Epiloog, Rome we zijn er

13 september 2018 - Roma, Italië

Zowel Kees al Mees hebben beiden een slotverhaal geschreven.

De laatste dag samen. Een terugblik. Vooruitblik?
Vandaag hebben we met Moniek&Lennart en de kinderen Rome per fiets verkend. Lennart is een kei om ons feilloos via Googlemaps langs enkele highlights te leiden. Het moment op het Sint Pietersplein met onze medailles van de kleinkinderen om onze hals was werkelijk uniek. Een mijlpaal in onze reis. Kostbare momenten om met elkaar te delen.
Mees en ik zijn in meerder opzichten een avontuur aangegaan, waarbij het belangrijkste element voor mij was hoe zal het bevallen om een kleine vier weken samen op te trekken? Laat ik duidelijk zijn Mees en ik kenden elkaar voor deze reis slechts als familieleden en niet persoonlijk. Na enkele weken samen optrekken kan ik zeggen dat we elkaar hebben leren kennen als goede sparringpartners die geen geheimen voor elkaar hoefden te hebben. Sterker we hebben elkaar gevoed en aangescherpt. Ik heb veel aan de kennis, ervaringen inzichten van Mees gehad. Het heeft weer nieuwe invalshoeken en wijze van benadering van het leven gegeven. Ik zal dit niet uitdiepen, het voert te ver voor dit moment. Wel wil ik kwijt dat het uniek is dat ik en ik denk ook Mees volkomen ons zelf konden zijn, terwijl we totaal verschillende persoonlijkheden qua inslag zijn. Twee dingen wil ik hier over kwijt. Mees is een echte planner, doelgericht en ik ‘verweet’ hem vaak, taakgericht. Daarnaast beschikt hij over de flexibiliteit om ruimte te bieden voor iemand als ik die een totaal andere benadering heeft en leeft in het moment en de dingen op zich af laat komen zoals ze zijn. Ik ben Mees dankbaar voor de gesprekken die we hebben gehad, waar we elkaar al luisterend en bevragend verdiepende inzichten hebben gegeven. Het heeft me nieuwe impulsen gegeven om na deze reis weer fris en nieuw tegen situaties aan te kijken.
Wat heeft deze reis opgeleverd? Dit is een vraag die bij mezelf leeft en naar ik weet ook bij volgers. Het meest belangrijke is geweest de afstand, het los komen van de dagelijkse beslommeringen. Leven in een ritme van opstaan, eten, bagage pakken, eten en drinken verzamelen, fietsen naar de volgende bestemming, eten, zelfverzorging en slapen (blog schrijven vergeet ik). Het maakte me volkomen los om onderweg gedachten de vrije loop te laten. Dit samen met de inspanning die we moesten leveren, geeft ruimte voor geestverruimende gedachten. Mees en ik hebben hier beiden van geprofiteerd.
Tot slot. Welk diepere inzicht heeft dit alles me opgeleverd. Om kort samen te vatten, alle gesprekken en gedachten concentreren zich op de al oude vraag: Waartoe zijn wij hier op aarde? Het klassieke antwoord is: Om God en mijn naaste te dienen en in de hemel te komen. Het laatste laat ik los. Ik volg hierbij wat Marjolein aanreikte. De weg naar de hemel is de hemel. De kunst voor mij de komende tijd is de eerste twee elementen in praktijk te brengen. Er is tijdens deze reis een dieper verlangen en gevoel gekomen om  hieraan vorm te geven.
We ronden vanavond de reis af met een gezamelijk eten met Moniek, Lennart en de kinderen. Het is een Godsgeschenk.
13092018/Kees

