor het fietsen en de techniek van fietsen is tot op heden gebleven en zal nooit overgaan. Veel inzicht in de techniek heb ik aan mijn vader te danken.
Het zal duidelijk zijn dat het voorstel van Mees om samen naar Rome te fietsen voor mij geen echte afweging was. Ik houd van fietsen en het afzien op de fiets.
Tijdens onze tocht maak ik hernieuwd kennis met het afzien op lange afstanden. Er zitten door de op eenvolging van de dagen nieuwe dimensies aan. Met name de vermoeidheid gaat door de lange zware trajecten een rol van betekenis spelen.
Vandaag hebben we een van de vermoeiendste trajecten achter de rug. Ik zal proberen te beschrijven wat er tijdens een lange zware pasbeklimming door me heen gaat. Het begint meestal mild tot de zware stukken boven de 8% komen. Ook dit is te doen, maar in anderhalf à twee uur gaat het merkbaar zwaar worden en komt het moment waarop ik denk, ga ik het volhouden.
Tijdens zo’n beklimming probeer ik een ritme te komen en raak zelfs in een soort trance. Vandaag hadden we zo’n lange beklimming. Het was heet en ik kijk niet naar boven. Ik wil niet weten wat me te wachten staat, dat maakt me alleen maar meer onzeker of ik het ga halen. Ik staar naar het asfalt en tel automatisch mijn pedaal slagen …73,74,75,76,… Het klimmen wordt zwaarder en ik voel me een anti-klimmer uit de Tour de France die in ‘de bus’ naar boven probeert te overleven. Het verschil is echter dat ik uit de bus ben gegooid en moederziel alleen naar boven worstel. Het zweet gutst van m’n hoofd en ik voel alle energie in het zwarte gat dat asfalt heet verdwijnen. De zon is moordend en ik voel geen wind meer. De vliegen hebben nu dezelfde snelheid als ik en beginnen irritant op mijn zweet af te komen. Ik voel zelfs steken in mijn rug. Ik krijg een déjà vu over de ritten door het bos op de Mont Ventoux. Hier overkwam me op een warme dag hetzelfde. Vliegen, vliegen en nog eens vliegen. De vermoeidheid is ondertussen dusdanig toegeslagen dat ik denk aan opgeven. Ik krijg flashbacks van de momenten dat ik Alpe d’HuZes reed, onder het motto ‘Opgeven is geen optie’. Ik denk aan mijn oudste neef, Arnoud waarvoor ik reed. Ik denk aan Marianne waarvoor ik reed. Ze hebben het niet gehaald. Margreet waarmee ik de laatste keer reed, leeft nog en fietst weer fanatiek. Het geeft me nieuwe kracht om door te zetten. OPGEVEN IS GEEN OPTIE!Laatste statie
Met mijn laatste krachten en achter mijn adem kom ik boven. Ik heb het gehaald.
Eergisteren reden Mees en ik een vergelijkbaar zware rit, die eindigde bij een kerkhof. De weg naar het kerkhof was aan weerszijden voorzien van pilaren met de veertien staties van de kruisweg van Jezus. Het besef kwam sterk bij mij binnen; in welke verhouding staat het ‘lijden’ tijdens onze tocht tot dit lijden wat Jezus voor ons mensen heeft gedaan…
08092018/Kees

Kees aan het vloggen.Route door Toscane 3

1. Gina:
    8 september 2018
    Lieve broer, wat heb je alles weer prachtig verwoord, ik zit het met tranen in mijn ogen te lezen... vandaag de geboortedag van onze lieve vader... de herinnering aan onze zoon en kanjer Arnoud... de herinnering aan onze lieve schoonzus Marianne, beiden hebben de strijd verloren tegen kanker..., de srtijd die jij voert om de bergen te bedwingen op je fiets... de kruisweg die Jezus moest gaan om de weg vrij te maken voor ons...
  2. Mamma:
    8 september 2018
    Wat een mooie, waardevolle mail jongen. Natuurlijk is het een dag om niet te vergeten.
    Je hebt inderdaad een geweldige vader gehad.
    "t Is wel zwoegen en zweten geweest vandaag voor jullie maar in ieder geval weer een beetje dichter bij jullie doel. Moed houden!!
  3. Marijke:
    8 september 2018
    Van dit verhaal word ik helemaal stil. Mooi geschreven.
  4. Hans T:
    8 september 2018
    Dit is om stil van te worden.
    En dan die foto's van het prachtige Toscane.
    Morgen een rustdag in Siena …..?
  5. Sandra:
    9 september 2018
    Elke avond kijk ik uit naar jullie mail met daarin de aankondiging dat er een nieuw blog is. Respect voor jullie missie! Omdat we al zolang samenwerken herken ik veel van je verhalen, Kees. Leuk!
    Voor allebei heel veel succes en plezier met de laatste kilometers. Tot snel 😉
  6. Doke:
    9 september 2018
    Lieve Mees, lieve Kees (mag ik nu toch wel zeggen, want door jullie verhalen lijk ik jou nu ook een beetje te kennen.).
    Fantastisch hoe jullie alles kunnen verwoorden. Jullie blog laat zich lezen als een boek, wat ik een adem uit zou willen lezen, maar dat gewoon niet kan door de intense verhalen die jullie toch maar weer elke avond op papier zetten. Ik wens jullie heel veel sterkte toe met die laatste 350 km. Die laatste loodjes zijn àltijd heel zwaar. Maar met jullie instelling moet dat lukken!! SUCCES,👍👍🚴🚴🏅🏅⛺️
  7. René:
    9 september 2018
    Wat fraai geschreven en verwoord. Deed me ook weer aan mijn jeugd denken als (ook) Hagenaar of Hagenees met een wielrenner vader en ook wonend vlakbij Capitool. De as van mij beide ouders is uitgestrooid bij het kerkje op de top van Alp d'Hues......mooi verhaal dus weer jongens....geniet ze verder nog!!!!!
  8. Loes:
    9 september 2018
    Verrijkend weer, maar bovenal stil....dank
  9. Jan Venderbos:
    9 september 2018
    Ontroerend portret van je vader en van jou zelf, Kees! En duidelijk makend waarvoor je het doet. Met als rode draad het geheimenis: "Ik houd van fietsen en het afzien op de fiets."
  10. Karin Schook:
    9 september 2018
    Wat een mooi verhaal weer, het is echt heel bijzonder hoe jullie ons meenemen op jullie reis en in jullie hoofd. Succes me de laatste loodjes!
  11. Kees Hakkenberg:
    9 september 2018
    Gina en mam, bedankt voor de reactie. Het was mooi om dit op deze dag te schrijven. Er kwamen een paar verhalen bij elkaar.
  12. Kees Hakkenberg:
    9 september 2018
    Hoi Sandra leuk dat je meeleest/-leeft.
    Grappig dat je dingen herkent. Ik vertel nooit wat ;-)
    We zijn aan de laatste 300 km begonnen. Vandaag weer een zware dag. Maar 60 km kunnen fietsen.
    Ik zal blij zijn als ik weer mag werken:-)
    Tot gauw.
  13. Kees Hakkenberg:
    9 september 2018
    Jan, je weet als geen ander mijn passie voor (het) fietsen. Dus niks geheimenis!
    Het wordt tijd dat we samen weer eens een Gudereit zouden kunnen doen.
  14. Kees Hakkenberg:
    9 september 2018
    René, voor jou als Hagenees...
    De ronde van Capitol was echt spectaculair. Ik stond altijd in de bocht. Vaak vlogen ze er uit. Zelfs dat kon me niet van het wielrennen afbrengen.
    Mooi wat je schrijft over de as van jouw ouders bij het kerkje. Ik heb er kaarsen gebrand. Het waren emotionele momenten.
    Succes met het hardlopen en zingen (en met Mees natuurlijk ;-) )
  15. Bram Hakkenberg:
    10 september 2018
    Kees war heb je een mooi treffend stuk geschreven. Ik merk dat ik er emoioneel onder ben. Er zijn allelei raakvlakken. Als ik denk aan mijn vader dan kan ik dat alleen maar met heel veel warme gevoelens doen. Ik denk dan ook aan het moment dat wij beiden stonden aan zijn sterfbed en hem in alle rust zagen gaan. Veel heb ik ook van hem geleerd. Pa was een man van weinig woorden een man die niet op de voorgrond stond. Maar er altijd was als ik hem nodig had. Nog een paar dagen en jullie hebben het doel bereikt. Mooi hoe je tijdens het afzien nadenkt over degenen die er nog zijn en die ons verlaten hebben. Stuk voor stuk vechters. Uiteindelijk verloren zij de strijd tegen hun ziekte en moesten ze loslaten. Dank voor je verhaal