Terugkijkend heb ik de tocht als fantastisch ervaren. Het was best spannend om met mijn neef Kees op weg te gaan naar Rome. Als neven hebben we elkaar niet zo goed gekend. Nooit bij elkaar gelogeerd, elkaar alleen gezien bij familieaangelegenheden. Van mijn kant zijn de eerste contacten tussen Kees en mij ontstaan tijdens mijn rit naar Santiago. Kees toonde veel belangstelling voor de rit naar Santiago en kwam met leuke spontane reacties. Een half jaar geleden vroeg ik voor de aardigheid of hij mee wilde gaan naar Rome. Kees reageerde verrassend heel spontaan. Het leek mij leuk om met Kees deze reis te ondernemen. Ik heb met de vele gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben, Kees beter leren kennen. Maar door zijn open mind, zijn goede vragen en door mij aan het denken te zetten, heb ik mede door Kees ook weer andere facetten van mezelf ontdekt. Maar ook nieuwe inzichten gekregen in bepaalde problematieke situaties die we allemaal wel hebben. Door deze reis zie ik Kees niet meer als mijn neef, ik zie hem gezien onze gezamenlijke traditie in de familie Hakkenberg hem eerder als broer dan als neef. Dat is een compliment aan Kees hoe hij zich in deze reis heeft gemanifesteerd.
Naast de goede persoonlijke contacten heb ik Kees ook leren kennen als een techneut, iemand die veel af weet van het fietsen maar ook van de techniek van de fietsen waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Alleen mag hij ’s ochtend wel wat meer peper in zijn achterste hebben.
Ik had verwacht dat er in Rome voor mij een soort ontlading zou plaats vinden. Dat is niet gebeurd. Ik bemerk dat vooral de reis naar Rome toe met alles er omheen veel met mij gedaan heeft. Rome zelf is een prachtige stad waar ik de komende dagen nog zeker de tijd voor ga nemen. Ik merk ook dat er een einde gaat komen aan zeer intensief persoonlijk traject met Kees en dat zal ik de komende dagen missen.
Kees dank voor de mooie reis die we samen gemaakt hebben.
13 september 2018, Mees

1. Wil Noordergraaf:
    13 september 2018
    Welkom in Rome en bedankt voor jullie boeiende verslagen.
  2. Peter:
    13 september 2018
    Ik vind het enorm knap mannen! Wat een prestatie! Geweldig! Nu lekker uitrusten! Toppers
  3. Alie Tas:
    13 september 2018
    Gefeliciteerd met deze reis naar de navel van de wereld!
    Jullie zijn kanjers! Geniet nu van de eeuwige stad en de rust van "er zijn".
  4. Maarten en Miekie Treurniet:
    13 september 2018
    Het zit er nu op voor jullie. Wat een prestatie hebben jullie geleverd!
    Prachtig zoals we jullie hebben leren kennen door de persoonlijke en verdiepende blogs en vlogs. Het werd voor ons een onderdeel van ons avondritueel om het verslag te lezen en te bekijken. Hartelijk bedankt voor jullie verslagen en jullie openhartigheid
  5. Karin Schook:
    13 september 2018
    Mees en Kees, dank voor het mooie verhaal iedere avond over jullie reis, ik heb er van genoten. Voor nu fijne tijd in Rome, wel thuis en tot ziens in ons mooie dorp zonder hoogte meters en heftige beklimmingen. Lieve groeten Karin
  6. Louis:
    13 september 2018
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie einddoel, Kees & Mees. Een prestatie van formaat! Het was prachtig om jullie reisverslagen te lezen en om mee te beleven wat het jullie heeft opgeleverd. Ook heel leuk om te lezen over bekende plaatsen onderweg. Regelmatig riep dat het plezier van de herkenning op. Houd vast wat je gekregen hebt!
  7. Doke:
    14 september 2018
    Dank Liere Mees en Kees boor Julie Moore en intense verhalen. Ga ni lekker genieten van Julie familie, en Mees lekker met Marijke op stap. Thuisgekomen Wil ik je verhaal nog eens van jezelf horen. Prestatie en heel knap!!!!👏👏👍👍❤️😘😘
  8. Bram van Popering:
    14 september 2018
    Bijzonder vind ik dat de toeschouwers zich voornamelijk richten op dit gigantisch evenement, deze zware onderneming en uitdaging. Daarin volop meeleefden met elke stap dichterbij.
    Terwijl jullie, kanjers, je zelf in het bijzonder uiten in een zekere verwondering over de persoonlijke ontdekkingen, als ware dit van een veel grotere betekenis en belevenis dan de reusachtige prestatie.
    Ik vind dit prachtig om te zien hoe in een reis twee mensen zo de essentiële levensaspecten en kern van het bestaan weten te beleven en samen te vatten.
    Volgende keer ga ik graag mee.
    Geniet in een welverdiende nazit van dit moois mannen!!
  9. Bert:
    Top prestatie mannen!
    Don’t dream your life, but live your dream!
  10. Loes:
    14 september 2018
    Het was voor jullie een bijzondere ervaring en dat was het voor mij als lezer ook. De onderwerpen van gesprek, verdieping, verrijking zijn elementen die ik meeneem.
    Dank en het ga jullie goed
  11. Magdavanpoper v Popering-Jongejan:
    14 september 2018
    Lieve luitjes!! PET af voor jullie!!
    Bedankt dat ik de reis met jullie mee mocht maken!
    Jan en ik zijn ooit daar geweest We verbleven op een camping in de buurt!!
    Het heeft toen al een grote.indruk na gelaten van al die sportievelingen
    hartelijke groet!!
  12. Hans T:
    14 september 2018
    Met grote bewondering heb ik jullie van dag tot dag gevolgd en meegeleefd bij alle letterlijke 'ups en downs' die bij zo'n tocht horen.
    De foto's van Toscane riepen bij ons het verlangen op om daar weer eens een vakantie door te brengen.
    Ik weet niet hoeveel 'Hakkenbergers' jullie gevolgd hebben maar het geeft toch een soort gemeenschappelijke trots over tot welke prestaties 'wij' als Hakkenbergers in staat zijn.
  13. Gina:
    14 september 2018
    Dank jullie wel dat wij op de bagagedrager mee mochten reizen. Ik zal het zeker missen! Wij wensen jullie nog fijne dagen toe met elkaar en een goede terugreis.
    Oh ja, Mees, je hebt er dan ook een zus bij, hoor! 😘
    Lieve groeten, Gina (en Rein)
  14. Wil Verbaan:
    14 september 2018
    Dank voor alles wat jullie deelden! Ik heb genoten van alle verslagen en zal ze best een beetje missen. Goede terugreis voor Kees en voor Mees nog mooie dagen in Rome!
    H.gr
  15. Jan Buijs:
    14 september 2018
    KMees. Ik heb geen pet op, daarom neem ik mijn laskap wel af !
  16. Els:
    14 september 2018
    Wat een mooie verdieping ! Dank jullie wel voor de smeuïge reisverhalen en het delen van wat het jullie deed... geniet van Rome en liefs aan Marijke
  17. Ank de Jongh:
    14 september 2018
    gefeliciteerd mannen , een grote prestatie en dan die dubbele verdieping lichamelijk en geestelijk. Vooral dat laatste heeft mij doen beseffen dat ,wanneer je een dominee in de familie hebt je dat blijft merken .Niets mis mee om al hijgend op je fiets die man te citeren
    Rust lekker uit ,en kees weer aan het werk en Mees en Marijke fijne vakantie Groet van Harry en Ank
  18. Mamma:
    14 september 2018
    Ik krijg er op zo"n manier nog laat kinderen bij. Je bent welkom hoor Mees samen met Marijke. Inderdaad jammer dat de mooie verhalen afgelopen zijn met zowel sommige met verdieping als verrijking voor iedereen. Prachtig! Ik heb sommige ervan met ontroering gelezen.
  19. Kees Hakkenberg:
    14 september 2018
    Iedereen die ons gevolgd heeft en van commentaar en reacties heeft voorzien, erg bedankt. Het werkt enorm stimulerend en ik denk dat wij net zo naar jullie reacties hebben uitgekeken als jullie naar onze blogs. Nogmaals bedankt en voor wie ik niet spreek of zie, het ga jullie goed. Beter, maak ook eens zo'n trip.
    Groet Kees
  20. Rob en Doke:
    14 september 2018
    Proficiat Kees en Mees met deze geweldige prestatie, diep respect voor wat jullie hebben gepresteerd. Met veel plezier iedere dag de verslagen mogen lezen en zo ook de mooie en de zware momenten een beetje kunnen mee beleven. Geniet nog even van Rome en een goede terugreis. We zullen de verhalen missen.
  21. Chris & Petra:
    15 september 2018
    Moooooiiiii!

Heel inspirerend, genoten van alles wat jullie de afgelopen weken gedaan en geschreven hebben. Geniet van deze waardevolle ervaring en verdieping.
  22. Ed en Gina de Graaf:
    15 september 2018
    Lieve Kees en Mees: bedankt voor jullie openhartige verhalen! Erg mooi dat jullie dit samen hebben kunnen doen! Jullie zijn bikkels! Het was leuk om iedere dag mee te kunnen lezen! We zijn benieuwd naar jullie volgende trip (incl verhalen natuurlijk...)! Lieve groet, Ed en Gina
  23. Wilja:
    17 september 2018
    Een prachtige tocht volgens schema voltooid. Beiden daarmee van harte gefeliciteerd

Wilja en Arie
  24. Rob en Jeanette:
    19 september 2018
    Ha Kees en Mees, wat een geweldige prestatie hebben jullie geleverd!! Grote complimenten!!!
    Leuk om te lezen hoe jullie elkaar hebben leren kennen! Dat kan ook niet anders als je zo intensief met elkaar optrekt!!
    Ook wij zijn benieuwd of dit nog een vervolg gaat krijgen! :-)
    Lieve groet, Rob & Jeanette
  25. Marianne van Tienhoven:
    20 september 2018
    Wat een gave tocht is dit geweest! Heel inspirerend... :-)